webForumDet fria alternativet

Över 220 000 småhusägare får högre fastighetsskatt nästa år

Politik & samhälle

6 svar · 766 visningar · startad av G8

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg
Frågan#1

Jag läste idag en artikel ang. en undersökning som SCB gjort på Villaägarnas Riksförbunds bekostnad där det påstås att "Över 220 000 småhusägare får högre fastighetsskatt nästa år". Hur är det nu igentligen, är budgeten klubbad och klar? Hur kan annars Villaägarnas Riksförbund "veta" utgången av budgetpropositionen? Jag kanske har missat det men jag kan inte minnas sett att förslagen om ändrad fastighetsskatt är klubbad, eller har jag missat något?

Medlem sedan sep. 2006156 inlägg

G8 skrev:

Jag läste idag en artikel ang. en undersökning som SCB gjort på Villaägarnas Riksförbunds bekostnad där det påstås att "Över 220 000 småhusägare får högre fastighetsskatt nästa år". Hur är det nu igentligen, är budgeten klubbad och klar? Hur kan annars Villaägarnas Riksförbund "veta" utgången av budgetpropositionen? Jag kanske har missat det men jag kan inte minnas sett att förslagen om ändrad fastighetsskatt är klubbad, eller har jag missat något?

Av vad jag kan förstå så är budgeten inte klubbad ännu, utan behandlas nu av riksdagen. Oppositonen ska ju också kunna ta del av reagera/diskutera budgeteten. Men regeringens förslag till statsbudget är ju redan inlämnad så förslagen på hur man vill hanskas med fastighetsskatten är ju kända. Det är utifrån dessa sifror som SCB har räknat. Och eftersom vi har en majoritetsregering så kommer ju budgetförslaget att gå igenom...

Återigen ett skott i foten för borgarna :L

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Visar än en gång att man inte kan grunda sin ekonomiska politik på teorier av professorer.

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Men de sa ju före valet att ingen skulle få betala mer än en kommunal avgift men att borttagandet skulle finansieras inom området. De sa inte att alla skulle få en sänkning. Om nu vissa ska få en sänkning så måste ju vissa få betala mer.

Om de som inte röstade på alliansens partier är "upprörda" så är det kanske inte så konstigt - de vill ju inte ha denna politiken. Men att de som röstade på dem är upprörda har jag svårare att förstå - de har ju fått vad de röstade på. Eller hörde/lyssnade de bara på halva budskapet?

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

Mackell skrev:

Men de sa ju före valet att ingen skulle få betala mer än en kommunal avgift men att borttagandet skulle finansieras inom området. .

Inte skatt, avgift...
Ja visst är det skrattretande... :D
Men nu får de rejäl bakläxa av lagrådet: http://www.svd.se/nyheter/politik/artikel_291426.svd

Att regeringen på grund av populistiska anledningar vill undvika att kalla sin nya skatt för just skatt är ju förklarligt. De vill ju inte riskera den svekdebatt som skulle kunna uppstå. Men nu slår alltså lagrådet regeringen på fingrarna, vilket är bra.

Nu tror jag personligen inte att så många av svenska folket gick på regeringens bluffförsök, utan ser att det är en ny skatt som de vill införa.
Det har ju tydligt också visat sig i opinion siffrorna, att regeringen inte kan blåsa folket. Folket är betydligt mer klarsynta är de trodde.
Hur många av er minns inte hur aliansens anhängare kallade Sverige för "bidrags-sverige"? Vad gör dom? Jo, de inför själva nya bidrag, såsom vårdnadsbidrag, städbidrag (skattereduktion)....

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Fast jag drar mer på smilbanden när jag läser lagrådets egna formuleringar
http://www.lagradet.se/yttranden2007.htm
Inte illa när gamla jurister skriver att de inte vill vara "proppar"

Rent allmänt är lagrådets yttrande ganska intressanta och numera lättillgängliga. Annat var det förr i världen då man fick vänta tills de kom i tryck

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Mackell skrev:

Men de sa ju före valet att ingen skulle få betala mer än en kommunal avgift men att borttagandet skulle finansieras inom området.

Det betyder att man kvittar det ena mot det andra som i slutänden blir samma sak.

Nu har tyvärr regeringen fått 220 000 andledningar att den inte ska bli omvald. Vad kommer de göra för att det ska inte ska bli så många är frågan.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)