Jag åt hemmagjord kina-mat idag med en skapligt stor dos vitkål...
Väl på arbetet hade magen skapligt omgående fått nog av kålen... Det slog mig då att det kanske är detta som hela den där debatten om fisande kor handlar om!?
Kanske är man inte miljövän i framtiden om man äter vitkål? Eller kan man kompensera sitt ätande av vitkol och annan mat som sätter fart på magen genom att köpa utsläppsrätter...??
Så...hur många kg vitkål går det på en utsläppsrätt? Eller är det ton?
Klimathumor:
"Vad vill du ha till efterrätt? - Utsläppsrätt!"
"Utsläppsrätterna tar kål på mitt miljöengagemang..."
min jobbakompis får kor att verka rumsrena, tro inte att jag säger det för att ha nått att skriva. Att den mannen kan producera sånna ofantliga mängder av brännbar gas skulle säkert göra vetenskapen mer än förbyllade om de fick nys om det. Bäst att inte berätta för då spärrar de säkert in honom för att driva ett mindre kraftverk och test person
Men han har ju en matkultur som säkert spöar de flesta kända civilationers matkultur. Det konstiga är att det går att köpa det han äter på helt vanliga affärer. ;)
Han kallas förövrigt för pruppen, gissa varför.
Kanske överdrev en smula, men saningen är inte alls långt borta.
Haha. :e Jag tror det är viktigare att koncentrera sig på utsläppen av fossila bränslen, i stället för på förnyelsebara grönsaker. :bire
För att vara lite seriös i den här frågan då... Vad gäller koldioxid så kan man snacka om förnyelsebar koldioxid, alltså koldioxid som kommer från växtriket och därmed antas tas upp av nya växter som odlas eller växer. Med andra ord ett kretslopp.
Vad gäller metan kan man inte göra samma urskiljning då kol som en gång bundits upp i metan i atmosfären har svårare att brytas ner och återgå i kol-kretsloppet.
Eclipse: Jag tror du kan vara lugn, jag har för mig att Metan-gaserna som korna släpper ut är farliga för att de är idisslare. Det skulle tydligen bara vara idisslare som skapade dessa gaser. Så länge du inte är en idisslare (tror inte det räknas om du gnisslar tänderna :)) så borde du kunna äta hur mycket vitkol du vill..
- M
261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e