Eclipse skrev:
"Regeringen föreslår att invandrare som snabbt börjar och slutför sina studier i ..
läs din egen citation...
8 svar · 896 visningar · startad av Eclipse
"Regeringen föreslår att invandrare som snabbt börjar och slutför sina studier i
svenska språket (sfi) ska få 12.000 kr i bonus. Tanken är att snabbt avklarade
studier ska påskynda en etablering i Sverige."
(Hoppas länken funkar!!)
Detta är ingen ny nyhet, men jag har frågor kring denna. Är det ett förslag eller har dom klubbat igenom denna?
Det står vidare i slutet av texten att "Staten räknar med en kostnad på omkring 270 miljoner för perioden 2009-2011".
Men jag förstår inte, är det ett förslag eller kommer det att bli så!?
Eclipse skrev:
"Regeringen föreslår att invandrare som snabbt börjar och slutför sina studier i ..
läs din egen citation...
http://www.regeringen.se/sb/d/126/a/136/action/search/type/simple?query=sfi
Sökningen på Regeringen.se ger länkar från den 18 februari. Inte senare.
Jag förstår att det är ett förslag. Men bestäms det om detta förslaget ska klubbas igenom? Det var det jag egentligen frågade...
Eller i alla fall ville ha reda på!
Det står att om man får godkänt i sfi eller hittar ett jobb inom en viss tid från det att de fått uppehållstillstånd.
Just den biten med jobbet ser jag en risk faktor i, det kommer bli en lukrativ marknad för skojar att "anställa folk" för 6.000 och när du fått pengarna så får man kicken. Hoppas de täpper till det kryphållet med att man måste ha arbetat heltid i typ 6 månader innan bonusen utfaller och att staten fått in sina skattepengar under den tiden, för annars så kommer det poppa upp en hel del nya företag som inte gör så mycket men med väldigt hög personalomsättning...
Dessutom så kanske man skall inför bonus för alla som klara godkänt i alla ämnen i grundskolan, om man nu tror att det är bonusen som är drivkraften som får invandrare att klara av sfi...
- M
Gladh skrev:
Dessutom så kanske man skall inför bonus för alla som klara godkänt i alla ämnen i grundskolan, om man nu tror att det är bonusen som är drivkraften som får invandrare att klara av sfi...
Norge har väl ett bonussystem på högskolan? Typ att dom som klarar sin utbildning och alla tentor osv inom utsatt tid får studielånet betalat? Nåt sånt.
Alltså: Själva problematiken är att folk går på bidrag och slöar och slappar på SFI-utbildningen. Det är liksom ingen verkstad...
I och med att det är kommunen som står för utbildningen ligger det i kommunens intresse att folk går igenom utbildningen skapligt fort.
Utbildningen är slö, typ 4 timmar om dagen, och slapp... Men den invaggar väl i en viss mån av trygghet i den bemärkelsen att "man vet var man ska ta vägen i morgon också".
Det skulle alltså bli en ren vinst om eleverna gasade på lite med kunskaperna. Det är väl det som är incitamentet för kommunerna att överväga detta "bidrag".
Eclipse skrev:
Alltså: Själva problematiken är att folk går på bidrag och slöar och slappar på SFI-utbildningen. Det är liksom ingen verkstad...
I och med att det är kommunen som står för utbildningen ligger det i kommunens intresse att folk går igenom utbildningen skapligt fort.
Utbildningen är slö, typ 4 timmar om dagen, och slapp... Men den invaggar väl i en viss mån av trygghet i den bemärkelsen att "man vet var man ska ta vägen i morgon också".
Det skulle alltså bli en ren vinst om eleverna gasade på lite med kunskaperna. Det är väl det som är incitamentet för kommunerna att överväga detta "bidrag".
Då får man väl göra som på Högskolan/Universitetet. Om man inte klarar av det på utsat tid, så minskas bidragen.
Nu har jag inte så mycket problem med att man får bidraget om man klara SFI, eftersom det knappast kommer fuskas i den utrsträckningen som det kommer att göras med förslaget om att man får bidrag om man får jobb.
- M
De flesta invandrare som är upphov till "problemet" går ju på socialbidrag, så det finns liksom inget att dra in...
SFI är (mig veterligen) inte bidragsberättigat, typ CSN eller liknande.
Jag är själv förespråkare att folk ska ut och arbeta så fort som möjligt, men fixar man inte språket fungerar det ju inte ens på en arbetsplats med de enklaste arbetsuppgifterna.
varför ska man locka folk med att få pengar för att lära sig något som är självklart för att kunna leva ett någorlunda normalt liv i ett annat land?
Nej, ingen ekonomisk bonus säger jag... Bonusen är ju att kursen är gratis, det räcker! Sen är det upp till gemene man att visa framfötterna och engagemang och bilda ett "Sverigeanpassat" -liv.