webForumDet fria alternativet

Alliansen vill ta bort bostadsbidraget.

Politik & samhälle

21 svar · 1 295 visningar · startad av obelix

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg
Frågan#1

Bortsett från att studenterna lär bli "överlyckliga" så undrar jag om någon vet om eller hur pensionärerna drabbas av detta?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Bostadsbidrag är ofta förrädiskt. Tjänar du lite för mycket kan du bli av med hela bidraget och bli återbetalningsskyldig.

De flesta studenter jag känner undviker bostadsbidraget just på grund av detta. Jag har dock ingen koll på hur pensionärernas bostadsbidrag påverkas, jag antar att det är som för den övriga befolkningen. De lär väl inte specialbehandlas i just detta fall?

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Säger som Gislaved. Jag tittade i början av studietiden upp vad jag eventuellt skulle kunna få genom bostadsbidraget, vilket dels verkade vara en rätt marginell summa samt väldigt farligt om man försöker försörja sig vid sidan av. Just med avseende på att man kan bli återbetalningsskyldig. Jag har fått uppfattningen att många studenter helt enkelt inte tycker det är värt att söka och därför avstår.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Helt idiotiskt om dom tänker göra det. Jag vet många familjer som skulle förlora 500-1500kr/mån. Pensionärer är det nog lite olika för beroende på hur pass med pension dom har. Vissa skulle det nog inte göra någon skillnad, andra har bostadstillägg istället. Om nu detta förslag skulle gälla även bostadstillägg så skulle man helt enkelt göra en stor del pensionärer/förtidspensionärer hemlösa/tvingade att gå på soss.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Ensamma mammor och pappor med barn måste kunna få ett bidrag som motsvarar bostadsbidraget eller feta skattesänkningar.

Min syster skulle aldrig kunna ordna något alls åt sin son utöver det absolut nödvändigaste. Så ska inte en liten pojk behöva växa upp bara för att hans far ett svin.

Medlem sedan sep. 2006284 inlägg
Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

soopafly skrev:

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15103836.asp

Tycker att förslaget låter bra.

SvD skrev:

Orsaken är att bostadsbidraget är kopplat till inkomsten, vilket kan medföra att det inte lönar sig att jobba mer då bostadsbidraget samtidigt sänks.

Men är det så bra att båda föräldrarna kanske tvingas jobba heltid?

Ar det inte bättre för barnen att den ena kanske kan vara hemma mer?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Tengblad skrev:

Helt idiotiskt om dom tänker göra det. Jag vet många familjer som skulle förlora 500-1500kr/mån.

I grunden är det helt rätt att ta bort den här typen av inkomstpåverkade bidrag eftersom de skapar just situationer där det inte lönar sig att jobba mer. I de gamla systemen så finns ett flertal exempel som medför att om man arbetar mer så slutar det med att man får ut mindre, vilket jag anser är fullständigt vansinnigt.
Vad som dock är viktigt i det här fallet är att säkerställa att de människor som har behov av den här typen av extra ersättning får någon form av kompensation, men på ett annat sätt än inkomstrelaterat.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Rikard skrev:

I grunden är det helt rätt att ta bort den här typen av inkomstpåverkade bidrag eftersom de skapar just situationer där det inte lönar sig att jobba mer. I de gamla systemen så finns ett flertal exempel som medför att om man arbetar mer så slutar det med att man får ut mindre, vilket jag anser är fullständigt vansinnigt.
Vad som dock är viktigt i det här fallet är att säkerställa att de människor som har behov av den här typen av extra ersättning får någon form av kompensation, men på ett annat sätt än inkomstrelaterat.

Vi är inne på samma bana, men är det ändå inte rimligt att tjänar du mera så ska du få mindre bidrag? Det är mina ögon en sund sak.

Sedan är bostadsbidraget ett så "ingrott" bidrag så det går inte bara att plocka bort, tyvärr. Hela vår hyressättning bygger på att det finns ett bidrag som går in o fyller ut. Det kan vi tacka hyresgästföreningen för.

När vi nu kommit fram till att detta ska tas bort då ska vi ta den långa vägen som inte innebär att över hälften av sveriges befolkning hamnar i kläm. För det är inte bara ensamstående mammor som får bostadsbidrag. Det är pensionärer, studenter, arbetare, tjänstemän mfl.

Gislaved skrev:

Bostadsbidrag är ofta förrädiskt. Tjänar du lite för mycket kan du bli av med hela bidraget och bli återbetalningsskyldig.

De flesta studenter jag känner undviker bostadsbidraget just på grund av detta. Jag har dock ingen koll på hur pensionärernas bostadsbidrag påverkas, jag antar att det är som för den övriga befolkningen. De lär väl inte specialbehandlas i just detta fall?

Pensionärer drabbas på det sättet att höjs pensionen 20kr så minskar bostadsbidraget 200kr. Det hände min mor senaste. Visst låter det logiskt... så en höjning av pensionen för henne blev i verkligheten en försämring med 180kr.

Hörde nu på nyheterna han denna idiot till finansminister tänker sänka bostadstillägget också. Hur detta nu skulle hjälpa förtidspensionerade förstår jag inte alls. Blir väl att invänta riktiga besked efter budgetpromenaden. Extremt korkat låter det ivf.

Tengblad skrev:

Hörde nu på nyheterna han denna idiot till finansminister tänker sänka bostadstillägget också. Hur detta nu skulle hjälpa förtidspensionerade förstår jag inte alls. Blir väl att invänta riktiga besked efter budgetpromenaden. Extremt korkat låter det ivf.

de ska ut i arbete igen...

obelix skrev:

de ska ut i arbete igen...

Japp och då hjälper det såklart att göra det sämre för dom. Detta kommer ju slå väldigt hårt mot folk med psykiska sjukdomar.

Tengblad skrev:

Sett ur hanses perspektiv är det säkert rätt. ;)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

micke_nkpg skrev:

Sett ur hanses perspektiv är det säkert rätt.

hanses!?!?!? Det var minnsan ett sött litet ord du plockade fram där :P

- M

Är det bara förtidspensionärer som får bostadstilägg eller heter det så till pensionärer oxå?

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Rikard skrev:

I grunden är det helt rätt att ta bort den här typen av inkomstpåverkade bidrag eftersom de skapar just situationer där det inte lönar sig att jobba mer.

Nja, så solklart är det väl inte. Bidraget finns ju där för att lönen inte räcker till. Således är det väl lönen bidraget måste påverkas av. Annars blir det ju bara som en allmän skattesänkning om bidraget ska gå till alla oavsett nivå på lön.

Borde man inte då istället se till att bidraget även är kopplat till hur många procent man jobbar? Jobbar man tex under 100% så minskar bidraget, men jobbar man mer än 100% så gör det inte det.

micke_nkpg skrev:

Är det bara förtidspensionärer som får bostadstilägg eller heter det så till pensionärer oxå?

Båda grupperna kan nog få det beroende på hur pass med grundpension man har. Bostadstillägget är ju en större summa än bostadsbidrag och ska väl i större utsträckning täcka boendekostnaden.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

HiDensity skrev:

Borde man inte då istället se till att bidraget även är kopplat till hur många procent man jobbar? Jobbar man tex under 100% så minskar bidraget, men jobbar man mer än 100% så gör det inte det.

Slår inte det lite fel, dom som jobbar mest och tjänar mest skall få mest bidrag och dom som inte kan av någon anledning jobba 100% skall få mindre i bidrag?

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)