webForumDet fria alternativet

Stärk Monarkin

Politik & samhälle

68 svar · 1 067 visningar · startad av smurja · sida 3 av 4

Frågan, av smurja

Stärk monarkin! Eftersom vissa klagomål framförts mot denna text är den borttagen \[Redigerat av smurja den 21 feb 2001\]

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

SE MITT INLÄGG NEDAN

[Redigerat av Reefer den 26 feb 2001]

resterna av inlägget/en borttaget/na av mig eftersom wF's fjantiga redigering av det/dom gör att utomstående läsare inte kan bilda sig en uppfattning om vad det handlade om....

[Redigerat av Reefer den 28 feb 2001]

Medlem sedan mars 20001 266 inlägg

Tack, jag ska nu visa ett inlägg från en okunnig person som är ignorant.

Du skrev satt de ar immuna mot lagen, i fortsättningen råder jag dig att
använda svenska ord du förstår. Immun betyder - oemottaglighet, okränkbarhet.
Om du menade att de kunde begå vissa förteelser i riksdagen så tycker jag det vore lämpligt att lägga fram detta.

Det är intresseant hur se hur du förvränger mitt svar.
Jag svarade ju helt i enlighet med det riksdagen sa. Riksdagsmän är INTE immuna.
De kan bli straffade som vanliga människor, det MÅSTE beslutas i riksdagen om de ska få lämna sin post. En riksdagsman är på intet sätt immun.
Du skriver att folk är immuna, inte kan bli straffade. I fortsättningen råder jag dig att
läsa igenom svar, slå upp ord du inte förstår. I annat fall faller du bara ännu djupare.
Riksdagsmän är inte immuna. Vidare kan de straffas för saker som händer utanför,
som de skrev "riksdagens kammare, utskott eller liknande".

En ganska intressant rad, detta kanske beror på att jag är okunnig och ignorant.

Vad är det jag missuppfattar i ditt inlägg, jag är ku trots allt okunnig.

Andreas

resterna av inlägget/en borttaget/na av mig eftersom wF's fjantiga redigering av det/dom gör att utomstående läsare inte kan bilda sig en uppfattning om vad det handlade om....

[Redigerat av Reefer den 28 feb 2001]

Medlem sedan feb. 20001 861 inlägg

Invandringen kostar väl knappast 20 papp per skalle och år?
Möjligen flyktingverksamheten, även om siffran låter hög.
Har inte Sverige en ganska låg invandring?
Eller räknas en flykting som invandrare när han/hon beviljats uppehållstillstånd?

Medlem sedan dec. 19996 588 inlägg

20.000:- per person per år, skulle det vara mycket? Det är ju för sjutton inte mer än EN månadslön för en vanlig Svensson.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Som kuriosa:
Summan av statens inkomster från skatt på privatpersoners lön, arbetsgivaravgift och moms uppgick under 1999 till tusen miljarder (en biljon). Då tillkommer vägskatt, energiskatt, skatt på ränta, företagsskatter, förmånsbeskattning m.m.
Källa: SAF

Jag vet inte om siffran 20.000:-/invandrare och år stämmer - egentligen är siffran i sig ganska ointressant så länge man inte vet vad det innehåller.

Tillåt mig göra en jämförelse.
I ett företag som ABB räknar man med att varje faktura kostar 400-500:- i administration. I denna summa räknar man in administration, tid för att flytta fakturan "handgripligen" inom företaget - ja, egentligen allt som har med den att göra tills den är betald.

Jag har ingen aning om hur många bidrag som betalas ut varje månad, men jag kan tänka mig att det ligger på c:a 1 bidrag per person och månad i snitt. Lägger vi då till kostnaden (från ABB) för hur mycket varje bidrag kostar i hantering får vi fram följande:
1 bidrag x 12 månader x 9 miljoner invånare x 400 kronor
Om detta stämmer hyfsat lägger svenska staten c:a 43 miljarder kronor om året enbart på att administrera bidragen -och då är bidragssummorna inte ens utbetalda...
Så, 20.000:- * 9 miljoner invånare ger 180 miljarder. Inte helt orimligt?

