webForumDet fria alternativet

Kritisera inte aliansen

Politik & samhälle

6 svar · 798 visningar · startad av yerkin

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg
Frågan#1

för då kan det sluta som för den här föreningen:
http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_14553887.asp

Den borgerliga aliansen i stadsdelsnämnden drar nu in deras anslag, efter att de haft "allsång mot aliansen"...

Skrämmande faktiskt!

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

haha, borgare alltså... Tänk att svenskarna röstade fram dom x( :)

ja det är skrämmande, vet dock inte om jag ska skratta eller gråta

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Ser inte problemet med att dra in deras pengar, Dom får väl söka från andra som stödjer deras verksamhet...

Finns väl ingen anledning att ge pengar till en förening som skapar "galor" mot dom som ger pengar....

Lite som att Moderaterna skulle ge pengar till sossarna som sen sossarna ska använda för att få tillbaka makten?

Personligen så ser jag inga problem med att dra in deras pengar...

Medlem sedan apr. 200378 inlägg

Som vanligt blåser man upp en liten notis till en nyhet som framställer en svensk regering som diktatur. Observera att detta gällde både den röda som den blåa regeringen.

Detta är inget konstigt. En politisk förening skall söka sina bidrag från rätt kassa och inte plocka slantar från de som faktiskt skapar kultur! Alliansen gör i detta fall helt rätt och drar in deras bidrag från kulturkassan då denna förening ägnar sig åt politik, inte kultur.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Esen skrev:

Lite som att Moderaterna skulle ge pengar till sossarna som sen sossarna ska använda för att få tillbaka makten?

Det kan man säga att de redan gör, genom partistödet, om man vill göra sådana felaktiga liknelser.

Frågan här handlar inte om huruvida de borgerliga partierna ska ge sina pengar till en förening som ordnar en gala mot dem, utan den handlar om hur skattebetalarnas pengar ska fördelas. Sin egen partikassa får de göra med hur de vill, men ett parti som råkar vara i regerande position har i ett demokratiskt samhälle inte rätt att strypa bidrag finansierade av skattepengar på grund av den mottagande organisationens politiska orientering (så länge den kan anses representera demokratiska värderingar, i alla fall). Däremot har de rätt att strypa bidrag till organisationer som inte använder sina pengar på rätt sätt, till exempel om organisationen arbetar för opinionsbildning när de egentligen ska ägna sig åt "kultur".

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

Men vad är kultur då?

Men hoppla hoppla. Vad är då egentligen kultur? Kultur kan som jag har uppfattat det visst ha ett politiskt syfte, men ändå kallas kultur, eller?
När den berömda jesusutställningen var på tapeten, så visst hade den ett politiskt budskap? Men var då inte den utställningen kultur, eller?
Strindberg mfl hade ett politiskt budskap, men är inte det kultur...
Det finns ju hur många exempel som helst, där kultur och polistiska åsikter går hand i hand...
Men här väljer alltså de att tysta ned en kulturell förening för att de har opassande åsikter. Går detta verkligen att försvara, jag ställer mig då frågande. Skulle vara intressant att höra vad Rikard tycker om det här.....

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Visst är det en knivig fråga, eftersom allt är politik. Man behöver ju inte gå så långt som Strindberg eller Ecce Homo, det räcker med att läsa lite Astrid Lindgren för att få sig en dos. Jag tycker personligen att det här är ett gränsfall. Glöm vad jag sa om att de inte ska ägna sig är opinionsbildning - kultur som inte driver en tes är rätt ointressant - det är partipolitik de inte ska ägna sig åt. Det här var ju ett uppenbart ställningstagande mot vissa partier, men å andra sidan undrar jag hur mycket de hängde upp sig på namnet, och hur mycket de bedömde innehållet.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)