Jo, Vatos Locos, vaktens trovärdighet har också ifrågasatts i media.
Anna Sjödin fälld på samtliga punkter
82 svar · 3 593 visningar · startad av Rikard · sida 2 av 5
Frågan, av Rikard
36000 kr i böter samt 5500 i skadestånd till vakten, Babak Jamei. Inte helt oväntat. Det skulle inte förvåna mig om hon gör ett försök att sitta kvar som ordförande för SSU, vilket bygger på att jag upplever att den där kretsen i toppen för SSU lider av synnerligen dåligt omdöme.
Läs frågan i sin helhet →Rikard skrev:
Varför tar man in Leif Silbersky som advokat?
Redan där börjar jag dra örona åt mig.
Som någon vis person sa: Att välja en kändisadvokat som försvarare är ett bevis i sig på att man är skyldig... :OO
Hade det varit så svårt för henne att rakryggat säga "Ursäkta, jag blev jätteberusad och sa några väldigt olämpliga ord. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt uppträdande och hoppas att vakten inte tog illa upp av vad jag hasplade ur mig på fyllan".
Nej, istället ska man paniskt blåneka, lämna in en desperat motanmälan och sen bli fälld i domstol.
Smart, mycket smart... :bla
/red
Sen förstår jag mycket väl hur vakten känner sig. Har hjälpt vakterna i dörren på Kåren flera gånger och det är vansinnigt vad mycket skit man får ta för att man gör sitt jobb och följer reglerna. :l
Det är ganska intressant att man gärna får döma Anna Sjödin som rasist och översittare, men inte för en sekund får betvivla den stackars vaktens historia. Jag tror inte sista ordet är sagt i den här historien, även om jag personligen inte tycker om Sjödin. Vid närmare eftertanke så tycker jag nog inte om vakten heller, men det har nog snarare med mina erfarenheter av hur dörrvakter kan och tillåts bete sig.
OveRRidE skrev:
Vid närmare eftertanke så tycker jag nog inte om vakten heller, men det har nog snarare med mina erfarenheter av hur dörrvakter kan och tillåts bete sig.
Skrämmande att du dömer Babak utan att ens ha träffat människan.
Mina åsikter om ordningsvakter är i klar majoritet positiva, men det kanske beror på att jag håller mig nykter och är trevlig mot dom. Har aldrig stött på en vakt som varit otrevlig utan anledning. Missköter man sig, ja då förstår jag om de ilsknar till.
Rikard skrev:
Varför valde polisen att inte genomföra ett förhör direkt på natten om hon var så pass "nykter" som hon själv hävdade?
Varför la åklagaren ner den motanmälan som gjordes mot vakten?
Har ingen uppfattning om Sjödins skuld, men jag kan rekommendera Uppdrag gransknings inslag om hur svårt det är att få rätt mot en ordningsvakt:
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=57059&a=665922
Självklart är det ett mycket påfrestande jobb att vara ordningsvakt, just därför är det viktigt att olämpliga personer inte har den här typen av yrken. Tyvärr har jag faktiskt flera gånger sett tveksamma ingripanden från både vakter och poliser. Har dock aldrig råkat ut för något själv.
Sen förstår jag inte varför valet av advokat på något sätt skulle visa att man är mer eller mindre skyldig. Det var det dummaste jag hört på länge. :bla
Om jag blev oskyldigt anklagad för samma brott som Sjödin, skulle jag (eftersom det bevisligen är svårt att få rätt mot poliser och ordningsvakter) också se till att skaffa bästa möjliga försvar. Med eran logik vore det alltså bättre att inte ha någon försvarare alls för då måste man ju vara jätteoskyldig… :OO
Kim skrev:
Men det passade bra att utelämna att Override inte gillar Anna Sjödin heller... :OO
Här har vi två block. Rött mot blått. Förvånande att de blåa tycker Anna Sjödin är ett rasistiskt avskum medan de röda tycker vakten skött sig illa.
Jag tror de är precis lika stora kålsupare båda två. Det är beklagligt att Anna Sjödins anmälan lades ner på grund av brist på bevis. Ja, jävlar ja. En stor jäkla blåtira är väl förmodligen vad man får räkna med från en vakt?
Hela den här historien är patetisk. Något som media dragit upp till abnorma proportioner och flertalet människor radiostyrt hänger på i mediadrevet. Tänk om alla som misshandlades fick lika stor uppmärksamhet. Det vore grejjer det! Bah! :bla
Vatos Locos skrev:
Skulle vara kul att se vilka undersökningar som du baserar detta på, sedan så är jag medveten om att invandrare diskimineras vid exempelvis anställningar etc. och det tycker är fördjävligt.
