Jaja, vad säger man. Inte kan jag påstå att jag är direkt nöjd med gårdagens resultat, men det blir intressant att se hur det nu ska bli. Kommer alla vallöften att hållas, och till vilket pris. Har för mig att Axén- Ohlin har lovat stockholmarna gratis trådlöst bredband om borgarna fick makten. Ska stockholmarna få se sin ekonomi bli skjuten i sank nu, för det kommer att KOSTA, eller kan vi redan nu räkna med ett brutet vallöfte här?
Hittade en länk till en artikel som bekräftar ovanstående: http://www.pchemma.com/news/news.jsp?n=5327
Men är det i moderaternas linje att kommunpengar skall gå till sådant? Skall inte marknaden sköta sådant själv ;)
De borde titta på Västerås och vårat stadsnät. Mälarenergi som ägs av Västerås Stad har byggt upp stommen i det nät som är helt öppet för alla tjänsteleverantörer. Dvs. det råder fri konkurrens vilket gynnar kunderna.
Men visst måste Ni betala för det ändå?
Här har dom lovat att det ska vara gratis!?
Tänk bara kostnaden för att bygga ut det hela, och sedan att det skall vara gratis för alla...Vart i helsingland skall de finna dom pengarna?
Jaja, jag säger då det. Jag tippar iallafall att detta är ett av de första vallöftena som flyger, eller har ni något annat tips.
Men visst måste Ni betala för det ändå?
Här har dom lovat att det ska vara gratis!?
Tänk bara kostnaden för att bygga ut det hela, och sedan att det skall vara gratis för alla...Vart i helsingland skall de finna dom pengarna?
Jaja, jag säger då det. Jag tippar iallafall att detta är ett av de första vallöftena som flyger, eller har ni något annat tips.
Ja, vi betalar till tjänsteleverantörerna. 179:-/månaden för 10Mbit betalar jag.
De borde titta på Västerås och vårat stadsnät. Mälarenergi som ägs av Västerås Stad har byggt upp stommen i det nät som är helt öppet för alla tjänsteleverantörer. Dvs. det råder fri konkurrens vilket gynnar kunderna.
Tror att detta kan vara en bra lösning för de flesta större städer, speciellt i Stockholm där det redan finns en massa pipor i backen med stamnät och annat kul, det är väl mångt och mycket Skanova som skall få tummen ur, vet inte om Stockholms Energi hålla på med liknade uppgifter, så det borde ju inte kunna ta allt för lång tid att sätta upp ett stadsnät.
så det borde ju inte kunna ta allt för lång tid att sätta upp ett stadsnät.
Det är nog inte stadsnätet man ifrågarsätter utan att det skall vara gratis! Tänk dig djälv om alla stockholmare skall koppla upp sig på det nätet och börja spela spel eller tanka ner filmer, det krävs en rätt bra infrastruktur för att klara av det och den är inte gratis....
så det borde ju inte kunna ta allt för lång tid att sätta upp ett stadsnät.
Det är nog inte stadsnätet man ifrågarsätter utan att det skall vara gratis! Tänk dig djälv om alla stockholmare skall koppla upp sig på det nätet och börja spela spel eller tanka ner filmer, det krävs en rätt bra infrastruktur för att klara av det och den är inte gratis....
- M
Det är ju visserligen sant, nu vet jag för lite vad som är utlovat, men det går ju att dedikera bandbredd, så att privathushåll kanske får 512kbit och företag 2 mbit och då är det ju ganska lugnt, så jag tror inte att detta borde vålla något jätteproblem, sedan så är väl sannolikheten inte så stor att alla kommer att surfa samtidigt samt att de flesta redan idag har bredbandsleverantörer och är bundna av olika avtal gentemot sina leverantörer, så med lite planering så borde detta kunna lösas.
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2