Någon som vet vad som hände med Piratpartiet? Har inte sett några siffror om hur det gick i riksdagsvalet för dom.
Dom siktade på att komma in och bli vågmästare men eftersom Övriga partier fick runt 5% där fi och jl fick ca: 1% var så kan dom inte ha fått så många röster.
Det blir klart först på onsdag tror jag.
Redan nu kan man dock lugnt konstatera att dom inte fått stöd för sin politik. ;)
Jopp, men frågan är väl om deras politik gått ut överhuvudtaget. Inte många i min vänskapskrets visste ens om att de existerade. Ett svårt problem att tackla för alla partier som försöker slå sig in bland de stora.
Va! :o
Hur kan man ha missat PP men tanke på årets händelser och all rapportering i media?
Själva så trodde ju på 5%. :e
Folk är nog relativt ointresserade och byter kanal när något så flygande som "piratkopiering" är på nyheterna. Den yngre generation är säkerligen väldigt intresserade (pp fick väl 4-5% i skolvalet) men den äldre generationen bryr sig inte nämvärt.
Fast för Junilistans del kan ju nedgången enkelt förklaras med ett det var vid valet till Europaparlamentet som de gick bra. Det är ju egentligen inte något "inrikesparti".
Både Moderaterna och Socialdemokraterna sade ju att lagen om fildelning bör ses över och att det är fel att kriminalisera över en miljon invånare. Det finns alltså på agendan även hos etablerade partier.
Tror de flesta insåg att det finns viktigare saker att påverka än fildelningslagen. De flesta sätter andra frågor högre än huruvida man ska få ladda hem film gratis.
Piratpartiet har visserligen lite mer på sin agenda än att tillåta fildelning, men jag håller med om att det är ett begränsat parti och att det inte är förvånande att det gick som det gick.
När det gäller de etablerade riksdagspartiernas åsikter i fildelningsfrågan är det mesta förmodligen bara oigenomtänkt bullshit. Miljöpartiets förslag är exempelvis att tillåta fildelning i ena riktningen (öh?) och att "artisterna" ska kompenseras med hjälp av ett kassettersättningsliknande system (som per design kommer att bli väldigt orättvist och framförallt premiera de största aktörerna). Jag har svårt att tro att (s) eller (m) kommer lyckas få fram ett vettigare förslag, eftersom de är minst lika låsta i sina tankegångar.