Det jag grundar mitt påstående på i detta fall så har vakten figurerat i media vid åtskilliga tillfällen och skulle hans vittnesmål ifrågasatts så skulle det bli kalabalik, eftersom man inte öppet får diskutera sådana frågor utan att kallas för rasist. Finns hur många exempel som helst på detta och oftast så brukar det slås tillbaka.
Invandrare missgynnas i rättskedjans alla led
Vad bygger du din uppfattning på, att invandrare utsätts för positiv särbehandling i rättssalen?
Som Rikard skriver så har vaktens trovärdighet ifrågasatts av många. Ändå har jag inte sett att någon blivit kallad rasist för detta, har du?
Phorpher skrev:
Ja, jävlar ja. En stor jäkla blåtira är väl förmodligen vad man får räkna med från en vakt?
Då ordningsvakter är direkt underställda polisman, och dessutom får bruka våld vid vissa tillfällen, så är det nog tyvärr något man får räkna med om man fysiskt ger sig på en vakt. Att sen vittnesmålen, undantaget Annas vänner, är ganska eniga om att det faktiskt var Sjödin som startade bråket, så ser jag egentligen inget konstigt i vakternas beteende. Sen har väl även tingsrätten gått på samma linje, nämligen att Anna är skyldig, och att Babaks våld har varit försvarbart.
Jag känner till Anna Sjödin sen tidigare. Blev glatt förvånad över hennes position i SSU, men beklämd iom "skandalen". För min del är hennes karriär över, och jag tvivlar att (S) ställer sig bakom henne efter det här. Trist eftersom jag vet att hon har så många andra och betydligt bättre sidor, än vad som lyfts fram i media. Kan väl spontant tillägga att trots att jag inte är "blå", så anser jag att fuskande med TV-licensen är en bagatell i jämförelse med att aktivt utöva våld.
Kim skrev:
Då ordningsvakter är direkt underställda polisman, och dessutom får bruka våld vid vissa tillfällen, så är det nog tyvärr något man får räkna med om man fysiskt ger sig på en vakt. Att sen vittnesmålen, undantaget Annas vänner, är ganska eniga om att det faktiskt var Sjödin som startade bråket, så ser jag egentligen inget konstigt i vakternas beteende. Sen har väl även tingsrätten gått på samma linje, nämligen att Anna är skyldig, och att Babaks våld har varit försvarbart.
Nog kan jag tänka mig att hon är skyldig. Men nog är det lite anmärkningsvärt att dom enda vittnen som tydligt pekat ut henne som skyldig är en vaktkollega och en som jobbar på samma restaurang, båda har därmed i ett "kompisförhållande" till vakten som mycket väl kan påverka dom till att vittna till hans favör. :stud
Kim skrev:
Kim, exakt var skriver jag att jag dömer Babak? :)
Kim skrev:
Mina åsikter om ordningsvakter är i klar majoritet positiva, men det kanske beror på att jag håller mig nykter och är trevlig mot dom. Har aldrig stött på en vakt som varit otrevlig utan anledning. Missköter man sig, ja då förstår jag om de ilsknar till.
Jag kan inte minnas den gången jag misskötte mig sist på eller utanför ett uteställe. Det har dock inte hindrat många vakter att bete sig som första klassens rövhål mot mig.
Ofta ser man dem givetvis på ställen där din klädstil, ditt hår och dina skor bestämmer om du är värd att vara trevlig emot eller inte. Givetvis har de ingenting på en seriös nattklubb att göra, vilket också antagligen är anledningen att man aldrig ser dem på de ställen som jag går till.
Mozfan skrev:
Nog kan jag tänka mig att hon är skyldig. Men nog är det lite anmärkningsvärt att dom enda vittnen som tydligt pekat ut henne som skyldig är en vaktkollega och en som jobbar på samma restaurang, båda har därmed i ett "kompisförhållande" till vakten som mycket väl kan påverka dom till att vittna till hans favör. :stud
Så vitt jag hörde från rättegången så fanns det fler vittnen som stödde "krogens" version. Däribland någon som bodde uppåt landet och hade varit på besök i Stockholm. Så vitt jag förstod kände han inte de som jobbade på stället.
