Läste artikeln tidigare Helt rätt attityd anser jag. Ta vara på Dagen, Livet och Nuet
Den här artikeln var riktigt riktigt bra.
Hälsa, ett lyckligt barn, välmående miljö, ett meningsfullt jobb och fred. De sakerna är verklig välfärd och det är det som vi bör diskutera. Pengar är bara en illusion som inte säger någonting om människors behov, säger David C Korten till Dagens Nyheter.
De värden som byggs upp på finansmarknaden, inte minst på Wall Street och andra börser, kallar han för en "fantomvälfärd".
Ekonomin, menar han, ska i stället användas som ett verktyg att maximera det som människan egentligen bryr sig om. [...]
Vi måste tro att vi kan förändra och jobba för det. Ger vi upp kan vi leva resten av livet i depression och sedan kollapsa
http://www.e24.se/makro/varlden/harvardprofessor-skrota-wall-street_1835615.e24
Det där är precis vad vi behöver anser jag! Folk borde ta och fundera på vad vi egentligen behöver, men. Storföretagen är för stora. Mycket vill ha mer. Man får hoppas att några storföretag kanske kan börja bryta trenden så att fler hakar på.
(jag är inte mycket för att diskutera, men ni andra får gärna göra det, jag är bra att läsa iaf :))