webForumDet fria alternativet

EU-valet 2009

Politik & samhälle

58 svar · 3 080 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Så, hur ska ni rösta och varför ska ni rösta så? Själv är jag fortfarande i osäkerhetens land.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Blir nog ett protestval från min sida.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Jag har aldrig tidigare röstat på ett parti utanför riksdagen, men den här gången lutar det lite åt Piratpartiet faktiskt. Men har inte orkat sätta mig in så mycket i valfrågorna än så länge.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Oavsett!
Skall man försöka ta sig tid att rösta!
Det är det som är demokrati!
Kom ihåg att före år 1900 levde noll procent i en demokrati, idag är det över 58% som gör det, och resten skulle nästan ge sitt liv för att de, eller deras barn skulle bo i en demokrati.
Om den än vore stor och byråkratisk som EU.
Så läs på, panikrösta inte på enfrågepartier, forcera de etablerade partierna till bra vägar!

Jag var uppe i Västmanland under veckan! Och här är länken
http://vlt.se/asikter/ledare/1.452752

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Lasp skrev:

Oavsett!
Skall man försöka ta sig tid att rösta!
Det är det som är demokrati!
Kom ihåg att före år 1900 levde noll procent i en demokrati, idag är det över 58% som gör det, och resten skulle nästan ge sitt liv för att de, eller deras barn skulle bo i en demokrati.
Om den än vore stor och byråkratisk som EU.
Så läs på, panikrösta inte på enfrågepartier, forcera de etablerade partierna till bra vägar!

Jag var uppe i Västmanland under veckan! Och här är länken
http://vlt.se/asikter/ledare/1.452752

Precis, att inte rösta är att rösta på diktatur.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Jag kommer att rösta på piratpartiet, mest för att förhindra att någon kristdemokrat kommer få förtur för att jag inte röstade... :)

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Just nu lutar det åt piratpartiet men jag måste erkänna att jag inte är speciellt insatt i detta val. Jag ser gärna piratpartiet som en motpol mot andra partier för att hindra ytterligare inskänkningar på våra rättigheter på nätet som följd av mediabolagens påtryckningar.

Däremot tycker jag att namnet Piratpartiet är olyckligt och ogynnsamt och jag tror inte heller att jag är överens med Piratpartiet i alla dess åsikter.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Självklart, 2 anledningar dels för att det är en skyldighet samt att detta innebär att den rödgröna röran får en mindre röst (V samt MP har inget i EU parlamentet att göra, blir less på deras hyckleri om hur dåligt EU är, men hör sällan några klagomål när det är dags att plocka ut feta löner).

Moderaterna såklart.

Jobbfrågan samt företagarklimat över gränserna men primärt förmågan att arbeta som en enad kontinent gentemot USA, Asien etc. i olika frågor, detta åstadkommer man inte om alla europeiska länder springer åt olika håll och sedan så har jag fortfarande inte gett upp hoppet att vi snart får en ny omröstning gällande euron.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det lutar åt Piratpartiet för min del också. Jag håller inte med dem i upphovsrättsfrågan, men jag känner igen flera av namnen på deras lista från tidigt 90-tal då vi inte var så många på nätet, så jag vet att de kan datorer och den kunskapen är en stor bristvara i politiken vilket är konstigt med tanke på hur datoriserat samhället är.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Finns det något parti man är helt överens med på alla punkter? Visserligen är detta lättare att uppfylla när det gäller Piratpartiet, då de har ett ganska snävt fokusområde.

Min röst kommer med all sannolikhet även den att falla på just Piratpartiet. Tycker att det är skrämmande att inget annat parti tar tydlig ställning i dessa frågor. Med tanke på det traditionellt låga valdeltagandet känns det som att det finns en realistisk chans att de lyckas få mandat. Tvivlar på att PP kan få igenom särskilt mycket i parlamentet, men hoppas att deras blotta närvaro kan få andra politiker att tänka några varv extra.

Är dock lite kluven huruvida namnet är en tillgång eller en belastning. Dels tror jag namnet tilldrar sig en hel del uppmärksamhet, men jag tror också att många utifrån namnet avfärdar partiet som "de där som vill att allt ska vara gratis". Just den fråga som de flesta antagligen förknippar starkast med Piratpartiet – och som även partinamnet lägger fokus på – är för mig av underordnad betydelse. Det viktigaste är att försöka stoppa och vända den påbörjade utvecklingen mot mer övervakning, sämre rättssäkerhet och begränsad frihet.

