webForumDet fria alternativet

När får Sverige sin förste svarte president?

Politik & samhälle

12 svar · 1 018 visningar · startad av Travoni

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg
Frågan#1

www.sr.se skrev:

Den demokratiske senatorn Barack Obama drog på lördagen officiellt i gång sin kampanj för att bli vald till USA:s president. Valet hålls 2008 och skulle han vinna blir han USA:s förste svarte presiden.

Tänkte bara om någon kunde sia om detta?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Knappast troligt eftersom vi inte har någon president i Sverige.

Däremot som stadsminister möjligtvis om något parti vågar välja en "svart" som partiledare.

Medlem sedan okt. 20041 556 inlägg

Så, du menar "en gång monarki alltid monarki"?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Eller så menar GunnarD att ett första naturligt steg är att Sverige först ändrar regeringsform till republik innan det är värt att spekulerar i frågan. Reagerade själv över frågan då den känns aningen skum då vi först och främst måste få A innan B kan bli en möjlighet.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

GunnarD skrev:

Knappast troligt eftersom vi inte har någon president i Sverige.

Däremot som stadsminister möjligtvis om något parti vågar välja en "svart" som partiledare.

Knappast troligt eftersom vi inte har någon "stadsminister". :)

clarkbones skrev:

Knappast troligt eftersom vi inte har någon "stadsminister". :)

Sorry! Skall självklart vara statsminister, att en bokstav skall göra en sådan skillnad. :)

Travoni skrev:

Så, du menar "en gång monarki alltid monarki"?

Nej, men med nuvarande statsskick så har vi ingen president, för att få en president så måste vi ändra statsskick och då tror jag att chansen att få en "svart" statsminister är större än att vi ändrar statsskick.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Travoni skrev:

När får Sverige sin förste svarte president?

Förhoppningsvis aldrig.

Medlem sedan mars 200723 inlägg

obelix skrev:

Förhoppningsvis aldrig.

För att du vill behålla monarkin, eller för att du helt enkelt inte vill ha en mörkhyad på högsta politiska nivån?

GunnarD skrev:

Nej, men med nuvarande statsskick så har vi ingen president, för att få en president så måste vi ändra statsskick och då tror jag att chansen att få en "svart" statsminister är större än att vi ändrar statsskick.

Flertalet av riksdagspartierna vill ju ha ett republikanskt statsskick, men man är alldeles för rädda för att gå emot folket och införa det. En bred överenskommelse om att slopa monarkin skulle vara tokbra.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det viktigaste är att vi får bibehålla en demokrati med yttrandefrihet och ett relativt hyfsat skydd för den enskilde, att grundlagarna inte plötsligt ändras, osv.

Om detta innebär en monarki eller republik, eller om en eventuell (och duglig) president är svart, blå, bög, dvärg eller från Åmål bryr jag mig inte ett skvatt om.

Danne V skrev:

Det viktigaste är att vi får bibehålla en demokrati med yttrandefrihet och ett relativt hyfsat skydd för den enskilde, att grundlagarna inte plötsligt ändras, osv.
Om detta innebär en monarki eller republik, eller om en eventuell (och duglig) president är svart, blå, bög, dvärg eller från Åmål bryr jag mig inte ett skvatt om.

Vill du värna demokratin så är väl monarkin inte det rätta statsskicket. Det är en kvarleva från den tid när Sverige var allt annat än demokratiskt. Monarkin kan heller inte betraktas som en självklar del i den demokratiska staten när dess "högsta huvud" ärver "makt", istället för att folket väljer denne till det.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Deveaux skrev:

Vill du värna demokratin så är väl monarkin inte det rätta statsskicket. Det är en kvarleva från den tid när Sverige var allt annat än demokratiskt. Monarkin kan heller inte betraktas som en självklar del i den demokratiska staten när dess "högsta huvud" ärver "makt", istället för att folket väljer denne till det.

Om du läser igen, så skrev jag att det inte spelar mig nån roll om det är republik eller monarki så länge demokratin finns.

Om monarkin var "allt annat än demokratisk" för 100 eller 50 år sen är fullkomligt irrelevant eftersom vi inte går bakåt i tiden, utan framåt. Och om du tittar ut genom fönstret så ser du ett land med monarki som faktiskt samtidigt är en ganska hyfsad demokrati. Begreppen är alltså fullt möjliga att utöva samtidigt.

Men alltså, jag är inte anhängare av någotdera. Så om du är sugen på att träta om vilket är bäst eller sämst, vänd dig gärna till någon annan.

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)