GGladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
mackell skrev:
Så är det inte idag
Tro f-n det om han är på cellgiftsbehandling.
Som tur är så kan han komma tillbaka, min far fick cellgiftsbehandling 2 gånger och de byte ut alla vitablodkroppar andra gången, och jag måste säga att jag är förvånad att han orkar hänga med att fälla träd i skogen en hel dag, imponerade!
Så en dag så står din vän där med en motorsåg i ena handen och hamaren i den andra och undrar vad han skall göra ;)
- M
FFrekoMedlem sedan okt. 2005242 inlägg Jag har inte märkt så mycket av maktskiftet, Men eftersom jag styr min skatt själv som jag har lagt lite högre än vad som behövs så gjorde jag en riktigt trevlig uträkning på skatteverkets hemsida häromdagen, fet skatteåterbäring väntas till våren =)
FFreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg Som student och bilägare så känner inte jag att det blivit bättre sedan borgarna kom till makten.
Borgarna gör många "försämringar" för de svaga i samhället, mycket av detta tror jag att sossarna också skulle velat göra men inte kunde.
hypatiaMedlem sedan feb. 20016 388 inläggRent ekonomiskt har jag märkt det genom höjd a-kasseavgift och sänkt sjukpenning.
Utöver det känner jag mig mer och mer som en andra klassens människa som inte jobbar. Som att jag själv har valt att vara sjukskriven och arbetslös och därför ska straffas istället för att parasitera på samhället. :l
DrydenMedlem sedan aug. 200218 625 inläggHöjd a-kasseavgift (och en sjuhelvetes usel service, men det kan man väl inte klandra regeringen för) är det största jag märkt so far.
Visserligen så har inkomstskatten minskat men utgifterna har ökat, så min plånbok har blivit tunnare än vad den var tidigare.
Men en regering under Mona Sahlins ledning hade varit ännu mera värre så det är bara att bita ihop och hoppas på en ljusning.
Fått mer i plånboken + en höjdning av a-kassa/fackavgiften. Men betalar gärna dom slantarna. Får offra den där kebabpizzan (vilket jag faktiskt också gjort).
Sen att människor nu får ta lite mer eget ansvar är inte heller fel. Kändes som regeringen daltade med människorna innan. Nu får man som individ rycka upp sig och inte bara luta sig tillbaka och vänta på att samhället ska borsta dina tänder.
Sen är jag imponerad på satsningen som man gjort/ska göra mot skolan och undervisningen. Var verkligen på tiden.
Tycker att jag är rätt nöjd med livet just nu.
Freko skrev:
Jag har inte märkt så mycket av maktskiftet, Men eftersom jag styr min skatt själv som jag har lagt lite högre än vad som behövs så gjorde jag en riktigt trevlig uträkning på skatteverkets hemsida häromdagen, fet skatteåterbäring väntas till våren =)
Berätta gärna mer om detta! Var ju intressant.
LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg För mig blev det minus, ingen plus någonstans i min redan skraltiga ekonomi. Är inte alls förtjust i borgarnas plastpolitik, så hade iofs förväntat mig en viss försämring iom det. Är dessutom något tveksam till detta med visstidsanställning, då man som arbetstagare är alltså helt skyddslös i 2 år innan fast anställning... vilket skapar mindre individuell makt över ens liv, framförallt tror jag det kommer att slå hårt mot unga som söker sig fram i arbetsmarknaden... det blir säkert fina blåmärken alliansen ger till framtidens unga.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
LoLo skrev:
Är dessutom något tveksam till detta med visstidsanställning, då man som arbetstagare är alltså helt skyddslös i 2 år innan fast anställning... vilket skapar mindre individuell makt över ens liv, framförallt tror jag det kommer att slå hårt mot unga som söker sig fram i arbetsmarknaden...
Visstidsanställning har väl funnits tidigare så vitt jag vet, vad exakt är du tveksam till?
LLoLoMedlem sedan feb. 20072 750 inlägg Aha, det var denna artikel jag läste som gav mig oro.