Med proteströstning menade jag precis som många andra att det nog blir PP för min del. Något måste hända för att stoppa detta blivande övervakningssamhälle. Nog för att det säkerligen är en naturlig utveckling, det finns ju en orsak till att flera bästsäljande böcker och filmer har framtidens övervakningssamhälle som huvudhandling, men det gör mer skada än nytta. Genom att proteströsta på dem hoppas jag att de etablerade riksdagspartierna, inte minst Moderaterna, får sig en rejäl tankeställare.

Medlem sedan mars 2004455 inlägg

Som det ser ut nu så kommer jag troligtvis rösta på Piratpartiet som protest. Men då jag inte riktigt har koll på alla parti eller något över huvudtaget så hade jag tänkt ägna någon dag framöver att läsa/kolla upp det, särskilt vänsterpartiet och miljöpartiet då jag tror det är dem som står mig närmast :)

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Piratpartiet får min röst - någon gång måste man säga stopp!

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Röstar också på Piratpartiet som någon slags protest, och hoppas verkligen att PP kommer med, bara för att visa vad vi vill egentligen :)

Medlem sedan jan. 2001950 inlägg

Jag tror PP med 1 eller 2 ledamöter kommer kunna synas mera i Europa än vad sveriges 19 ledamöter tillsammans någonsin gjort :)

Min uppfattning av våra ledamöter som vi nu har i eu, är att de röstar i väldigt stor utsträckning ganska lika. Så om vi får en mer eller mindre av blått eller rött gör ingen skillnad, men kommen PP in så kommer dem att synas ordentligt.

Kan det vara så som FreeZer tror?
Om det är möjligt, så skulle jag nog kunna tänka om när det gäller var jag skall lägga min röst!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Gein skrev:

Däremot tycker jag att namnet Piratpartiet är olyckligt och ogynnsamt och jag tror inte heller att jag är överens med Piratpartiet i alla dess åsikter.

Håller med. Namnet är så jävla barnsligt och korkat att man tar sig för pannan när man tar i beaktande att man samtidigt som man hittar på det vill bli respekterade och betraktade som "vuxna". Det är som att stå med en pappstrut på huvudet och prata: Ingen lyssnar. Alla bara tittar på struten.

Lyssnade förresten på P1 i helgen när Falkvinge blev intervjuad. Det var otroligt längesen jag hörde någon bli så totalt bortkollrad av en journalist. Lyssna gärna om ni har tid: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv.asp?ProgramId=3071&NrOfDaysInArchive=100 (länken till intervjun ligger väl uppe några veckor?)

Det är en bit in när man kommer in på partiets strategi att bli vågmästare som pinsamheterna börjar...

Trots det lutar det åt att jag röstar på dom....kanske....

Jo, det är inte ofta jag hör Falkvinge säga något upplysningsbart eller förtroendeingivande. Frågan är om jag någonsin gjort det. Jag tror de skulle kunnat komma mycket längre som ett enfråge-/fåfrågeparti om de helt enkelt började om på ny kula. Nytt namn, nya och nyvalda representanter och lyfte fram de personer som besitter riktigt kunskap på ett bättre sätt. Jag menar inte att säga att Falkvinge är okunning, tvärtom är han säkerligen mycket kompetent, men tyvärr kommer deras budskap inte fram tillräckligt bra.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Danne V skrev:

Lyssnade förresten på P1 i helgen när Falkvinge blev intervjuad. Det var otroligt längesen jag hörde någon bli så totalt bortkollrad av en journalist. Lyssna gärna om ni har tid: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/kanalarkiv.asp?ProgramId=3071&NrOfDaysInArchive=100 (länken till intervjun ligger väl uppe några veckor?)

Det är en bit in när man kommer in på partiets strategi att bli vågmästare som pinsamheterna börjar...

Det här har jag missat. Intressant intervju som får mig att tvivla på om jag verkligen ska rösta på PP. De har verkligen en märklig och oseriös strategi tyvärr.

Står PP för något som är så unikt att inget av de etablerade partierna är i närheten?
Kan man påverka dessa partier till en riktning som gör att PP inte behövs?
Känns inte seriöst med PP lika lite som Junilistan!
Politik borde kunna ena folk, inte splittra säger Lasp.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)