Min gumma (Cloe) är i Gtb med Amnesty+Attac.
Hon var ögonvittne på händelsen kring skolan! Poliserna spärrade av till skolan, samt släppte inte in de som bor där!
Därför blev det tuff stämmning och saker och ting urartade!
Polisen red rakt in i demonstranterna som bara ville in och sova!
Som svar på din fråga: Polisen höll på med en husrannsakan i skolan och kan självklart inte låta folk komma in till denna brottsplats där demonstranter lagrade gatsten, basebollsträn och andra olagliga tillhyggen!
Poliserna spärrade av till skolan, samt släppte inte in de som bor där!
Därför blev det tuff stämmning och saker och ting urartade!
Därför bled det tuff stämmning!?
Om demonstrationerna hade skett helt fredligt är jag övertygad om att polisen inte hade behövt agera över huvudtaget!?
Därför blev det tuff stämmning. Därför släpptes de inte in i skolan där de skulle sova.
Snälla nån, lägg ansvaret på de personer som ska bära det! Polisen gör ju bara sitt jobb!
Jag försvarar inte en polis som använder våld vid fel tillfälle. Men! Jag är beredd att försvara varje polis som gör sitt jobb oavsett om det handlar om att gripa en snattare, våldtäktsman eller demonstrant - som bryter mot lagen eller medverkar i lagbrott. Polisen är den sista instans vi har i Sverige mellan lagligt/olagligt. Att bruka våld mot denna instans borde medföra extrema straff.
Så du menar på fullt allvar att polisen inte skulle ha slått till? Skall vi låta demonstranterna bära vapen och sedan inte få ingripa? I såfall fattar jag inte hur du resonerar, självklart skulle poliserna spärrat in dom när dom hade vapen!
------------------
" Svenskarna är välväxta,
kraftiga, smidiga, i stånd
att uthärda det hårdaste arbete,
svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..."