webForumDet fria alternativet

Var går gränsen för en (1) person?

Politik & samhälle

19 svar · 1 626 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Att årets fredspristagare inte träffar kungar på begäran kan jag med.
Det är en angelägenhet dem emellan.
Men att det skall råda totalt flygförbud i Skåne ett antal dagar ikring Obamas möte i Köpenhamn har jag faktiskt rätt svårt att förstå.
Vad går gränsen för hur du och jag påverkas? :q

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flygforbud-over-skane_3921339.svd

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Hur du och jag påverkas? Har du läst artikeln? Det gäller små privatflygplan i västra Skåne, och det är väl egentligen inte en konstig förfrågan från den danska polisen då mötet skulle kunna vara ett tänkbart terroristmål.

Så det påverkar inte gemene man alls, då reguljärtrafik samt räddningstrafik fungerar som vanligt. Det påverkar enbart "hobbypiloter" som befinner sig i västra Skåne, och dessa utgör en mycket liten del av befolkningen. Vill dom flyga under dessa dagar kan dom flyga till en flygplats i östra Skåne den 15/12, och roa sig där.

Visst har jag läst. Både den och SVT http://svt.se/2.33782/1.1809136/flygforbud_over_skane_nar_obama_kommer?lid=senasteNytt_1765014&lpos=rubrik_1809136
Jag uttrycke mig slarvigt. När det gäller dig och mig tänkte jag inte i första hand på småflygplan, utan hur man kan ordna restriktioner över landsgränser.
Men förlåt om jag skrev tokigt då ;-)
Vi lägger ner det hela och låter USA sköta allt.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Lasp skrev:

Att årets fredspristagare inte träffar kungar på begäran kan jag med.
Det är en angelägenhet dem emellan.
Men att det skall råda totalt flygförbud i Skåne ett antal dagar ikring Obamas möte i Köpenhamn har jag faktiskt rätt svårt att förstå.
Vad går gränsen för hur du och jag påverkas? :q

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/flygforbud-over-skane_3921339.svd

Ja man kan undra vart gränsen går. Jag hörde på radion att Obama har med sig ett följe av 700 personer också och att Oslo fått svetsa igen brunnslock på gatorna. Låter helt galet faktiskt.

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Det var måttligt roande när Medvedev var på besök i Stockholm och man två dagar stängde av E4 mellan Stockholm och Arlanda under en timme, naturligtvis under rusningstid då det vanligtvis bildas köer på den sträckan ändå. Varför inte släppa av ryssen på Bromma och sätta honom i en helikopter in till city?
http://www.dn.se/sthlm/trafikstorningar-stockholm-medvedev-eu-toppmote-1.997604

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Större passagerarplan som kommer från söder eller väster mot Kastrup gör inte sällan en lov över hela Skåne och ända upp till Halmstad under inflygningen.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Gein skrev:

Ja man kan undra vart gränsen går. Jag hörde på radion att Obama har med sig ett följe av 700 personer också och att Oslo fått svetsa igen brunnslock på gatorna. Låter helt galet faktiskt.

Jag hörde också det där. Jag funderade mest på vem det är som betalar det. Är det USA, Norge eller Nobelstiftelsen?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Skjut honom direkt i stället så slipper vi allt trams.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Mr. N. skrev:

Det var måttligt roande när Medvedev var på besök i Stockholm och man två dagar stängde av E4 mellan Stockholm och Arlanda under en timme, naturligtvis under rusningstid då det vanligtvis bildas köer på den sträckan ändå. Varför inte släppa av ryssen på Bromma och sätta honom i en helikopter in till city?
http://www.dn.se/sthlm/trafikstorningar-stockholm-medvedev-eu-toppmote-1.997604

Därför att det är, i sammanhanget, småvägar som leder in till stan från Bromma om man jämför med E4? Dessutom går det broar över E4 så man kan ta sig förbi i alla fall, spärrar de av Ulvsundaleden-Drottningholmsvägen-Tranebergsbron-Norr Mälarstrand har de skurit av hela Västerort... ;)

Sen tror jag inte ryssen kommer i så små plan som får landa på Bromma. Mäktig ryss åker stort, inte nåt så litet som Malmö Aviations plan. :e

Medlem sedan jan. 2005953 inlägg

:stefan: skrev:

[...] Dessutom går det broar över E4 så man kan ta sig förbi i alla fall [...]

