webForumDet fria alternativet

Dags för politikerna att ta lärdom.

Politik & samhälle

149 svar · 4 627 visningar · startad av obelix · sida 3 av 8

Frågan, av obelix

Expressen skrev: Körde för fort - får böta 195 000 <http://www.expressen.se/nyheter/1.810602/korde-for-fort-far-bota-195-000> hur underbart vore det inte om vi kunde få samma system här i Sverige.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

nicrosoft skrev:

Låter inte så när du tycker att samma peng är lika mycket värd oavsett vad man tjänar.

Jag tycker det är rätt rimligt att 1 krona är värd 1 krona oavsett hur många som trillar in på mitt bankkonto i slutet av månaden, fast det är ju klar, de skulle gärna få vara värda mer.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Gladh skrev:

poteta skrev:

Nej, jag glömde inte citera raden ovanför, jag utelämnade den. Eftersom ett körkort är lika mycket värt för en som tjänar mycket eller lite så är det redan rättvist.

Det stämmer ju inte, säg att du blir av med det helt och hållet. Han som tjänar 50.000 i månaden har råd att åka taxi och ta ett nytt snabbt, medans han som bara tjänar 10.000 knappast lär ha råd med taxi resorna, och knappast ta ett nytt körtkort på 2 veckor. Hur skall du lösa det problemet, skall han som tjänar mer vara tvingad att ta ett nytt, medans han som tjänar lite får tillbaka det?

Drömmer du inte lite nu... Blir man av med körkortet i 3 månader för fortkörning så kan man väl inte skaffa ett nytt efter 2 veckor? Oavsett inkomst.

Gladh skrev:

nicrosoft skrev:

Låter inte så när du tycker att samma peng är lika mycket värd oavsett vad man tjänar.

Jag tycker det är rätt rimligt att 1 krona är värd 1 krona oavsett hur många som trillar in på mitt bankkonto i slutet av månaden, fast det är ju klar, de skulle gärna få vara värda mer.

Du förstår säkert vad jag menar.

Har du kvar 500:- när räkningar och nödvändiga kostnader som mat är betalda eller du har kvar 4000:- så är det ju stor skillnad på hur mycket pengarna "är värda". Det är ju självklart att 1:- är 1:- oavsett vad man tjänar men det är skillnad på "värdet" om du skall betala 100% eller 12.5% av det du har kvar.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Litet inflikande: ett återkallat körkort är inget straff, det är en administrativ åtgärd utförd av Länsstyrelsen.

sgtpepper skrev:

Litet inflikande: ett återkallat körkort är inget straff, det är en administrativ åtgärd utförd av Länsstyrelsen.

Man kan ju kalla det vad man vill. En parkeringsbot är ju inte heller böter, det är oxå en administrativ åtgärd, från kommunen.

Nicrosoft skrev:

Man kan ju kalla det vad man vill.

Ja, men varför kalla det för något det inte är?

En parkeringsbot är ju inte heller böter, det är oxå en administrativ åtgärd, från kommunen.

Ja?

nicrosoft skrev:

Drömmer du inte lite nu... Blir man av med körkortet i 3 månader för fortkörning så kan man väl inte skaffa ett nytt efter 2 veckor? Oavsett inkomst.

Okej, jag var lite otydlig där, om du blir av med kortet permanent, så kan du med en intensivkurs ta ett nytt på 2 veckor (efter tiden gått ut). Inte att han fick ta det 2 veckor efter han blir av med det.

- M

nicrosoft skrev:

Har du kvar 500:- när räkningar och nödvändiga kostnader som mat är betalda eller du har kvar 4000:- så är det ju stor skillnad på hur mycket pengarna "är värda". Det är ju självklart att 1:- är 1:- oavsett vad man tjänar men det är skillnad på "värdet" om du skall betala 100% eller 12.5% av det du har kvar.

Ja men varför inte överföra det till resten av samhället också? Jeansen kostar 3 procent av din inkomst, bensinen kostar 2 procent av din inkomst, kollektivtrafiken kostar 0.5 procent av din inkomst.

