webForumDet fria alternativet

Folk som klagar...

Politik & samhälle

10 svar · 423 visningar · startad av McD

Medlem sedan mars 20002 520 inlägg
Frågan#1

Jag blir lite less på folk som klagar på politikerna...

Speciellt de som inte enns har röstat (personer som får rösta).

De som inte har röstat har enligt mig inte någon rätt att klaga genom att de bryr sig uppenbarligen inte.

De som röstar blankt har däremot visat sin mening att de inte diggar något av de alternativ som finns det är en annan sak.

------------------
[McD - Burgers for the people!]

www.mcdz.net

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Håller med... Jag röstade blank då det inte fanns något parti som stämde överens med mina värderingar...

Men ibland så får man kännslan av man inte påverkar och funderar på att skita i det... men så kommer man på bättre tankar... klart att man påverkar... :)

Mvh, Vide

------------------
Kom hem till mig...

Har inte röstat alls därför håller jag tyst. Men jag klagar på de som klagar på de som styr som inte har röstat :e

------------------

www.mcdz.net

Medlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Att rösta blankt är ungefär som att inte rösta alls. Rösta hellre på ett parti som speglar dina åsikter och det finns ett parti för alla åsikter. Däremot är det inte säkert att partiet sitter i riskdagen utan det kan vara ett av alla de miljoner småparti som finns.

Tyvärr kan den rösten också ses som bortkastad eftersom ett litet parti inte blir större bara för att en röstar på det.

Detta är svårt. :l

------------------
- Swey
Glömde jag säga snälla?

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

[idé]
Om alla här inne röstar på Swey nästa val så kan han föra fram våra krav på fler smileys.
[/idé]

------------------
Kim Halderot - med rätt att snora

Sure men det vore inte rätt.... :)

------------------

www.mcdz.net

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Att rösta blankt eller inte alls, s.k. soffliggande, är samma sak som att stödja majoriteten - rent matematiskt sätt i alla fall... :(

Haller med! De som inte rostar skall heller inte klaga pa att politikerna inte ar kompetenta. Vi far de politiker vi fortjanar.
Rostar vi inte, sa skall vi inte heller klaga pa de politiker som har makten.

Gillar vi inte de politiker vi har, sa skall vi rosta bort dem. Att rosta blank och sitt hemma och gnalla, forandrar ingenting.

//Demo

Medlem sedan maj 2000376 inlägg

Det är väl iofs en viss skillnad på att rösta blankt och inte rösta alls. I det första fallet tar man ju ställning, vilket också syns i valresultatet. Dessutom blir det ju procentuellt sett olika resultat om man jämför x antal personer som antingen röstar blankt eller låter bli att rösta.

Nu är jag inte hundraprocentigt säker på hur man räknar blankröster vid tilldelningen av mandat, så rätta mig om jag har fel ;)

Medlem sedan mars 20002 836 inlägg

Hello,

Att rösta blankt är ungefär som att inte rösta alls. Rösta hellre på ett parti som speglar dina åsikter och det finns ett parti för alla åsikter

Den som röstar blankt protesterar mot de befintliga partierna i sverige ... som i sig inte skiljer sig sååå värst mycket emellan, dvs avståndet mellan V och M är ej så stort .....

Nä fram för mer Adam Smith (den osynliga handen), det e grejjer det ;)

cya,
PatrikB

------------------
=================================
** ZWGdesign **
=================================

[Redigerat av PatrikB den 02 okt 2000]

Medlem sedan juni 2000468 inlägg

Vet man inte vad man ska rösta på kan man ju iaf rösta på det riksdagsparti vars åsikter bäst stämmer överens, på så sätt påverkar man ju att partier vars åsikter mindre bra stämmer över ens inte kommer till makten.

Eller nåt.. :)

------------------
Joakim Rosenqvist
http://spender604.net

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)