webForumDet fria alternativet

Bör sexköpslagen skärpas?

Politik & samhälle

11 svar · 1 151 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_1107197.svd

Claes Borgström skrev:

Sexköpslagen ska skärpas. Det anser advokat Claes Borgström (s), ny jämställdhetspolitisk talesman, som vill att den som köper sex ska kunna straffas med ”åtminstone” ett års fängelse.

bör den skärpas, och hur ska man göra om det finns de som verkligen väljer att sälja sig själv, utan att vara tvungen?

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Nej, den bör avskaffas. Med vem och på vilket sätt man väljer att ha sex är inte något som staten ska lägga sig i, så länge det handlar om vuxna individer som samtycker till sexet.

Bloggtips: Isabella Lunds (årets politiska blogg 2007)

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

"–Övergreppet mot en kvinna man köper sex av är ett betydligt allvarligare brott än att till exempel snatta i en affär. Prostitution är också en förutsättning för människohandel."

Jag tror iofs inte att det är mer eller mindre avancerade krogragg som primärt avses med detta förslaget.

Jag tror ärligt talat varken politikerna, polisen eller någon domstol känner sig tvingade eller motiverade att jaga "enklare typer av påsättningar mot betalning".

Det man primärt riktar in sig mot är mer avancerad form av planerad, utnyttjad och problemfylld prostitution. Kanske där utländska kvinnor luras till Sverige och sen utnyttjas.

Det är ärligt talat inte speciellt mysigt... Det tråkiga är att "lagarbetarna" (de som skapar lagar) inte kommer med realistiska och tänkbara alternativ.

Den manliga sexdriften kommer att finnas oavsett om det finns lagar eller så...

Mitt förslag är i så fall, att införa statligt ägda bordeller. Där kan kvinnor som vill tjäna pengar på sin kropp göra det med F-skatt och skapligt sunda förutsättningar.

I ett sånt scenario skulle marknaden för den slipade hallicken vara *avsevärt* mycket mindre, om ens lönsamt att på egen hand hantera kvinnor.

Det är ju marknaden som är problemet.

"Det svenska sex-suget är konstant" -- det går inte att lagstifta om.

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Elle: Att köpa sex är den senaste hälsotrenden
http://www.isabellalund.com/2008/03/31/elle-att-kopa-sex-ar-den-senaste-halsotrenden/

Istället för statliga bordeller, kommer aldrig att funka. Att man tillåter "orgasmmassage" även i Sverige. Här finns ju redan SPA i massor...

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

De flesta studier om brott och straff har väl visat att hårdare straff har marginell (om ens någon) betydelse för antalet brott som begås?

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Min personliga åsikt är att lagstiftningen inte är fullständig. Antingen bör man:

- Avskaffa sexköpslagen om det handlar om en kvinna som själv valt att sälja sin kropp utan någon påverkan av en organisation som utnyttjar kvinnor. Samtidigt öppna för möjligheten för yrkesprostituerade att skaffa sig F-skatt och betala skatt som alla andra, och bygga på grunden till sin pension.

- Eller om man nu inte väljer att avskaffa lagen, så skall den skärpas i det sammantaget att det ska vara otillåtet att även sälja sex, för ett mer jämnställt Sverige. Alternativt "medhjälp till sexköp" med tanke på att om ingen säljer sex så kan ju ingen köpa sex, men säljer man sex hjälper man till att begå ett brott och skall därför vara straffskyldig enligt min ringa mening. Detta gäller då kvinnor som självmant väljer att sälja sin kropp, inte kvinnor som fallit offer för trafficking.

No victim, no crime.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

obelix skrev:

bör den skärpas, och hur ska man göra om det finns de som verkligen väljer att sälja sig själv, utan att vara tvungen?

Finns det sådana som "säljer" sig själva utan att behöva? Skulle det vara för skojs skull då eller?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag måste erkänna att jag säljer både min kropp, min själ och mycket av min tankeverksamhet till min arbetsgivare. Inte för att jag vill utan för att jag är tvungen för att överleva.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Nicrosoft skrev:

Jag måste erkänna att jag säljer både min kropp, min själ och mycket av min tankeverksamhet till min arbetsgivare. Inte för att jag vill utan för att jag är tvungen för att överleva.

Visst samma här, jag säljer min kropp och själ varje dag jag är på jobbet. Och jag skulle inte heller vara här om det inte var för att kunna upprätthålla min livstil.

Sexdriften kommer alltid att finnas så länge vi finns, hur tillfredställer man den lagligt utan att någon blir kränkt. Åker utomlands där det är ok. Tänker på dem som inte lyckas skaffa flick/pojkvän.
Jag är emot sexköp där människor far illa lika mycket som jag är emot tex slaveri och andra vidrigheter. Men vuxna människor som väljer att sälja sex frivilligt är en annan sak, problemet måste vara att det inte går att övervaka att det inte finns brott bakom frivilligheten.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Idag tar Somaly Mam emot pris för sin kamp
Hon har bidragit till att befria tusentals kvinnor och barn från våldtäkt och tortyr. Idag mottar Somaly Mam det som kallas barnens eget Nobelpris i Sverige. Men kampen har kostat – hennes egen dotter blev kidnappad och våldtagen.
Bara tolv år gammal såldes Somaly Mam för första gången till kvarterets handelsman, i östra Kambodja. Vid femton års ålder såldes hon igen – till en bordell. Men Somaly Mam lyckades komma ur slaveriet och har ägnat sitt liv åt att rädda tusentals tvångsprostituerade barn och ungdomar, genom sin organisation AFESIP. Numera bjuds hon in till tv-soffor över hela världen. Och idag tilldelas hon det som kallats barnens eget Nobelpris, Global Friends Award, av organisationen Global Friends. 6,6 miljoner röstande i 92 länder har velat belöna hennes insatser.
............
Räddningen kom när hon en dag fick 3000 dollar av en amerikansk kund. Då köpte hon loss alla flickorna på sin bordell och sedan dess har hon kämpat mot tvångsprostitutionen. Tillsammans med polisen i Kambodja, men även i flera sydostasiatiska länder, har hon fritagit och gett skydd till över tretusen flickor
http://www.aftonbladet.se/kvinna/article2281766.ab
.

