Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
metalboy skrev:
On topic så tycker jag nog att alla företag har rätt att välja vilka kunder de vill ha. Så även mediaföretag.
Självklart, och det har dom alltid gjort, t.o.m. dagligen, även AB. Men, som jag skrev ovan, nu vill Jan Helin låtsas att detta är något unikt. Hur AB, med han själv i spetsen, med underförstådd risk för hot och trakasserier tar det oerhört djärva steget att stoppa SD-annonser.
Det är patetiskt.
Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg
DanneSt skrev:
Nog för att jag tycker SD-anhängare är idioter, men jag har inte sagt att de är helt utan intelligens. Tvärtom så är många av de ledande smarta och vet hur man ska nyttja media och hantera opinioner.
Det läskiga är att din attityd gentemot en samhällsgrupp (som dessutom är ganska omfattande) är exakt samma attityd som du föraktar hos dom. Märker du inte det?
DanneSt skrev:
Tycker nog att jag har hört från flera av de etablerade partierna att det finns problem med invandringen som måste lösas, men då pratar de hur man bättre ska ta hand om de människor som kommer till oss. Inte att man ska stänga gränserna och kasta ut de som inte pratar svenska flytande...
Jag sympatiserar INTE med SD. Men din beskrivning är en ganska obehaglig överdrift och visar tyvärr att det är du som odlar fördomarna. Fundera gärna på (eller ta reda på det) hur det kommer sig att fler och fler väljare stöder SD...
Anledningen till att de etablerade partierna äntligen börjat ta invandrarproblemen på allvar är just att SD finns och har vuxit. Dom har därigenom bevisat med all önskvärd tydlighet att en stor del av befolkningen tycker illa om invandrarpolitiken som den varit hittills.
Att ignorera en så stor åsiktsgrupp är däremot vansinne. Dom ska tas på absolut största allvar och det mest korkade sättet att förhålla sig till dom är att stigmatisera dom genom att t.ex. vägra annonsplatser och göra ett nummer av det eller kalla dom "idioter". Då blir dom automatiskt underdogs och martyrer, ett alldeles utmärkt öde om man vill få sympati från ÄNNU fler väljare.
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inläggSom jag sa tidigare i tråden, du har säkerligen helt rätt Danne V.
Jag argumenterar (som i prata/uttrycka åsikt) nog i detta ämne precis lika illa som jag anklagar dem för att agera (som i demonstrera/hota).
Skillnaden på SD-anhängare och mig är att jag inte menar allvar när jag säger att man ska slänga ut dem ur landet (och skyffla ut dem till en öde ö).
Danne V skrev:
Det läskiga är att din attityd gentemot en samhällsgrupp (som dessutom är ganska omfattande) är exakt samma attityd som du föraktar hos dom. Märker du inte det?
Jo. Men det är det värt, då risken annars är att det blir ett nytt 30-40-talets Tyskland.
Danne V skrev:
Jag sympatiserar INTE med SD. Men din beskrivning är en ganska obehaglig överdrift och visar tyvärr att det är du som odlar fördomarna. Fundera gärna på (eller ta reda på det) hur det kommer sig att fler och fler väljare stöder SD...
För att jag argumenterar mot dem?
Danne V skrev:
Att ignorera en så stor åsiktsgrupp är däremot vansinne. Dom ska tas på absolut största allvar och det mest korkade sättet att förhålla sig till dom är att stigmatisera dom genom att t.ex. vägra annonsplatser och göra ett nummer av det eller kalla dom "idioter". Då blir dom automatiskt underdogs och martyrer, ett alldeles utmärkt öde om man vill få sympati från ÄNNU fler väljare.
Jag vägrar tro att bara för att man kallar vissa för idioter så får de automatiskt en massa anhängare. Troligen har man redan liknande sympatier med dem innan man blir anhängare.
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg
DanneSt skrev:
Tycker nog att jag har hört från flera av de etablerade partierna att det finns problem med invandringen som måste lösas, men då pratar de hur man bättre ska ta hand om de människor som kommer till oss. Inte att man ska stänga gränserna och kasta ut de som inte pratar svenska flytande...
Undrar vem det är som är inskränkt egentligen? Mig veterligen pratar inte SD om att kasta ut alla som inte pratar svenska. Håll dig till vettiga argument om du ska verka trovärdig. :OO
Jag är själv - eller har varit åtminstone - politiskt aktiv, och mig veterligen har jag inte hört någon som egentligen kritiserar invandringen. Och som Danne skriver, så bör man ta denna fråga på riktigt stort allvar när sverigedemokraterna trots allt får denna mängd röster, för det finns ett missnöje.
Helt klart, om du frågar mig, så är det integrationspolitiken som har varit katastrofal, inte invandringen i sig. Jag är självklart av åsikten att våra gränser ska vara någorlunda öppna. Det är medmänniskor, bröder och systrar, vi talar om. Något måste göras, men jag tror tyvärr inte att Helins väg är särskilt intelligent, där SD faktiskt utmålas som martyrer i vårt avlånga och politiskt korrekta land. Det bidrar inte till en konstruktiv debatt. Men vem vet, kanske är Jan själv en av dessa osynliga sverigedemokratiska väljarna.
