Visst är det surt när man ska betala skatten. Men man måste tänka på vad man får för det.
Du behöver ju inte täckna försäkringar för att täcka allt som kan hända, t.ex om du blir sjuk.
10 svar · 842 visningar · startad av G8
Visst är det surt när man ska betala skatten. Men man måste tänka på vad man får för det.
Du behöver ju inte täckna försäkringar för att täcka allt som kan hända, t.ex om du blir sjuk.
Nej, det är riktigt. Däremot återkommer den klassiska frågan:
Om vi har världens högsta skattetryck, varför har vi inte världens bästa välfärd?
Det är möjligt, har aldrig sett nån statistik just för välfärd så det kan jag inte uttala mig om hur vi ligger till.
Rikard skrev:
Om vi har världens högsta skattetryck, varför har vi inte världens bästa välfärd?
för mycket byråkrati kanske.
Rickard skrev:
Googlade lite och hittade lite uppgifter fast inga riktigt nya, men du har kanske nån nyare att dela med dig av?
Enligt SCB verkar dessa fyra olika sätten att betygsätta välfärd vara de bästa, och enligt dom så verkar vi ju inte ligga så dåligt till. ;)
Men du kanske har en annan uppfattning? Har alla experterna fel?
FN:s Human Poverty Index
Sverige 1:a plats
Estes´ WISP för Västeuropa och USA 2001
ZUMA:s välfärdsindex för EUländer 1997/1999
Happy Life Expectancy (HLE). Europa och vissa utomeuropeiska i-länder under 1990-talet
Sverige 2:a plats
http://www.ft.com/cms/s/c18430e6-fc0b-11da-b1a1-0000779e2340.html
Artikel från Financial Times, juni -06, som placerar Sverige på 112:e plats i välfärdsrankingen. ;) Det är alltså ett tryckfel, Sverige ligger på 12:e plats 2004 och har tappat 7 placeringar från året innan (-03).
G8 skrev:
Sverige = Högst skattetryck i världen
Världen är lite större än de 30 OECD-länderna som artikeln handlar om. ;)
SPiN skrev:
Sverige ligger på 12:e plats 2004 och har tappat 7 placeringar från året innan (-03).
Och två år innan det låg vi på en 17:e plats. Välfärden går tydligen upp och ned trots det relativt jämna skattetrycket.
Det mesta av sådant där "mätande" ger jag inte mycket för. All statistik kan presenteras på ett sätt som gynnar eller missgynnar den som vill presentera den. Jag noterar (igen) dessa två citat:
"First get your facts; then you can distort them at your leisure."
Mark Twain
"There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics."
Benjamin Disraeli
I BNP ingår värdet av konsumtion, bruttoinvesteringar och export. Jag undrar om BNP ett bra mätetal på skattetrycket? Samma skattenivå blir lägre i procent när BNP höjs och vice versa.
Olika länder har också olika sätt att ge ersättningar och bidrag. Det som är skattefritt i ett land är skattepliktigt i ett annat. Istället för bidrag som i Sverige ger man skatteavdrag någon annanstans. Högre kostnader för privata försäkringar får kompensera det som inte den allmänna välfärden täcker upp, etc. För samhället och den enskilde går det kanske i princip på ett ut, men skattekvoten blir högre där man ger bidrag och ersättningar via skattsedeln jämfört med länder där detta finansieras på annat sätt.
Ska man få en vettig och korrekt (om det över huvudtaget är möjligt) jämförelse, så måste man ta med allt som påverkar skattesatsen åt ena eller andra hållet.
Rikard skrev:
För att i vissa delar av landet åker barnen skolskjuts med helikopter?
obelix skrev:
för mycket byråkrati kanske.
Det hoppas jag verkligen att vår nya regering gör någonting åt! :)