Mer om Somaly Mam
http://www.somaly.org/
http://en.wikipedia.org/wiki/Somaly_Mam
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1147583.svd

.Hon har medverkat vid en olympisk invigningsceremoni och numera får hon utrymme i tv-soffor som hos förra supermodellen Tyra Banks i USA. I Kambodja har hennes arbete bidragit till att tusentals flickor befriats från våldtäkter och tortyr.

Nu har organisationen Global Friends och 6,6 miljoner röstande barn i 92 länder valt belöna hennes insatser mot sexslaveri.

Eftersom jag är den enda kvinnan som svarar i denna tråd, är iaf jag emot prostitutionen. Många kvinnor, barn, flickor som pojkar utnyttjas enligt undersökningar av SCB och regeringskansliet.

Det kan ju knappast jämföras med vanligt yrkesarbetande då en arbetare knappast riskerar HIV, ofrivillig graviditet, misshandel eller andra könssjukdomar, vilket en prostituerad gör.

Prostitution och människohandel
Människohandel är ett brott med förödande omfattning och konsekvenser. Förenta Nationerna uppskattar att mellan en och fyra miljoner människor, främst kvinnor och barn, är offer för människohandel varje år och att majoriteten av dem utnyttjas sexuellt och prostitueras. Förutom prostitution och andra former av sexuellt utnyttjande kan människohandelns offer också utsättas för tvångsarbete, slaveri, organhandel eller andra former av utnyttjande.

http://www.regeringen.se/sb/d/3208/a/67150
,

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

LoLo skrev:

Det kan ju knappast jämföras med vanligt yrkesarbetande då en arbetare knappast riskerar HIV, ofrivillig graviditet, misshandel eller andra könssjukdomar, vilket en prostituerad gör.

På mitt jobb riskerar jag att brännas till dötts av diverse vätskor så som syror, hetaångor, hettvatten, oljor, kraftiga kortslutningar, förgiftning. Trilla ner från höga höjder, bli påkörd av truckar, traverser lastbilar och tåg, halka på olja, hett underlag.... osv. Men sålänge jag medveten om dessa risker så kan jag medvetet göra mitt bästa för att hålla mig borta från dem. Menar bara det att det finns risker med allt vi gör.
Men som jag sa ovan så tar jag grovt avstånd från sådant du citerar om ovan, kvinnor och barn som tvingas in i sexhandeln, det finns inget frivilligt i det. Det är vidrigt och det är bra att det finns människor som Somaly Mam.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Det är även ett väldokumenterat faktum att prostituerade ofta har blivit utnyttjade som barn, dom är både socialt och psykiskt skadade av det och använder i många fler fall alkohol och/eller knark för att döva smärtan när dom väl kommer in i prostitutionen, som ett försök att få bekräftelse, något dom aldrig fick som barn. Det är inte bara en tjänst, ytligt sätt som köps och säljs, utan en människa... en människa som redan är så skadad att hon/han inte vet något annat.
När prostituerade väl får hjälp innan dom supit eller knarkat ihjäl sig, har ingen av dom gjort det av frivillighet, för hade dom fått hjälp i tid, skulle 99% av dom välja vilket annat yrke som helst utom prostitutionen.

Dom psykiska och sociala, samt fysiska skadorna är ju omfattande.

.Sexindustrins cynism ger höga vinster på offrens bekostnad
Ett arbete där myndigheter ger råd om hur man undviker våldtäkter, våld och att bli mördad är inget att rekommendera.

Bland annat därför är det viktigt att motarbeta en legalisering och normalisering av prostitutionen, skriver Johanna Parikka Altenstedt.Debattören Petra Östergren försöker normalisera prostitutionen till ett socialt accepterat "vanligt jobb" men bidrar samtidigt till att jämna vägen åt en smutsig global sexindustri.

Det finns ett empiriskt exempel på hur det går när man väljer hennes väg. Den australiensiska delstaten Victoria legaliserade prostitutionen 1984 och två andra har avkriminaliserat prostitutionen. Syftet var att komma till rätta med kriminella element, människohandeln och hiv. Inget av detta har uppnåtts. I stället har man fått stora fabriksliknande bordeller, eskorttjänster, stripklubbar och ett mycket större antal illegala bordeller än förr.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=333341&d=114

Det har alltså blivit värre.

Om en sexköpare utnyttjar en prostituerad som har tvingats till prostitution av en människohandlare, kan med dagens lagstiftning ansvar för mycket allvarliga sexualbrott såsom våldtäkt eller sexuellt tvång aktualiseras under vissa förutsättningar.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dok_id=GU12339

Citat: Beatrice Ask
.

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)