Oftas finns det en anledning till att jag har 4000:- kvar istället för 500:-, skall vi ta bort den anledningen tycker du?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Sen finns ju det allternativet då man håller sig till reglerna, och där man håller hastighetsbegränsingarna, Då slipper man riskera att åka på några böter, man slipper bli av med körkortet osv

Har fortfarande svårt att se att man ska straffa personer extra hårt, bara för att man har ett jobb där man tjänar bra,

Gladh skrev:

Ja men varför inte överföra det till resten av samhället också? Jeansen kostar 3 procent av din inkomst, bensinen kostar 2 procent av din inkomst, kollektivtrafiken kostar 0.5 procent av din inkomst.

Oftas finns det en anledning till att jag har 4000:- kvar istället för 500:-, skall vi ta bort den anledningen tycker du?

Vilken oerhört löjlig jämförelse. Hur kan du jämföra konsumtion med straff? Ett straff skall väl rimligtvis vara lika kännbart för alla, oavsett inkomst.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Esen skrev:

Har fortfarande svårt att se att man ska straffa personer extra hårt, bara för att man har ett jobb där man tjänar bra,

och jag har svårt att se varför man ska straffa de som tjänar dåligt extra hårt framför de som tjänar bra.

obelix skrev:

och jag har svårt att se varför man ska straffa de som tjänar dåligt extra hårt framför de som tjänar bra.

Eftersom både den som tjänar bra, och den som tjänar dåligt har gjort samma fel? och därför borde dom få samma straff, Alltså te.x 1500kr i böter...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Esen skrev:

Eftersom både den som tjänar bra, och den som tjänar dåligt har gjort samma fel? och därför borde dom få samma straff, Alltså te.x 1500kr i böter...

1500 SEK i böter behöver nödvändigtvis inte vara samma straff för alla personer.

För en person med en inkomst på 100.000 SEK/månaden är det inte mycket till straff, men för en person som inte har 1500 SEK så är det ett väldigt hårt straff.

Det kan du väl i alla fall håll med om?

Web-Tor skrev:

1500 SEK i böter behöver nödvändigtvis inte vara samma straff för alla personer.

För en person med en inkomst på 100.000 SEK/månaden är det inte mycket till straff, men för en person som inte har 1500 SEK så är det ett väldigt hårt straff.

Det kan du väl i alla fall håll med om?

Självklart kan jag hålla med om det, men anser inte att denna personen ska behöva betala 6000 kr i böter istället, Bara för att denna har ett jobb där man tjänar bra...

Utan ser hellre att då ge båda personerna en chans, och åker dom ditt igen så borde man drain körkortet...

För som sagt, Alla har ju en valmöjlighete att åka lagligt, Och då aldrig riskera att få några böter...

Esen skrev:

vad anser du meningen med ett straff ska vara?

obelix skrev:

vad anser du meningen med ett straff ska vara?

När det gäller fortkörningsböter, så anser jag inte att man ska behöva betala mer bara för att man tjänar bra...

För i såfall så borde man även kolla lite längre, än bara vad personen tjänar...

Hur länge man har pluggat.
Hur mycket man har i studielån.
Hur mycket man offrar för att sköta sitt arbete, Hur mycket tid man lägger ner på sitt arbete osv...

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

obelix skrev:

Jag undrar vad som händer om allting blir inkomstbaserat. Jag är inte säker på att det skickar särskilt lämpliga signaler till samhället i allmänhet.

Esen skrev:

När det gäller fortkörningsböter, så anser jag inte att man ska behöva betala mer bara för att man tjänar bra...

För i såfall så borde man även kolla lite längre, än bara vad personen tjänar...

Hur länge man har pluggat.
Hur mycket man har i studielån.
Hur mycket man offrar för att sköta sitt arbete, Hur mycket tid man lägger ner på sitt arbete osv...

du svarade inte på frågan. ;)

Rikard skrev:

Jag undrar vad som händer om allting blir inkomstbaserat. Jag är inte säker på att det skickar särskilt lämpliga signaler till samhället i allmänhet.

straff som drabbar en person ekonomisk borde vara baserat på inkomst, alltid.

Annars så blir det inget straff för vissa.

obelix skrev:

du svarade inte på frågan. ;)

Ett straff kan se ut på många olika sätt, Men när det gäller fortkörning så e oftast straffet böter, Och böter e väl ett bra straff? Men det betyder inte att man ska ge olika böter för olika personer som har gjort samma sak, Bara för att dom har olika inkomster...

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)