Rikard skrev:
Så vitt jag hörde från rättegången så fanns det fler vittnen som stödde "krogens" version. Däribland någon som bodde uppåt landet och hade varit på besök i Stockholm. Så vitt jag förstod kände han inte de som jobbade på stället.
Ok, jag har inte hört något, läste bara om att "kompisarnas" vittnesmål vägde väldigt tungt (tydligt pekat ut henne som skyldig) och antagligen var det som rätten stödde sitt beslut på. Men jag antar att andra vittnesmål åtminstone måste ha funnits med i "marginalen" i alla fall.
Var stod det att kompisarnas vittnesmål vägde väldigt tungt och att andras fanns med i "marginalen"?
OveRRidE skrev:
Kim, exakt var skriver jag att jag dömer Babak? :)
I en diskussion om en rättegång, var det kanske fel av mig att använda uttrycket "dömer". :e Vad jag menade, var att det ter sig märkligt att säga att man inte tycker om en människa, trots att man inte träffat denne. Bättre så? :)
Mozfan skrev:
Ok, jag har inte hört något, läste bara om att "kompisarnas" vittnesmål vägde väldigt tungt (tydligt pekat ut henne som skyldig) och antagligen var det som rätten stödde sitt beslut på. Men jag antar att andra vittnesmål åtminstone måste ha funnits med i "marginalen" i alla fall.
Visst fanns det fler vittnen. Dessa pekade främst ut henne som kraftigt berusad och allmänt stökig inne i lokalen. Redan där faller Annas trovärdighet, när hon bestämt påpekar att hon var nykter. Övriga indicier, som att polismännen inte gjorde något förhör med henne redan under natten, tyder även de på att hon var för berusad för att kunna förhöras.
En sak med detta, som även gäller andra liknande fall, är att när "rasistkortet" spelas så har man ingen chans.
När spelades "rasistkortet" i detta fall?
Phorpher skrev:
Men det passade bra att utelämna att Override inte gillar Anna Sjödin heller... :OO
Här har vi två block. Rött mot blått. Förvånande att de blåa tycker Anna Sjödin är ett rasistiskt avskum medan de röda tycker vakten skött sig illa.
Jag tror de är precis lika stora kålsupare båda två. Det är beklagligt att Anna Sjödins anmälan lades ner på grund av brist på bevis. Ja, jävlar ja. En stor jäkla blåtira är väl förmodligen vad man får räkna med från en vakt?
Hela den här historien är patetisk. Något som media dragit upp till abnorma proportioner och flertalet människor radiostyrt hänger på i mediadrevet. Tänk om alla som misshandlades fick lika stor uppmärksamhet. Det vore grejjer det! Bah! :bla
Jag är blåare än havet i mina åsikter men jag tycker att detta ärende har hanterats på ett bedrövligt sätt och står fast vid mina tidigare inlägg.
I lagen står det ungefär att man skall vara lika inför lagen och i detta fall så anser jag inte att man har gjort detta utan valt att hänga ut en offentlig person för något som i vanliga fall hade lagts ner i brist på bevis.
Arbetade själv som entrevärd i slutet på 90-talet samt att jag känner en väldans massa vakter och alla bara skrattar åt detta fall och att vakten istället borde ägna sig åt sina läkarstudier istället för att extraknäcka som vakt, för klarar man inte av att hantera en berusad tjej så vägar jag inte ens tänka på konsekvenserna om det hade varit en kille i samma situation.
Detta är något som hör till arbetet på gott och ont och som sker varje helg på krogar, pubar runt om i Sverige.
Så min spontana tanke är att vakten på något sätt velat ha upprättelse för sin bristande kompetens som vakt och nyttjat de traditionella triumpkort som man har som invandrare i Sverige och sedan förekomma i pressen och TV så att allmänheten skall tycka synd om honom.
Vatos Locos skrev:
Jag är blåare än havet i mina åsikter men jag tycker att detta ärende har hanterats på ett bedrövligt sätt och står fast vid mina tidigare inlägg.
Ja, jag hade för avsikt att skriva "...rött mot blått med vissa undantag" men det försvann i vimlet av mina stackars förvirrade tankar. :)
Vatos Locos skrev:
...för klarar man inte av att hantera en berusad tjej så vägar jag inte ens tänka på konsekvenserna om det hade varit en kille i samma situation.
Bara en liten parantes. Anna är fd. landslagsspelare i rugby så hon kan säkert sätta emot en hel del om hon skulle vilja. :)