webForumDet fria alternativet

Medicinen stoppad - för dyr

Politik & samhälle

1 svar · 372 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Så dök det då upp i tidningen: "Medicinen stoppad av sjukhus - är för dyr".

Det här upplever jag är en av de svårare frågor vi börjar ställas inför i det välfärdssamhälle vi har. När sätter vi ett pris på ett människoliv?
I det ideala samhället så skulle vi aldrig behöva bekymra oss om detta. Men vi lever inte i det samhället. Vi lever i ett samhälle där vi har begränsade resurser och där vissa medicinkurer, i takt med att de forskas fram, kommer att bli extremt dyra. Var drar vi gränsen?

Att inte dra gränsen och likt ~90 % av Aftonbladets läsare anse att sjukhusen inte ska stoppa behandlingar kommer att leda till att andra, mindre ingrepp, tvingas prioriteras bort. Kanske inte idag, men inom en inte allt för avlägsen framtid. Jag upplever att vi redan nu har börjat ana vissa konsekvenser av detta slag i det landsting jag tillhör - Östergötland. Här gjorde sjukvården för något år sedan en prioriteringslista. Grymt? Ja, kanske. Nödvändigt? Ja, förmodligen.

Så, kommer vi tvingas sätta pris på människoliv? Jag tror det. Jag tror framförallt att effekten om vi på sikt inte gör det är att fler kommer att lida. En form av ambulanssjukvårdens "negativa prioritering", vilken innebär att man fokuserar på att rädda det man kan rädda. En person som inte har någon chans, på grund av skador, antalet skadade som behöver vård i förhållande till tillgängliga resurser med mera, prioriteras bort.

Det enda jag med säkerhet vet i nuläget är att jag inte avundas etikrådet på Karolinska sjukhuset.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Rikard skrev:

Så, kommer vi tvingas sätta pris på människoliv?

Det har man ju gjort i tusentals år, så det är ju inget nytt. Ibland blir det bara så här tydligt. Läskigt? Ja.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)