webForumDet fria alternativet

Vänsterblocket tar hjälp av högerblocket i Södertälje

Politik & samhälle

13 svar · 1 023 visningar · startad av HiDensity

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg
Frågan#1

I en artikel i SvD får vi läsa att vänsterblocket i Södertälje förhandlat över blockgränserna för att inte Nationaldemokraterna ska få en vågmästarroll.

Jag ser en väldig massa olika reaktioner på detta överallt. Vissa tycker att agerandet är odemokratiskt och pratar om ohederlig utestängning av ett parti. Andra gratulerar partierna för bedriften med samarbete mellan blocken och ser det som ett tecken på hur demokrati ska fungera.

Vad tycker ni?

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Samarbete över blockgränserna har väl alltid förekommit lite då och då. Så det är väl inget problem i sig. Frågan om det är odemokratiskt att samarbeta för att blocka ett annat parti, tja i så fall är väl alliansens samarbete eller sossarnas samarbete med v och mp också odemokratiskt?

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det kommer inte hjälpa, Södertälje är numera så överbelastat av invandring från framförallt Irak (kommunen tar emot fler irakier än USA och Kanada gör tillsammans enligt dagens DN) att högerextrema partier kommer få vind i seglen oavsett blocköverskridande åtgärder, om nu inte alla etniska svenskar flyttar från Södertälje vilket väl är vad som riskerar att ske (enligt samma DN så var endast en liten del av de 3 500 som flyttade ut förra året utlandsfödda).

Som jag ser det så har politikerna brett ut mattan för högerextrema krafter genom sitt agerande och nu försöker man förtvivlat att mota bort dom.

Bendro skrev:

Samarbete över blockgränserna har väl alltid förekommit lite då och då. Så det är väl inget problem i sig. Frågan om det är odemokratiskt att samarbeta för att blocka ett annat parti, tja i så fall är väl alliansens samarbete eller sossarnas samarbete med v och mp också odemokratiskt?

Precis min åsikt.
sgtpepper är lite offtopic tycker jag..

HiDensity skrev:

sgtpepper är lite offtopic tycker jag..

Det är möjligt att jag är, men en kommun som går på knäna inför den massiva invandringen kommer få problem som lockar fram högerextrema åsikter och det kommer inte blocköverskridande stopp-försök att avhjälpa. Se på Landskrona t.ex.

I Södertäljestadsdelar som Hovsjö och Ronna så är över 80% av invånarna invandrare.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Så länge de stora partierna inte ens vågar erkänna (så fort man har en åsikt så är man ju rasist) att detta det finns problem med sveriges invandringspolitik så kommer de extrema partierna fortsätta att växa.

sgtpepper skrev:

Det är möjligt att jag är, men en kommun som går på knäna inför den massiva invandringen kommer få problem som lockar fram högerextrema åsikter och det kommer inte blocköverskridande stopp-försök att avhjälpa. Se på Landskrona t.ex.

Hur man stoppar SD är en helt annan fråga än om det ovanliga samarbetet i Södertälje var odemkratiskt eller inte.

Quid skrev:

Så länge de stora partierna inte ens vågar erkänna (så fort man har en åsikt så är man ju rasist) att detta det finns problem med sveriges invandringspolitik så kommer de extrema partierna fortsätta att växa.

De vanliga partierna har aldrig haft problem med att erkänna att det är fel på sveriges invandringspolitik. Det man däremot inte gör är att säga att sveriges alla problem beror på invandrare. En sak man borde göra mer är att tydliggöra VARFÖR det finns flyktingar överhuvudtaget. Det diskuteras alldeles för sällan i klartext.

dock, OFFTOPIC!

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

HiDensity skrev:

Det man däremot inte gör är att säga att sveriges alla problem beror på invandrare.

Det säger inte jag heller.

HiDensity skrev:

En sak man borde göra mer är att tydliggöra VARFÖR det finns flyktingar överhuvudtaget. Det diskuteras alldeles för sällan i klartext.

Det är skillnad på invardingspolitik och flyktingpoliktik. Har man en väl fungerande invandringspolitik så kan man även ha en generös flyktingpolitik. Men den diskussionen hör som sagt hemma i en annan tråd.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

I kävlinge kommun så gick socialdemokraterna och moderaterna ihop och la en budget bara för att man inte ville att SD skulle få någon vågmästar roll. Jag tror det är mycket vanligt att man gör så, om det sedan är bra eller dåligt är inte jag att svara på, men jag tycker de skall få söka stöd av vem de vill för att få igenom sin politik,

Hidensity skrev:

De vanliga partierna har aldrig haft problem med att erkänna att det är fel på sveriges invandringspolitik.

