webForumDet fria alternativet

arbetskygga?

Politik & samhälle

12 svar · 1 076 visningar · startad av PeW

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg
Frågan#1

Ett tema nu i nyhetsflödet är arbetskygga arbetslösa. I vad jag hör och läser så handlar det uteslutande om att det är den arbetslöse som "fuskar" och ljuger, i allt större omfattning. En fråga som poppade upp i etern var vad detta beror på.. som om det skulle vara så svårt att lista ut.

Själv så har jag inte varit kund hos arbetsförmedlingen på massor av år men jag kommer ihåg då det begav sig att man möttes med arrogans och väldigt seg respons. Numera hör jag från andra (i media, på gatan m.m) att det är ännu värre. Arbetslösa blir tilldelade jobb som de inte är kvaliciferade till, jobb som går emot arbetskador de har, jobb där kanske arbetsgivaren är oseriös m.m..

Vad jag vill ha sagt med detta är att okej, det är fel att ljuga, det är fel att fuska men det kanske inte är så konstigt att statistiken om antalet fusk ökar, då servicen från AF minskar. Jag vill påstå att med bättre bemötande, med snabbare responstider och med mer målinriktade arbetsförmedlare skulle denna siffra kunna minskas - drastiskt.

Vad tror ni? Ska man bara vifta med lagtexten och kategoriskt bötfälla eller hota med att utesluta från diverse A-kassor eller ska man gå till roten och verkligen förebygga? Kombinationen av båda är ju bra, men det senare kräver mer resurser till AF.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Den lilla erfarenhet jag har av AF är inte positiv.
Jag har fått tillsänt mig abetssökande som inte har haft tid med arbete för att de skall sköta om sina Värdepapper eller reparera huset hos svärfar.
Det skall absolut röjas upp bland dessa som är arbetsskygga när det gäller normalt arbete.
Ett skyddsnät som förvarar för många slutar att vara skyddsnät!

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Under hösten läste jag en halvfartskurs på universitet och var vid sidan av detta arbetslös. Gick till AF och anmälde mig som arbetslös, men hela deras förfarande tar sådan tid så att på fyra månader hade jag fått ett enda brev tillsänt mig med en platsannons i - en arbetsplats utanför det område jag hade uppgett, med andra arbetstider än jag sagt att jag kunde jobba och utan möjlighet att resa kollektivt trots att jag meddelat att jag inte hade egen bil.
Ett enda arbetstillfälle när jag söker tillfälliga såväl som fasta jobb. Det enda kravet jag har är att jag skall kunna vara fri på onsdagkvällar så jag kan befinna mig i GBG klockan 1800 samt att i de fall jag behöver resa till annan ort så måste det kunna ske med kollektivtrafik. Jag skaffade mig själv två jobb under tiden, det första ett bottennapp och det andra toppenbra. Tack och lov var jag inte berättigad till A-kassa, men de stackarna som har den pressen på sig tycker jag verkligen synd om. Sämre service än den AF gav mig kan jag knappt ponera och då skall man tvinga människor att utnyttja en service där de gör saker som knappast kan räknas till petitesser eller saker man lätt kan anpassa sig till trots att man uttryckligen meddelat att det inte fungerar...

Coccozz skrev:

Under hösten läste jag en halvfartskurs på universitet och var vid sidan av detta arbetslös. Gick till AF och anmälde mig som arbetslös, men hela deras förfarande tar sådan tid så att på fyra månader hade jag fått ett enda brev tillsänt mig med en platsannons i - en arbetsplats utanför det område jag hade uppgett, med andra arbetstider än jag sagt att jag kunde jobba och utan möjlighet att resa kollektivt trots att jag meddelat att jag inte hade egen bil.
Ett enda arbetstillfälle när jag söker tillfälliga såväl som fasta jobb. Det enda kravet jag har är att jag skall kunna vara fri på onsdagkvällar så jag kan befinna mig i GBG klockan 1800 samt att i de fall jag behöver resa till annan ort så måste det kunna ske med kollektivtrafik. Jag skaffade mig själv två jobb under tiden, det första ett bottennapp och det andra toppenbra. Tack och lov var jag inte berättigad till A-kassa, men de stackarna som har den pressen på sig tycker jag verkligen synd om. Sämre service än den AF gav mig kan jag knappt ponera och då skall man tvinga människor att utnyttja en service där de gör saker som knappast kan räknas till petitesser eller saker man lätt kan anpassa sig till trots att man uttryckligen meddelat att det inte fungerar...

Jag antar att du då skulle ingå i statistiken som arbetskygg. Det är det här jag menar, istället för att lägga krut på att "kundanpassa" en lösning som passar både arbetslös och arbetsgivare så skyfflar man bara blint över allt som kommer i dess väg. Inte bra och inte så konstigt att statistiken ökar :OO

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

jag har varit tvungen att ljuga både för F-kassa och Af för att de ska tro på att jag verkligen är så sjuk som jag är.

Medlem sedan feb. 200476 inlägg

Oj oj oj, det här skulle kunna bli ett hur långt inlägg som helst, får försöka ta det kort.

