webForumDet fria alternativet

Alla tycker inte som mona..

Politik & samhälle

14 svar · 1 000 visningar · startad av Gladh

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg
Frågan#1

.. även om de är socialdemokrater.

Saxat från Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article955051.ab

Per Eriksson, socialdemokratisk tungviktare i Bengtsfors skrev:

Till min förvåning säger han att det är bra att öka skillnaden mellan den som arbetar och den som går arbetslös, ”för att öka rörligheten och aktiviteten hos de arbetslösa”.

– Regimskiftet öppnade ögonen på folk. De insåg att de måste hitta ett jobb. I så måtto hade Reinfeldt rätt.

Även försäkringskassanspersonal tycker det är bättre med jobb än syssälsättningsåtgärder.

Carina Udd-Stefansson skrev:

Du kan inte sluta som lastbilschaufför och komma hit och säga att du vill bli fotograf, säger Carina Udd-Stefansson. Du måste vara beredd att söka inom de områden du har erfarenhet av. Det är egentligen inte nytt men vi informerar om det tuffare nu
...
Vi har ett tydligare uppdrag nu och kan inte ens göra av med de pengar vi har. Vi behöver inte förklara en massa olika stöd för arbetsgivarna. Det blir enklare för alla parter. Finns det en arbetsmarknad ska du inte vara fast i åtgärder. Det är positivt att vi fått igång rörligheten och att folk byter yrken. Folk har blivit mer flexibla och kräver inte cykelavstånd till jobbet.

Synd bara att Mona inte fattat samma sak, utan babblar på sitt gamla mantra, arbete skall inte löna sig mer pengar till bidrag...

Och till alla som fortfarande hävdar att alla vill ha ett jobb och inte gå hemma på bidrag.

Det fanns 47 arbetslösa Kinakockar, varav 13 i Västra Götaland.

– Jag kontaktade sex av dem och anvisade jobbet på Freden. Det blev ett jäkla liv. En skaffade sjukintyg. Andra fick underrättelser om sänkt a-kassa eftersom de inte sökte anvisat jobb. Men ingen kock kom.

Till slut fick Eriksson hjälpa David He genom arbetsförmedlingen Utland. Den hittade en kock – i Shanghai.

Det är minsan tur att människorna i Shanghai inte är rädda för att veckopendla ;) . Nu är det ju svårt att avgöra situationen för varje person men det är märkligt att ingen av de 6 kockar som verkade passa ens ville söka jobbet.

- M

Medlem sedan feb. 2007161 inlägg

Enligt Mona Sahlin står S för ett Sverige där alla har råd att vara arbetslösa. En mycket märklig inställning tycker jag, de har inte ändrats ett dugg, flörtar fortfarande med bidragssverige och beroenderöstning.

Medlem sedan sep. 2006156 inlägg

Adestro skrev:

Enligt Mona Sahlin står S för ett Sverige där alla har råd att vara arbetslösa. En mycket märklig inställning tycker jag, de har inte ändrats ett dugg, flörtar fortfarande med bidragssverige och beroenderöstning.

Det kallas solidaritet och medmänsklighet....antagligen okända begrepp för dig!

Mr.Mustard skrev:

Det kallas för ekonomisk katastrof om alla skulle "ha råd" att vara arbetslösa.

- M

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Gladh skrev:

Mr.Mustard skrev:

Det kallas för ekonomisk katastrof om alla skulle "ha råd" att vara arbetslösa.

När ska du lära dig att se i gråskalor egentligen? Det är väl ingen som sagt att alla ska ha råd att vara arbetslösa? Eller att arbete inte ska löna sig?

Skärp dig..

override skrev:

Det är väl ingen som sagt att alla ska ha råd att vara arbetslösa?

Adestro skrev:

Enligt Mona Sahlin står S för ett Sverige där alla har råd att vara arbetslösa.

Jodå det är visst folk som sagt att alla skall ha råd att vara arbetslösa, det kanske inte är mona, men Mustards svar var inte heller på monas uttalande utan på Adestro's

- M

Gladh skrev:

Adestro skrev:

Enligt Mona Sahlin står S för ett Sverige där alla har råd att vara arbetslösa.

Och du förutsätter att de menar "alla samtidigt"? Eller?

Borde inte alla ha råd att vara arbetslösa? :q

override skrev:

Nja... Alla samtidigt vore ju lite att ta i, eftersom det så fall inte spelar någon som helst roll hur lite man får i bidrag, det går inte runt ändå.

override skrev:

Borde inte alla ha råd att vara arbetslösa?

Det beror på vad man menar med att "ha råd". Alla borde inte har råd att vara arbetslösa (en längre tid) och bibehålla samma standard som man gör när man jobbar.

Alla borde ha råd att vara arbetslösa så ingen behöver svälta. Men det är inte säkert att man kan behålla fina villa efter 2 års arbetslöshet.

Därför gillar jag Miljöpartiets medborgarlön, man behöver slipa på förslaget men tanken är god, och mycket administrativt arbete skulle kunna försvinna.

- M

Gladh skrev:

override skrev:

Nja... Alla samtidigt vore ju lite att ta i, eftersom det så fall inte spelar någon som helst roll hur lite man får i bidrag, det går inte runt ändå.

Bra, bara så vi reder ut det först. Det hade ju varit helt befängt annars, eller hur?

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Gladh skrev:

Alla borde ha råd att vara arbetslösa så ingen behöver svälta.
- M

Nämen titta, du tycker ju som Mona :e

Hidensity skrev:

Nämen titta, du tycker ju som Mona

Visst gör jag det, vi har nog bara olika syn på orden "ha råd"... :birp

- M

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Gladh skrev:

Hidensity skrev:

Nämen titta, du tycker ju som Mona

Visst gör jag det, vi har nog bara olika syn på orden "ha råd"... :birp

- M

Är du säker på det verkligen? Jag misstänker att ni ligger närmare varann än du tror. Och jag är relativt säker på att Mona också tycker att det ska "löna sig att jobba". Bara det att hon väljer lite andra saker att fokusera på.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

OveRRidE skrev:

Borde inte alla ha råd att vara arbetslösa? :q

Man ska ha råd att vara arbetslös, men inte ha det som stadig "inkomst".

micke_nkpg skrev:

Man ska ha råd att vara arbetslös, men inte ha det som stadig "inkomst".

Doh! Är du säker? :OO

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

OveRRidE skrev:

Doh! Är du säker? :OO

jaa, faktiskt. det är därav jag är för en sak som heter flexicurity.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)