Det är möjligt att de kan erkänna att det är fel på den, men det har minnsan inte hänt något radikalt som ändrat på den.

- M

HiDensity skrev:

Hur man stoppar SD är en helt annan fråga än om det ovanliga samarbetet i Södertälje var odemkratiskt eller inte.

Hur man stoppar SD är säkert en annan fråga, men var det det jag skrev om? Jag trodde jag skrev om orsaken till att de etablerade partierna kände sig nödgade att ta till blocköverskridande överrenskommelser och det har väl om inte med själva frågan att göra så åtminstone med den bakomliggande orsaken.

Det man däremot inte gör är att säga att sveriges alla problem beror på invandrare.

Självklart inte, men Södertäljes aktuella problem beror på mängden invandrare, som är så stor att de som kommer inte kan slussas ut i samhället för att integreras utan samlas upp i stadsdelar som är i stort sett helt rensade på etniska svenskar där de saknar möjlighet till vettig sysselsättning vilket leder till utanförskap, brottslighet, gängbildningar, språkförbistring, förslummning och misär, vilket i sin tur leder till motreaktioner som t.ex röster på högerextrema partiet, vilket slutligen, leder till blocköverskridande paniksamarbete - och vips så har vi återknutit till ämnet. Det ena leder till det andra.

Men för att svara i sakfrågan så tycker jag inte att det är odemokratiskt, det är enligt de demokratiska spelreglerna och känner socialdemokrater och moderater att de agerar i enlighet med deras väljares önskemål så ser jag inga problem.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Det är verkligen ett problem då i Södertälje precis som i alla städer / stadsdelar som samlar nästan uteslutande invandrare. Jag tycker det är tragiskt att SD överhuvud taget existerar men givetvis finns de där av en anledning.

Problemet är nog inte invandringen i sig utan att vi inte lyckas ta hand om och handlägga ärenden i tid samt sprida ut de som kommer på olika orter.

Att hitta andra samarbetspartners än SD är helt ok i mina ögon men man ska inte förbjuda dem att existera.

SD är ju en konstant påminnelse om att något är fel i Sverige. Om det sedan är anledningen till att SD finns eller SD själva får andra sia om :)

Medlem sedan nov. 200717 inlägg

CatZ skrev:

Problemet är nog inte invandringen i sig utan att vi inte lyckas ta hand om och handlägga ärenden i tid samt sprida ut de som kommer på olika orter. [..] SD är ju en konstant påminnelse om att något är fel i Sverige. Om det sedan är anledningen till att SD finns eller SD själva får andra sia om :)

Helt rätt och mycket bra sagt.

Integrations- och invandringspolitiken har havererat i Sverige. Lösningen ligger inte i att sluta ta emot personer som är i behov av utan, utan snarare i att vi faktiskt ser till att få en politik som är modern sett till hur många som kommer hit. Tyvärr är det väl så att vi idag har kommit till en punkt där vi har väldigt stora problem att lösa, men det är fortfarande inte omöjligt.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Överenskommelser över blockgränserna förkommer oftare inom kommunpolitiken än inom rikspolitiken. Det beror ofta på att kommunpolitker lever i verkligheten på ett annan sätt.

Låt oss se det som något positivt.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

HiDensity skrev:

I en artikel i SvD får vi läsa att vänsterblocket i Södertälje förhandlat över blockgränserna för att inte Nationaldemokraterna ska få en vågmästarroll...

Tror detta bli ohållbart i längden. Speciellt efter nästa val då SD antagligen åter igen gör ett rekordval i kommunerna landet runt.

Ska man driva politik ska man driva sin egen politik. Att driva politik enbart i syfte att förhindra att andra partier (SD &ND) får göra sin röst hört, kommer inte att hålla i längden.
Har ett parti en bra idé som de vill genomföra och något av partierna SD eller ND är av samma åsikt, varför då avstå från att genomföra idén?

Tror inte det håller i längden att enbart driva politik för att utesluta andra partier från "makten", utan man får nog inrikta sig på att driva sin egen politik.
Är sedan SD eller ND av samma åsikt i någon fråga kanske det inte är någon hit, men man bör som parti inte backa från sina åsikter av den orsaken.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)