webForumDet fria alternativet

Anna Sjödin fälld på samtliga punkter

Politik & samhälle

82 svar · 3 593 visningar · startad av Rikard · sida 4 av 5

Frågan, av Rikard

36000 kr i böter samt 5500 i skadestånd till vakten, Babak Jamei. Inte helt oväntat. Det skulle inte förvåna mig om hon gör ett försök att sitta kvar som ordförande för SSU, vilket bygger på att jag upplever att den där kretsen i toppen för SSU lider av synnerligen dåligt omdöme.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

OveRRidE skrev:

Dessutom, vad sa du om fördomar? Ska man tolka detta som att du gör din bedömning utifrån fördomar alltså?

Nej, jag har redan redovisat vad det är som ligger till grund för min åsikt:

Rikard skrev:

Det jag menar med "synnerligen dåligt omdöme" är när man "hotar" myndighetsutövande tjänstemän med att ta upp ett agerande med justitieministern. En sån omdömeslös handling tyder på att man har en tydlig översittarattityd - jag är mer värd än dig. Om man kombinerar detta med att sitta i toppen för det ungdomsförbundet vars moderparti innehar regeringsställning, då är det synnerliga dåliga omdömet ett faktum utifrån mitt perspektiv.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Är det bara jag som tycker hon ser otroligt självgod ut? Hon verkar dessutom ha problem att inse när spelet är slut.

Jag är benägen att delvis instämma.
Har man anlitat en av Sveriges bästa försvarsadvokater och trots det blir fälld på samtliga punkter är det dags att ta sig en funderare, oavsett om man är Anna Sjödin eller en av de som ifrågasätter domen.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Rikard skrev:

Nej, jag har redan redovisat vad det är som ligger till grund för min åsikt:

Rikard, tidigare skrev:

Det skulle inte förvåna mig om hon gör ett försök att sitta kvar som ordförande för SSU, vilket bygger på att jag upplever att den där kretsen i toppen för SSU lider av synnerligen dåligt omdöme.

Aha.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Anna Sjödin avgår, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=597961&previousRenderType=6

tråkigt att de tror mer på en vakt än henne x(

*redigerat*

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

stoffe-2k skrev:

Anna Sjödin avgår, http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=597961&previousRenderType=6

Ett klokt beslut. Har aldrig haft förtroende för Ann Sjödin, och sedan ifrågasätter jag om man verkligen är ungdom i hennes ålder?

Läste hennes "avskedsbrev" på DN debatt, och kan enbart hålla med i en enda synpunkt. Anna skrev: "...Jag blev oskyldigt dömd och jag förnekas möjligheten att få visa det...".

Att hon blev oskyldigt dömd håller jag inte med om, men däremot är det mycket märkligt att man i en demokrati inte har möjlighet att överklaga en dom som enbart ger böter. Detta då majoriteten av de dömande i en tingsrätt, enbart är lekmän som inte har någon juridisk bakgrund.

Känns märkligt att man kan bli dömd av lekmän utan juridisk bakgrund, och sedan inte har någon möjlighet att överklaga det domslut som fattas.

Medlem sedan nov. 200696 inlägg

A. Sjödin är på många sätt en mycket bra människa. Jag har otroligt svårt att tro på att hon är skyldig till det som hon har dömts för. Det känns som att man har satt en orimligt stor tilltro på vad Babak och hans medarbetare har sagt. Vi vet ju redan att det är förekommande att ordningsvakter ljuger för att skydda varandra.

Det är väldigt synd att Anna Sjödin nu är tvungen att lämna sitt uppdrag i SSU, men tyvärr har hon blivit en belastning för främst distriktens politiska arbete.

Medlem sedan nov. 2006188 inlägg

ja men vakten får väll skylla sig själv.

Säger han så där så får han ju räkna med få tillbaka andra ord.

Kraftigt redigerat med anledning av webForums regler §1.
Skulle synpunkter angående detta beslut mot all förmodan finnas, skärp till dig eller ta kontakt med :stefan: alternativt forumledare@webforum.nu.

:stefan:
Moderator, webForum

Tycker bara va jävla kung av henne.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

ingen som vil skapa domänen : voteannaforpresident.se ?

Blårand skrev:

Att hon blev oskyldigt dömd håller jag inte med om, men däremot är det mycket märkligt att man i en demokrati inte har möjlighet att överklaga en dom som enbart ger böter. Detta då majoriteten av de dömande i en tingsrätt, enbart är lekmän som inte har någon juridisk bakgrund.

