webForumDet fria alternativet

Omval eller inte? Ifall vi har ett omval vilket blir effekterna?

Politik & samhälle

13 svar · 1 984 visningar · startad av johaseo

Medlem sedan maj 2009250 inlägg
Frågan#1

Omval eller inte? Ifall vi har ett omval vilket blir effekterna?

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag tror inte på omval. Inte ens för några år sen när Socialdemokraterna ville bilda minoritetsregering och blev anmälda till KU blev det något omval.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

legis skrev:

Jag tror inte på omval. Inte ens för några år sen när Socialdemokraterna ville bilda minoritetsregering och blev anmälda till KU blev det något omval.

Omval blir det väl automatiskt om riksdagen skulle rösta nej till regeringsförslaget?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Låt partierna få en chans att bilda regering innan man roppar på omval/nyval.

Sveriges befolkning har nu sagt sitt och får stå för vad man gjort/valt, att nu komma med önskan om omval för att man nu tycker man röstat fel är enligt mitt tycke fel.

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

Omval/nyval ska väl inte handla om att människor röstat "fel" utan det handlar om att partierna inte kan komma överens och bilda en majoritet och därav inte bilda en regering. Skulle detta ske ser jag inget problem med ett omval/nyval, mer än att jag kanske är lite rädd för resultatet av ett sådant.

nitro2k01 skrev:

Omval blir det väl automatiskt om riksdagen skulle rösta nej till regeringsförslaget?

Vad jag vet sker det ingen omröstning om regeringsförslag i riksdagen. Det är talmannen som utser de partier som ska bilda regering. Det som däremot kan göras är att det begärs misstroendeomröstning om statsministern. Det är bara partier med över 10% som kan begära detta. Sedan krävs det en majoritet för att det ska gå igenom. Men inte heller detta leder till automatiskt omval.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Jag tror inte det blir omval, för det kan ge motsatt effekt, genom att SD får ännu fler röster. I nästa val ligger dom antagligen på ca 10%, eller strax under. Baserar det på att, genom att om man har lite koll på olika forum. communitys och bloggar, bör man få en viss vishet om hur det kan gå.

Även om jag inte gillar det så är jag samtidigt glad över att Alliansen inte fått en egen majoritet, majoriteten av folket i SD är ju från moderaterna, så nu får dom smaka på sin egen beska medicin. What goes around, goes around. §jr

LoLo skrev:

Även om jag inte gillar det så är jag samtidigt glad över att Alliansen inte fått en egen majoritet, majoriteten av folket i SD är ju från moderaterna, så nu får dom smaka på sin egen beska medicin. What goes around, goes around. §jr

Som vanligt obildat och med stor säkerhet bildat på andras uppfattningar.

"Av de svarande i Valu som i valet 2006 röstade på Socialdemokraterna (S) men som i år har bytt parti uppger 17 procent att de gått till SD. Av de som röstade på Moderaterna (M) i förra valet men bytt parti har 8 procent gått till SD.

Av Folkpartiets partibytare har 4 procent gått till SD, liksom 1 procent av Miljöpartiets och Kristdemokraternas partibytare.

Av dem i Valu som säger att de är födda och uppväxta utomlands har 2 procent röstat på SD. Men av dem som är födda i andra nordiska länder har 6 procent lagt sin röst på SD. Bland dem som är födda utomlands men uppväxta i Sverige har SD 4 procent.

Av dem som är uppväxta i Europa utanför Norden eller utanför Europa får SD 1 procent.

I Valu anger 3 procent av kvinnorna att de röstar på SD, medan partiet har stöd av 5,1 procent av männen.
"

Du kan skaffa en egen uppfattning om väljarströmmarna genom att studera källan:
http://svt.se/content/1/c8/02/15/63/14/ValuResultat2010_100921.pdf

Det du syftar på är denna som inte visar den procentuella delen av folk som bytt sida:
http://svt.se/2.139744/1.2153556/valu_-_har_hamtade_sd_valjare

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vi har inte så noggrant följt valet eller annat under vår tåggluff.
Men nu är vi snart hemma och måste säga i denna tråd.
Varför skulle de som röstade på SD sluta med det vid omva?
Är SD utröstade inför ett omval

Tänk efter före!

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Känns som att det finns tre möjliga utvägar vid ett omval...

1. Folk som röstat på något annat parti än SD innan kommer välja SD pga allt som varit runt deras inträde i riksdagen.

2. Folk väljer att byta block för att förhindra SD att få en vågmästarroll...

3. Många av dom rödgröna väljarna kommer lägga en blank röst för att på så sätt ge Alliansen egen majorietet...

Bästa alternativet e att slänga ut det paritet vars medlemmar e emot demakrati, På så sätt skulle Alliansen får egen majoritet och återigen få styra sverige lika bra som dom redan gjort dom senaste 4 åren...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Esen skrev:

...Bästa alternativet e att slänga ut det paritet vars medlemmar e emot demakrati...

Låter demokratiskt, ett parti som en tillräckligt stor del av Sveriges befolkning nu har valt in i Sveriges Riksdag skall sparkas ut för deras åsikter!

Känns som ett hån mot hela systemet, vi skall ha demokratiska val men dom som blir valda kan ändå sparkas ut för deras åsikter. Idag SD i morgon ....

Sveriges befolkning har nu lagt sin röst och får nu stå för sina val i fyra år.

Och för att säga det nu: Jag varken stödjer eller sympatiserar med SD men jag försvarar demokratin.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

GunnarD skrev:

Låter demokratiskt, ett parti som en tillräckligt stor del av Sveriges befolkning nu har valt in i Sveriges Riksdag skall sparkas ut för deras åsikter!

Känns som ett hån mot hela systemet, vi skall ha demokratiska val men dom som blir valda kan ändå sparkas ut för deras åsikter. Idag SD i morgon ....

Sveriges befolkning har nu lagt sin röst och får nu stå för sina val i fyra år.

Och för att säga det nu: Jag varken stödjer eller sympatiserar med SD men jag försvarar demokratin.

Bara för att det inte ska bli någon missupfattning så syftar jag inte på SD, utan Vänsterpartiet och deras medlemmar som jag anser inte respektera demokratin som vi har här i Sverige...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Alla har rätt till en åsikt och en röst.
Det är allas vårt ansvar att öppet visa och kanske förklara för andra att demokrati är viktigt.
Samhället skall gälla alla. Att ropa på omval nu för att SD kom in är fel.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)