Inkomster (enl ovan bifogade spec) 1 000 miljarder

Utgift, bidragsadministration 43 miljarder
Utgift, invandring (ospecifierat) 180 miljarder(!?)

Det enda jag egentligen ville med detta inlägg är att konstatera att det kanske inte är helt orimligt.
Däremot ser jag fram emot en specifikation av vad som inbegrips i summan 20.000:-/invånvare och år.

Medlem sedan juni 2000630 inlägg

jag är iallafall inte beredd att betala en månadslön för dom när bara ca 5 % av dem är riktiga flyktingar och resten flyttar hit för att de har släkt här

------------------
Lefve Konungen

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Då får du låta bli att skaffa dig ett jobb när du blir vuxen. Fast om du är arbetslös är du ju själv en kostnad för samhället och det vill du ju inte vara?

Alternativet är att jobba svart, fast då bryter du mot svensk lag och är därmed kriminell. Det vill du väl heller inte vara?

Krångligt..

------------------
webmaster resources

[Redigerat av Matti den 03 mar 2001]

Frågan kvarstår fortfarande! Vad inbegrips i summan 20.000:-/invånare och år?

eftersom jag inte gjort undersökningen vet jag inte det

------------------
Lefve Konungen

Medlem sedan juni 20001 839 inlägg

Vem har gjort undersökningen då?

------------------
/ bughawk < bughawk at chello.se >

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

Medlem sedan nov. 19991 033 inlägg

Är man intresserad av hur mycket staten lägger på olika områden så finns det redovisat på deras hemsida http://finans.regeringen.se
En budget för år 2001 redovisas här och vad jag kan se så räknar man med en kostnad på runt 5 miljarder för invandrare och flyktingar.

Notera att medlemsavgiften till EU uppgår till nästan 24 miljarder?

[Redigerat av FlashX den 03 mar 2001]

4.9 mdr. kr / 9 milj. invånare = 522kr/invånare.

Ganska långt ifrån 20 000 kr... :e

Även om man skulle räka bort icke-arbetsför befolkning, med mera, så skulle det ändå bli en ofantlig skillnad...

------------------

I may disagree with what you have to say, but I shall defend, to the death, your right to say it.
- Voltaire (1694 - 1778)

jag säger bara vad jag har läst i undersökningar

------------------
Lefve Konungen

Men VILKA undersökningar?

Så länge du inte anger några källor tänker jag inte tro på det. Speciellt med tanke på infon från finansdepartementet.
..

------------------

- Voltaire (1694 - 1778)

ni får tro vad ni vill

------------------
Lefve Konungen

Då är det dags att tillföra lite annan skrämmande information. :e

Enligt regeringskansliets (RKs) årsredovisning (öppen redovisning) kostade RK 4 mdr under 1999. Av detta är, har jag för mig, 4% externa konsultkostnader d.v.s. såna som jag när jag var där. :e
Detta innebär alltså att RKs administration kostar lika mycket som invandringen i Sverige...
Dags att rationalisera RK lite? §e

Smurja,
det är inte ett angrepp mot dig, det är ett angrepp mot undersökningen du hänvisar till.
Vi(?) vill bara få reda på vad som räknas in i kostnaden! Det kan ju vara så att den/de som har räknat fram siffran har räknat fatalt fel!? Eller! Finansdepartementet kan ha gjort fel! (det har hänt förut... §e Jag vet... :e)
Om du kan skaka loss en länk eller någon annan form av koppling till informationen kan vi ju gemensamt hjälpas åt att titta på och diskutera siffrorna! :)

[Redigerat av Rikard den 04 mar 2001]

jag har tappat bort länken men har för mig att det var på expressen.se

------------------
Lefve Konungen

Medlem sedan dec. 20002 147 inlägg

är det bara jag som inte tror på Smurja? :r :o

------------------
essen Sie Schildkröten als Frühstück oder Mittagessen, mein Freund?

381 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
125 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)