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Kim skrev:
Undrar vem det är som är inskränkt egentligen? Mig veterligen pratar inte SD om att kasta ut alla som inte pratar svenska. Håll dig till vettiga argument om du ska verka trovärdig. :OO
Nej, det är klart att de inte pratar i de ordalagen, men deras ursprung är ju från de främlingsfientliga kretsarna. Det är ju precis detta som de är så skickliga på, att få folk att glömma bort deras bakgrund!
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg
DanneSt skrev:
Nej, det är klart att de inte pratar i de ordalagen, men deras ursprung är ju från de främlingsfientliga kretsarna. Det är ju precis detta som de är så skickliga på, att få folk att glömma bort deras bakgrund!
Självklart har du rätt i att de inte är helt öppna med vad de tycker och tänker. Fast det gör väl å andra sidan inte vänsterpartiet heller.
Men det är precis därefter, som jag tycker att du gör fel, du generaliserar och vill pådyvla hela deras politikerkår en massa åsikter och historiska fragment, när det i själva verket rör sig om en liten del som har rört sig från främlingsfientliga kretsar.
Jag tänker avsluta min delaktighet i debatten här. Vad jag har velat säga är att Helins väg är fel väg att gå. Vad han gör är att han utmålar partiet till förtryckta, vilket snarare stärker den bild de vill förmedla som utsatta och förtryckta. Det är just denna smutskastning där man anklagar samtliga sverigedemokrater för både det ena och det andra, som gör att de vinner sympatier. För visst är det så, att alla inom partiet inte är gamla nazister och andra tokar.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggNågon här på wF tycker att mitt jämförande exempel med PST och Handelsbanken inte har med Politik att göra. Det är samma sak som när AB tar och bestämmmer att ett parti inte får göra sig hörda.
Oavsett vad man tycker om SD och AB förden delen så är det demokratiska rättigheter att göra sin röst hörd.
Så råkade Anders på Binero skicka ett mail om en liknande händelse fast inom webbwärden.
Då klippte jag in den som ett exempel på hur man vill tysta! Lika illa.
Jag vet att jag inte uttrycker mig glasklart på ert, så mycket yngre, språk. Men läs vad jag skriver, så kanske det går upp ett ljus säger Lasp.
DanneStMedlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Kim skrev:
Självklart har du rätt i att de inte är helt öppna med vad de tycker och tänker. Fast det gör väl å andra sidan inte vänsterpartiet heller.
Men det är precis därefter, som jag tycker att du gör fel, du generaliserar och vill pådyvla hela deras politikerkår en massa åsikter och historiska fragment, när det i själva verket rör sig om en liten del som har rört sig från främlingsfientliga kretsar.
Där har du nog rätt, att jag drar dem alla över en kam. Det är visserligen inte rätt och riktigt att göra så då flera av dem som är med i SD troligen inte är främlingsfientliga! Men tyvärr så gör jag det ändå, av den anledningen att det är en så pass allvarlig bakgrund som partiet som sådant kommer ifrån. Jag kan helt enkelt bara inte bortse från det och då blir jag kanske väldigt trångsynt och omogen i min ståndpunkt.
FFrekoMedlem sedan okt. 2005242 inlägg
DanneSt skrev:
Där har du nog rätt, att jag drar dem alla över en kam. Det är visserligen inte rätt och riktigt att göra så då flera av dem som är med i SD troligen inte är främlingsfientliga! Men tyvärr så gör jag det ändå, av den anledningen att det är en så pass allvarlig bakgrund som partiet som sådant kommer ifrån. Jag kan helt enkelt bara inte bortse från det och då blir jag kanske väldigt trångsynt och omogen i min ståndpunkt.
byt ut SD och allvarlig bakgrund och släng in invandrare, kastar gatsten i gbg och generalisering så är vi hemma...
Trött på att höra sån här skit.
Edit: är inte invandringsfientligt på nåt sätt. Men man lär föra debatt inom området.
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggBra svarat och tänkt!
Riktigt bra resonerat DanneSt. Låt andra vara trångsynta och dumma i sina åsikter, som AB och kanske en del som finns på SD sidan
Men vi dömer inte alla, utan låter var och en ha sin egen åsikt.
Strongt inlägg som jag läser det :birp och treflig helg :e
LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Spännande debatt att både läsa och följa. ;)
Jag läste Expressen, det lilla nätbladet och tyckte detta blogg/debattinlägg passade in här.
Thomas Mattsson, Chefredaktör på Expressen skrev:
Jag tror inte på åsiktsförbud – vi tror på fria ordet (..och en massa text) http://blogg.expressen.se/thomasmattsson/entry.jsp?messid=541328
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggMärklig mentalitet?
Jag förstår nu, efter hint från administratörer, att mitt vidarebefodrade inlägg om Handelsbanken och PST sätt att förbjuda bokstäverna B A N K inte har ett dugg att gör med AB sätt att förbjuda SD!
Konstigt och inskränkt tycker Lasp :f
Men jag ger mig för de som kan bättre och har stor erfarenhet!