Anställa
Den 1 juli infördes ”allmän visstidsanställning” som innebär att arbetsgivaren fritt kan visstidsanställa en person i upp till två år, utan att ge fast anställning.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article792195.ab
Alltså arbetsgivaren kan ju ge fast anställning, men behöver inte. Sen är det ju en hel drös andra punkter jag inte gillar men det är irrelevant i denna tråd. :)
Sänkt inkomstskatt var det första som märkes, men sen kom jöjd a-kassaavgift, fackavgift, SL-kort, biltullar (trots löfte om motsatsen) samt kommande höjt bensinpris. I framtiden kommer sänkningarna av våra socialförsäkringar troligen märkas betydligt då risken att bli både sjuk och arbetslös finns där.
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inläggDet är rätt intressant att man kan se utifrån i princip alla inlägg här på vilket block personen har röstat :)
J. Rönnberg skrev:
Sänkt inkomstskatt var det första som märkes, men sen kom jöjd a-kassaavgift, fackavgift, SL-kort, biltullar (trots löfte om motsatsen) samt kommande höjt bensinpris. I framtiden kommer sänkningarna av våra socialförsäkringar troligen märkas betydligt då risken att bli både sjuk och arbetslös finns där.
Kör du genom biltullarna OCH har SL-kort samtidigt?
Jag tolkade ursprungsfrågan som att Web-Tor ville veta vad vi personligen har märkt av i vårat vardagliga liv. Inte vad vi vet har förändrats men inte själva påverkas av. Har jag rätt eller fel, Tor?
SsabbacusMedlem sedan juli 2002630 inlägg Jag får mer i plånboken enligt lönebeskedet, samtidigt fick jag höjd A-kasseavgift med runt 200SEK per månad.
Utöver det har jag inte märkt någon direkt skillnad förutom att allt skvaller i kvällspressen handlar om andra personer + att sossarna kastar skit på moderaterna i tv istället för tvärtom :birp
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Gein skrev:
Jag tolkade ursprungsfrågan som att Web-Tor ville veta vad vi personligen har märkt av i vårat vardagliga liv. Inte vad vi vet har förändrats men inte själva påverkas av. Har jag rätt eller fel, Tor?
Du har helt rätt!
Det jag tycker är intressant är att det faktiskt märkts tydligt att vi fått en ny regering. Både min a-kassa och mitt försäkringsbolag har varit mycket noggranna med att påpeka att deras avgiftshöjningar beror på beslut fattade av regeringen.
När det gäller jobbavdraget så framgår det ju inte på lönespecen. Jag har försökt hitta information om hur jag räknar ut jobbavdraget men misslyckats. Jag har inte alls samma lön som förra året så jag kan inte jämföra med tidigare löner.
Detta gör ju tyvärr jobbavdraget lite otacksamt för regeringen.
Web-Tor skrev:
När det gäller jobbavdraget så framgår det ju inte på lönespecen. Jag har försökt hitta information om hur jag räknar ut jobbavdraget men misslyckats. Jag har inte alls samma lön som förra året så jag kan inte jämföra med tidigare löner.
Detta gör ju tyvärr jobbavdraget lite otacksamt för regeringen.
Jag fick, av min dåvarande arbetsgivare, tabell över skatteavdrag för månadslön 2006 respektive 2007. Där var det bara att slå upp min lön och jämföra mellan åren. Det blev knappt 1000kr för min del. Jag har tabellerna kvar men ingen scanner. Kan kanske fota dom :) Eller så finns det väl att hämta på nätet någonstans gissar jag?
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Gein skrev:
Var inte så svårt märkte jag:
Skatteavdrag Månadslön 2007
Skatteavdrag Månadslön 2006
Vad menas med "Preliminär skatt för kolumn" som finns i skattetabellen för 2007?
Vilken kolumn är det jag skall jämföra med 2006?
micke_nkpg skrev:
Vilken a-kassa och vilket försäkringsbolag? Vilka försäkringar är drabbade?
SIF:s a-kassa och Trygg Hansa. Det är trafikförsäkringen för min bil som blivit betydligt dyrare.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg32% byrare har trafikförsäkringen blivit ser jag nu:
http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/79996