webForumDet fria alternativet

Detaljerad lönelapp

Politik & samhälle

5 svar · 883 visningar · startad av mott

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg
Frågan#1

Läste en mycket bra krönika om skatt av Johanne Hildebrandt för några dagar sedan. En i huvudsak mycket bra krönika, fast det fanns en del jag fastnade för.

Där föreslog hon att allt skattemedlen användes till i sitt närområde skulle synas på lönelappen. Allt från vägslitage till politikernas middagar. Otroligt bra förslag. :e

Hon avslutar krönikan med att skriva att folk kanske till och med gillar att bli utsugna, eller så blir det revolution.

Kunde inte sagt det bättre själv!

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Vem skulle då finansiera de 12 500 sidorna på lönelappen då?

Andreas

Medlem sedan juni 20001 356 inlägg

Man skulle givetvis lägga ihop saker i kategorier. Som t ex:

Vägarbeten
Politikermiddagar (onödigt, jag vet, men det kunde ju vara intressant att se, inte sant?)
Sociala avgifter
Utbildning
Byggnad

osv. Man behöver ju inte nödvändigtvis ha 200 specifierade politikermiddagar utan kan sammanfatta dessa till just kategorin "politikermiddagar".

------------------
Daniel Mott

1984, George Orwell

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Fram till 1994 stod bl.a. sociala avgifter och arbetsgivaravgift med på lönespecarna - för att folket skulle se hur mycket företagen får betala för att ha en anställd.
Undrar just varför det försvann när det åter blev socialdemokratiskt styre... :OO

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Nu har du missuppfattat allt igen Rikard ;)

Orsaken var ju självklart av rent miljömässiga skäl, som Miljöpartiet, med sin då icke ringa storlek i riksdagen, framtvingade.
(Lönespecifikationernas storlek gick att minska med 12% vilket innebar en årlig besparing med ca 800 träd eller 2 ton returpapper.)

Om Rikard (mot förmodan) framför genmäle mot ovanstående, dementeras automatiskt samtligt av mig skrivet i denna tråden.

------------------
//Alian Luxman=the BabelFish
"Love thine enemies...it really pisses them off."

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Luxman, Luxman, Luxman... Jag trodde att du kände mig så pass väl vid det här laget att jag alltid missuppfattar saker och ting... med flit. :e

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)