Fast de spärrade ju av även broarna i samband med detta besök. Vet inte om de gör det i vanliga fall, men när Medvedev var här gjordes det i alla fall.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Därför att det är, i sammanhanget, småvägar som leder in till stan från Bromma om man jämför med E4? Dessutom går det broar över E4 så man kan ta sig förbi i alla fall, spärrar de av Ulvsundaleden-Drottningholmsvägen-Tranebergsbron-Norr Mälarstrand har de skurit av hela Västerort... ;)

Sen tror jag inte ryssen kommer i så små plan som får landa på Bromma. Mäktig ryss åker stort, inte nåt så litet som Malmö Aviations plan. :e

Det stämmer att han kom i ett flygplan som är större än dom som får landa på Bromma, men det finns ju faktiskt fortfarande helikoptrar som går att flyga från Arlanda in till stan. Jag tycker det var vansinnigt att stänga av all trafik för en sådan sak.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Du missade den viktigaste poängen, att han skulle flygas in med helikopter istället ;)
Vilka broar tänker du på? De stängde av påfarterna så det var omöjligt att ta sig förbi Arlanda och vidare till Uppsala under den tiden. Antingen fick man åka tidigare från jobbet (som jag), försöka ta småvägar hela vägen förbi Arlanda och upp på motorvägen igen efter Märsta alternativt åka senare. Småvägarna tjocknar dessutom ganska snabbt igen själva om det ska behöva ta en del av den tänkte motorvägstrafiken.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Gein skrev:

Du missade den viktigaste poängen, att han skulle flygas in med helikopter istället ;)
Vilka broar tänker du på? De stängde av påfarterna så det var omöjligt att ta sig förbi Arlanda och vidare till Uppsala under den tiden. Antingen fick man åka tidigare från jobbet (som jag), försöka ta småvägar hela vägen förbi Arlanda och upp på motorvägen igen efter Märsta alternativt åka senare. Småvägarna tjocknar dessutom ganska snabbt igen själva om det ska behöva ta en del av den tänkte motorvägstrafiken.

Ja, eller så kunde han ju tagit helikoptern..

Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

Bush hade också med sig 700 man i sin stab till Göteborg 2004 och då var det den Svenska staten som fick betala. I alla fall för de polisiära insatserna.

Skånepolisen har erbjudit sig att hjälpa till i Köpenhamn med ca. 300 poliser men den danska polisen har avböjt hjälp.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Choronzon skrev:

Ja, eller så kunde han ju tagit helikoptern..

Eller också stannat ute på Arlanda. När jag satt fast i kaoset då lovade jag att: "Jag kommer att rösta på vem som helst som lovar att hålla toppmöten ute på ett hotell på Arlanda"
Och det borde väl vara säkert och bra. De kunde väl hyra hela SAS och inte släppa in någon annan.

Det alre mest komiska var ju att Reinfeldt skulle prata miljö och klimat påverkan med Ryssland, så stänger de ner E4 vid värsta rusning! Vem tänkte där!

Men nu var det ju Oslo och Köpenhamn det handlade om.
Jag har för mig att Bella Center i Köpenhamn ligger skapligt bra till i förhållande till Kastrup, så de kanske inte stänger ner hela stan. (men det skulle ju inte vara helt förvånade om någon bestämt att presidenten måste bo mitt i stan.....)

Bra inlägg. Om det var flyg i Skåne eller all trafik på E4 eller svetsade brunnslock i Oslo.
Hur kan man begära att allt skall stanna av på detta sätt.
Är det någon sorts hybris bland dessa 699 personer som omger exempelvis presidenten, oavsett namn!

Lasp skrev:

Bra inlägg. Om det var flyg i Skåne eller all trafik på E4 eller svetsade brunnslock i Oslo.
Hur kan man begära att allt skall stanna av på detta sätt.
Är det någon sorts hybris bland dessa 699 personer som omger exempelvis presidenten, oavsett namn!

Det finns väl två val. Antingen så uppfyller man deras säkerhetskrav eller så tar man inte emot dem. Alla förstår väl att det finns en hotbild mot USAs president? Och det underlättar väl det politiska arbetet om USAs president kommer och deltar i arbetet?

Vad är problemet?

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

erciz skrev:

Det finns väl två val. Antingen så uppfyller man deras säkerhetskrav eller så tar man inte emot dem. Alla förstår väl att det finns en hotbild mot USAs president? Och det underlättar väl det politiska arbetet om USAs president kommer och deltar i arbetet?

Vad är problemet?

Jo, du har ju en poäng, helt klart.
Men det blir lite löjligt när säkerheten är högre när presidenten är på resa än när han är hemma i DC. Inte stänger de ner hela stan där, de kör med eskorter med blåljus i bussfiler (iofs i en troligen tokfarlig hastighet så det känns som om lacken på ens bill skall krulla ihop sig när först mcpoliserna och sedan svarta suvs och limos blåser förbi, men iallafall)
Och det blir också lite löjligt när rysslands president kommer till Arlanda, mötet skall hållas i Älvsjö, och givetvis måste han bo på Grand mitt i stan.
Bra där! Då blir hela regionen inblandad på något sätt.
Det kan ju helt klart inte vara någon säkerhetstjänst som räknat ut det iallafall, jag skulle ju tro att säkerhetstänkande borde vara att minimera exponeringen. Och det gör man ju knappast i en storstad.
Och min högst personliga gissning är att det måste vara ganska stressande för dessa högdjur att slussas runt med blixtrande blåljus också.