Har varit väldigt mycket blanda och ge med AF, mycket verkar hänga på vilken handläggare man får.
Hade personligen en intressant episod förra året, skulle börja på ett nytt jobb 1 maj som innebar att jag skulle flytta till annan ort med allt vad det innebär vilket AF visste om då jag hade ringt min handläggare för att uppdatera dom om läget. I mitten av april så dimper det ner ett brev från AF att jag ska börja på en jobbsökarutbildning (vuxendagis) som skulel börja en vecka senare och som skulle pågå i 2 månader. Ringer givetvis till AF och undrar vad dom håller på med, ska jag verkligen börja på det här om jag ska börja jobba så fort det har kommit igång.
Jodå det ska jag minsann göra, jag skulle då även ringa och bekräfta med dom som höll i kursen att jag skulle börja på utsatt datum.
Sagt och gjort ringer till utbildaren utbyter dom vanliga artighetsfraserna och småpratar lite och råkar nämna läget, då får jag till svar att "AF är fan inte kloka, vad ska du göra här det är ju totalt meningslöst".
Det slutade med att jag slapp gå kursen tack vare utbildaren.
Jag har inte varit ensam om att råka ut för det på just det AF kontoret heller min morbror åkte på precis samma sak plus att han blev påtvingad att söka ett jobb i Skellefteå fast han har barn och familj ca 90 mil söderut.

Vi kan vända på kakan, har en bekant som är personalchef på ett medelstort industriföretag.
han berättade att dom drar sig för att söka arbetskraft genom AF just pga att dom tvingar folk att söka jobb som dom inte har någon som helst utbildning eller erfarenhet av i andra änden av Sverige. Det är ganska jobbigt att gå igenom 200 ansökningar från vårdbiträden och akademiker när man söker en CNC operatör.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

När jag kom ner till Malmö, utan jobb (jag hade sagt upp mig) och utan lägenhet (den sa jag upp också) blev jag bemött som om jag var dum i huvudet. "Vadå, tror du att du ska få jobb i IT-branschen här nere? Glöm det, du måste ta något annat under tiden."

Jag vägrade och höll på att bli av med min ersättning på köpet, men så hittade jag ju till min nuvarande arbetsgivare via egna kontakter, själv utan hjälp från de där nötterna på AF vid Södervärn. De var verkligen färgade av att behandla en arbetssökande som ett bidragssugande paket. Där kändes det som att det som nu är "Nya" Moderaterna redan var framvalda, och det var fem år sedan. Jag skulle inte vilja veta hur det ser ut nu.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

PeW skrev:

Jag antar att du då skulle ingå i statistiken som arbetskygg.

Ja, om man läser vad som ansyftas ovan och vad som togs upp i dagens DN så tillhör jag de arbetskygga så till vida att jag ringer AF och säger att eftersom jag inte har någon möjlighet att ta arbetet utan att förändra min livssituation på ett kraftigt sätt, vilket jag inte önskar, och jag redan i min första kontakt med er meddelat detta ser jag inte den tjänst som ni rekommenderar mig att söka som relevant. Sedan kan man ju - som "normalperson" diskutera att huruvida det är rimligt att kalla någon arbetskygg för att man inte vill ge upp studier, flytta/skaffa bil för att få ett jobb under en period på fyra månader. Till mitt försvar kan som sagt nämnas att jag aktivt sökte och fick arbeten vid sidan av AF - men inte heller detta nämns i den statistik jag har läst, kanske skulle AF:s undermåliga service framgå med mer än önskvärd tydlighet om så var fallet...

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

De gånger som jag har varit i kontakt med AF har varit hur smidiga som helst (sommarlov mellan studier), de konstaterade kallt att jag inte var så villig av att söka jobbe ( :)) och att de hade andra mer akuta ärende, så jag fick mina a-kassekort och fick gå hem...

Den andra gången så var när studierna var slut, de konstaterade att deras IT-expert hade sagt upp sig och att jag säkert kunde hitta jobbet bättre själv, så jag fick mina A-kassekort och skulle höra av mig om en månad om jag inte fått något jobb eller om det var något annant som jag behövde hjälp med....

Men det var ju nästan 10 år sedan så servicen har säkert ändras en del...

- M

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag hade ett riktigt panthuvud till förmedlare när det begav sig för två år sedan. Han svarade sällan på mail och var bara rent allmänt pantad. Vid minst ett tillfälle fick jag påpeka för honom hur han skulle klicka sig fram - i det verktyget han jobbar med daglingen. :OO Nåvä, det krävdes att jag kontaktade hans chef för att få ordning på situationen. Efter det svarade han alltid på mail inom två timmar och ringde mig när så behövdes, ordna tågbiljetter till intervjuer på någon timme och så vidare.

Men det är inte tack vare honom jag idag är utskriven från det där stället.

... och ändå står politikerna frågande till utvecklingen, ändå så ska det tillsättas utredningar om varför "fusket" ökar. Utredningar som tar x antal år och kostar xxx antal SEK :OO

Finns nog dem som fuskar på riktigt, men jag har iallafall svårt att tro att det är den skaran som nu ökat. Tror snarare att det handlar om "besvärliga" klienter som arkiverats under samma mapp.

Medlem sedan okt. 2005242 inlägg

I många år gick jag på ett vikariat men när det sedan tog slut så gick jag till AF, efter 2 månader fick jag brev om en tjänst på Shell i Malmö som dom tyckte jag skulle söka, jag skrev tillbaka att det inte var möjligt att flytta så långt (jag bor i Mora, Dalarna) när jag hade sambo med fast jobb här och så vidare.
och det kan tilläggas att jag iaf jobbade 80 timmar per månad efter att vikariatet tagit slut.

2 veckor senare drog dom in min A-kassa...

Livet ser dock ljust ut idag, men man blir ju förbannad.

Freko skrev:

2 veckor senare drog dom in min A-kassa...

Ja, du var ju en "fuskare" som inte övergav din familj för ett jobb som medför att du inte kan pendla till, av naturliga anledningar. (ironi)

:bla ;)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)