Jag funderade på att sända detta alster till vår tidning.
Två frågor till Er:
Lägger vi för mycket resurser på vården!
Kan det hjälpa att lyfta fram konstigheter!
Ineffektivitetens Högborg
Härförleden bråkade min kropp med mig, jag besökte vårdcentralen, betalade 150: - och blev hälsad välkommen på arabiska innan läkare kom på att jag kanske var svensk! Nåväl jag blev dissekerad och analyserad snabbt och enkelt. Med remiss till Akuten och nya 150: - i kostnad. Nästa gång blir det direkt!
Här blir jag placerad på kö, helt rätt, på några stolar i korridoren. Väntrum saknas.
Det var en bra övning i att skåda ansamling av människor som inte gör något organiserat. Men så skall det säkert vara på en Akut! Jag har ju så få referenser, eller som en sjuksyster sa "du verkar ju inte springa ner dörrarna här"! Och hon gjorde heller inget med mig! Inget prov ingen analys! Ny väntan, snart sittandes på en stol när de skaffat fram en åt mig.
Här ligger då utsatta människor och ropar på "Halloj", 5 sek "hallo" 5 sek "hallo" ja ni förstår! "Barn", "Barn" så rusar 12-15 personer mot ett rum som man så småningom får upp. Efter 60 sek kommer ytterligare ett team, ingen öppnar dörren utan de rusar runt hörnet, ja vilket spektakel.
Sedan var jag bort ett tag för annan undersökning så jag följde inte hela "katastrofen" som en syster kallade det! Avdumpad yngling och många Poliser!
En anhörig till en kvinna staplar ut ur ett rum och frågar högljutt vem som har ansvaret för det rummet där patienten har lämnats, tydligt utan tillsyn. Stort rabalder. Nåja nytt försök bakom draperi istället
En läkare skriker åt en patient att göra si eller så! Det blir så komiskt att även personalen skrattar åt det hela! Varför inte ta det rum där ingen ändå skötte om damen från morgonen.
Det lugnade ner sig under kvällstimmarna, men jag drog därifrån, ledsnade att vänta, jag var ju ändå inte döende ännu! Men som läkaren som kallade mig "farbror" i remissen sa "det är inte många i din ålder som är så friska"
Men det fanns många positiva saker att säga om besöket! Man fann inga problem och jag slapp att bli inlagd.
Koordinatorrollen gillade jag verkligen, det är nog den skall utökas om det skall bli bättre på Akuten. Jag gillade också den seriösa kontrollen av personID och sekretessen vid vissa tillfällen. Många av personalen var mycket trevliga mot kunderna.
Försök sedan att få läkarna "Se" kunderna, inte bara nonchalera oss. Vi utlämnar oss på nåd och onåd, så snälla, snälla se oss och försök att ge besked om tider och lägen!
Det tar några sekunder, men gör så att man kan slappna av och kanske gå till toalett eller cafeteria utan oro!
För mig, och jag tror för många andra, är livskvalitet "brist på oro".
Inte något dumt att eftersträva, här finns det stora utvecklingsmöjligheter för Akuten i Helsingborg!
Ambulansteam på genomresa om kaoset "Detta är MedicinAkuten i Helsingborg".
Så trots min ringa erfarenhet av akuten kanske problemen är alltför väl kända!
"farbror" som inte hoppas på snart återbesök! :h