Så jag begriper verkligen inte varför man väljer att ha dessa toppmöten inne i storstäder. På något sätt tror jag inte att Obama kommer att strosa runt på ströget, eller käka en röd pölsa på tivoli iallafall.

Det borde vara lättare att garantera säkerheten, få mer arbetstid ut av mötet, och mindre stress för alla om de lades nära en flygplats, varför inte en militärflygbas någonstanns i världen. Där lär ju säkerheten vara ok.
Thule på grönland, Keflavik på Island, eller något jag vet inte. Men nog hade ett klimat möte på grönland varit passande, eller?

pebi skrev:

Jo, du har ju en poäng, helt klart.
Men det blir lite löjligt när säkerheten är högre när presidenten är på resa än när han är hemma i DC. Inte stänger de ner hela stan där, de kör med eskorter med blåljus i bussfiler (iofs i en troligen tokfarlig hastighet så det känns som om lacken på ens bill skall krulla ihop sig när först mcpoliserna och sedan svarta suvs och limos blåser förbi, men iallafall)
Och det blir också lite löjligt när rysslands president kommer till Arlanda, mötet skall hållas i Älvsjö, och givetvis måste han bo på Grand mitt i stan.
Bra där! Då blir hela regionen inblandad på något sätt.
Det kan ju helt klart inte vara någon säkerhetstjänst som räknat ut det iallafall, jag skulle ju tro att säkerhetstänkande borde vara att minimera exponeringen. Och det gör man ju knappast i en storstad.
Och min högst personliga gissning är att det måste vara ganska stressande för dessa högdjur att slussas runt med blixtrande blåljus också.

Så jag begriper verkligen inte varför man väljer att ha dessa toppmöten inne i storstäder. På något sätt tror jag inte att Obama kommer att strosa runt på ströget, eller käka en röd pölsa på tivoli iallafall.

Det borde vara lättare att garantera säkerheten, få mer arbetstid ut av mötet, och mindre stress för alla om de lades nära en flygplats, varför inte en militärflygbas någonstanns i världen. Där lär ju säkerheten vara ok.
Thule på grönland, Keflavik på Island, eller något jag vet inte. Men nog hade ett klimat möte på grönland varit passande, eller?

Ang. Obama så är det väl lite så att på hemmaplan så känner de att de har bättre kontroll på befolkningen mm. På bortaplan blir det lite annat, man har inte samma kontroll på omgivningen, man vet inte hur mycket upplopp mm det blir bland befolkningen. Sen vill de givetvis ha lite marginal att gå på. Sen vad vet jag, men de kanske har en "säkerhetsstandard" som de kräver av alla länder på bortaplan, som de inte anpassar specifikt för Norge.

Sen tror jag mycket av detta också är ett "politiskt spel" som många av oss andra inte förstår oss på (inkl. mig). Genom att sätta ryska presidenten på ett fint hotell som de finaste mediastjärnora med lite mera uppassning osv. så markeras det ju att det är en viktig och respekterad person. Det kan vara samma sak med Norges säkerhetsarrangemang, man tar i långt mycket mer än vad som kanske behövs för att det tillhör det "politiska spelet". Jag har svårt att tro att vi skandinaver kan agera lite hur vi vill i såna här "globala situationer", även om vi känner att vi själva lever i trygga länder.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

silfver skrev:

Skjut honom direkt i stället så slipper vi allt trams.

Klart knäppaste inlägget, det dyker ju bara upp en ny president, skjuta honom också för att slippa trams? :q

Nästa gång det är dags för klimatmöte så kan dom ju vara i Sverige. Förslagsvis i de norra delarna och runt januari febuari då det är rejält kallt. Då lovar jag att man inte behöver skapa en massa special lagar så polisen kan haffa oskyldigt folk, och man behöver inte flytta på folk och stänga vägar osv. Så kan dom bo på ishotellet tänk vilken upplevelse för ledarna som kommer från varmare länder (vilket ju är de flesta).

Sista orden bara ......
Skönt att man inte bor i fjollträsk...... Hjälp till att bända över skåne till danmark när ni får tillfälle....... och när ska norge bli svenskt igen? .... :birp .....

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
150 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
150 ms — ändringar (db)