Det går att överklaga en dom som enbart ger böter, däremot är det inte särskilt vanligt att man ger det den prövningen.

Fairytale skrev:

A. Sjödin är på många sätt en mycket bra människa. Jag har otroligt svårt att tro på att hon är skyldig till det som hon har dömts för. Det känns som att man har satt en orimligt stor tilltro på vad Babak och hans medarbetare har sagt. Vi vet ju redan att det är förekommande att ordningsvakter ljuger för att skydda varandra.

Jag lyssnade på delar av rättegången i radion. Hur förklarar man uttalanden som "Vet du vem jag är?" och "Jag ska ta upp det här med Thomas Bodström."?
Orimligt stor tilltro till vad Babak sa? Ja, då får du nog också lägga till "orimligt stor tilltro till" de övriga vittnen som var där, som var vanliga gäster och som inte har med krogen att göra också.

Det finns ett par saker som gör att jag tror att domen är hyfsat korrekt. Annas anmälan av vakten las ner av åklagaren. Hon fälldes på samtliga fyra punkter, inte bara en, två eller tre.
Lägg därtill "offerberättelsen" i DN. Där beskriver hon hur hon är offret i den här situationen - det finns inte tillstymmelsen till eget ansvar :OO. Den typen av berättelser är jag fullständigt kallsinning gentemot. Kom igen den dag hon kan erkänna att hon har del i händelseförloppet.
Eget ansvar? Är det något bara högerkanten inom politiken kämpar för politiskt såväl som agerar efter i verkliga livet?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Hade hon, blåslagen eller inte, gått ut i media dagen efter och sagt att "jag var jättefull och sade saker jag verkligen ångrar" osv och riktat en ursäkt till vakten i fråga hade det här aldrig behövt gå så här långt.

Men det gjorde hon inte.

Varför då? Ansåg hon sig oskyldig till det hela eller tyckte hon att när hon tillhörde den politiska adeln så kan hon göra som hon vill?

Det enda jag vet är att när man är jättefull kan det hända att man hasplar ur sig saker och ting, man kan bli skitarg för minsta lilla och framförallt har man kanske inte full koll på alla detaljer dagen efter... :OO ;)

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag är mer förvånad över att hon ville stanna kvar än att hon slutligen avgår.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Får väl hoppas det blir en lärdom för det socialdemokratiska partiet. De har en konstig syn på makt och bör se vad dom kan göra för att rensa i ledet...Blir ett arbetarparti igen (inte som "moderaterna arbetarparti" som bara är dynga, pardon my french).

Det behövs verkligen ett maktskifte om 3,5 år så vi kan börja satsa på miljön igen. Vad sägs om Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centern?

Medlem sedan sep. 2006156 inlägg

etit: dubbel inlägg

Rikard skrev:

Eget ansvar? Är det något bara högerkanten inom politiken kämpar för politiskt såväl som agerar efter i verkliga livet?

:L :L :L

Mr. Mustard skrev:

:L :L :L

Jag förstår att du i din iver att repetera :L fullständigt glömde att förklara varför du tyckte att det var så roligt, men du får en chans till... ;)

Rikard skrev:

Jag förstår att du i din iver att repetera :L fullständigt glömde att förklara varför du tyckte att det var så roligt, men du får en chans till... ;)

Det roliga ligger i att den gångna hösten har, med all tydlighet, visat vad borgerliga (moderata) politiker anser om begreppet ansvar. Ansvar för att fiffla med aktier, tv-licens, svart arbetskraft etc.

Men jag antar att du inte delar min munterhet...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Mona Sahlin med sina Toblerone och blöjor, Mats Hulth med spritnotor, överlag upprepade fastighetsaffärer med hyresrätter som blev bostadsrätter, renoveringar och så vidare.

Ansvar, jo tjenare... :OO

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

:stefan: skrev:

Mona Sahlin med sina Toblerone och blöjor, Mats Hulth med spritnotor, överlag upprepade fastighetsaffärer med hyresrätter som blev bostadsrätter, renoveringar och så vidare.

Ansvar, jo tjenare... :OO

Precis. Det finns alltid folk som ska snylta på andra. Och dom finns både inom högern och vänster.

Skönt att Sjödin avgår nu, borde hon ha gjort för länge sen.

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)