Web-Tor skrev:
Jag säger absolut emot!
Att plåga människor för att få fram information är något som jag aldrig kan acceptera.
Dessutom; hur många tror du skulle erkänna ett brott om dom vet att det innebär att dom kommer bli torterade för att tvingas lämna mer information?
Ja, vet att det är en svår gränsdragning mellan vad samhället kan acceptera och vad man själv som individ skulle tycka var lämpligt men...
Visst hade man velat agera annorlunda om det var ens egna barn det handlade om?
Svår gränsdragning... drar och tränar en stund. Kanske det klarnar upp då... :)
Mvh/Svanteson
GGunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
Svanteson skrev:
Men det är ju det som är grejen när det gäller att få fram information. Det går att kontrollera. Stämmer det inte så är det ju bara att fortsätta...
Nej, för att kontrollera det så måste man veta sanningen innan man börjar.
Tortyr är ingen bra sätt att få fram trovärdig information på, i dom flesta fall i historien har torty använts som metod för att tvinga fram bekännelse och/eller "rätt svar" (enligt förhörsledaren) inte att få fram trovärdig info.
Svanteson skrev:
Naturligtvis fungerar det inte i alla fall men just i pedofil-exemplet jag drog upp tidigare hade det ju fungerat.
Enda sättet för aset att få stopp på det är att säga sanningen...
Hur vet man vad som är sanning?
Enda sättet att få stop på tortyr är att säga/erkänna det som förhörsledaren vill veta och göra det på ett trovärdigt sätt, oavsett om det är sanning eller ej.
GunnarD skrev:
Nej, för att kontrollera det så måste man veta sanningen innan man börjar.
Tortyr är ingen bra sätt att få fram trovärdig information på, i dom flesta fall i historien har torty använts som metod för att tvinga fram bekännelse och/eller "rätt svar" (enligt förhörsledaren) inte att få fram trovärdig info.
Hur vet man vad som är sanning?
Enda sättet att få stop på tortyr är att säga/erkänna det som förhörsledaren vill veta och göra det på ett trovärdigt sätt, oavsett om det är sanning eller ej.
Håller med men i vissa fall kan det faktiskt fungera. Som jag skrev tidigare så fungerar det naturligtvis inte för att tvinga fram en bekännelse.
Om en pedofil är utom all rimlig tvivel skyldig (tex. genom videoupptagning) och personen vägrar berätta var han/hon har ett barn gömt. Varför skulle det inte fungera med tortyr för att ta reda på var barnet finns? Sanningen leder ju naturligtvis till att barnet hittas.
Mvh/Svanteson
GGladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
svanteson skrev:
Om en pedofil är utom all rimlig tvivel skyldig (tex. genom videoupptagning) och personen vägrar berätta var han/hon har ett barn gömt. Varför skulle det inte fungera med tortyr för att ta reda på var barnet finns? Sanningen leder ju naturligtvis till att barnet hittas.
Jag kan ju säga att jag hade använt alla medel som funnits om det skulle vara mina barn som varit drabbade, jag är dock rädd att jag hade gått förlångt i mina metoder så att informationen hade "försvunnit"....
Det är därför det är tur att det finns andra människor som skötter dessa förhör och kan förhoppningsvis få fram informationen ändå utan tortyr, för jag hade använt mig av det flera gånger om, men så har personen också förlorat all vad medlidande heter i mina ögon.
Vad du säger egentligen är att ändamålet helgar medlen, och principiellt så tycker jag att så inte är fallet, det finns dock tillfällen då jag fullständigt skulle skita i vad som helgat medlen bara jag fått reda på det jag velat, var av du nämt en sak.
- M
Gladh skrev:
Vad du säger egentligen är att ändamålet helgar medlen, och principiellt så tycker jag att så inte är fallet, det finns dock tillfällen då jag fullständigt skulle skita i vad som helgat medlen bara jag fått reda på det jag velat, var av du nämt en sak.
- M
Sant, det finns tillfällen, och de sammanfaller oftast med om det är någon närstående som drabbas.
Svår gränsdragning det här. Tur man slipper bestämma... :)
Mvh/Svanteson
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Svanteson skrev:
Visst hade man velat agera annorlunda om det var ens egna barn det handlade om?
Naturligtvis reagerar man annorlunda om man själv är utsatt för brott.
Det är därför offret inte skall döma och straffa förövaren. Det anser jag vara en av de mest grundläggande reglerna för ett modernt rättssystem.