webForumDet fria alternativet

Hypotetisk frågeställning om Piratpartiet och riksdagsvalet...

Politik & samhälle

7 svar · 489 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

En tanke slog mig när jag var inne på piratpartiets hemsida och kikade, och såg att de enbart har 22 namn på sin riksdagslista.

Om vi leker med tanken att Piratpartiet får ca 7,0% av rösterna i riksdagsvalet. Då kommer deras 22 riksdagskandidater inte att räcka till alla de riksdagsplatser de i så fall får.
Vad händer då? Blir det tomma stolar i riksdagen, eller hur hanterar man en sådan uppkommen situation?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jag tror att det hanteras på motsvarande sätt som kan uppstå vid långvarig sjukdom - partiet utser den/de som ska fylla upp de tomma platserna.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

det hände ju Fp i förra valet... typ var någon 17åring som fick plats... :>

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

stoffe-2k skrev:

Att han var 17 har jag väldigt svårt att tänka mig. Fridolin har varit yngst i riksdagen som 23-åring. Inte längre dock. Jag tror man måste vara myndig för att få sitta i riksdagen.

17 eller 23, en pojkspoling iaf. :e

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

stoffe-2k skrev:

Jo, det är ju troligt. Folkpartiet är ett miniatyrparti, som endast hade 47 namn totalt i hela landet på sina listor. :OO :p

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Rikard skrev:

Jag tror att det hanteras på motsvarande sätt som kan uppstå vid långvarig sjukdom - partiet utser den/de som ska fylla upp de tomma platserna.

Men det bygger på att när någon blir sjuk, så hoppar näste person på partiets riksdagslista in som ersättare.
Men om ingen näste person finns på partiets riksdagslista, om det exempelvis enbart finns 22 personer på riksdagslistan, och partiet har mandat motsvarande exempelvis 30 riksdagsplatser. Då finns ingen person att utse för partiet, eftersom alla riksdagsledamöter ska vara folkvalda.

Eller är jag fel ute i mitt resonemang?

Kim skrev:

Jo, det är ju troligt. Folkpartiet är ett miniatyrparti, som endast hade 47 namn totalt i hela landet på sina listor. :OO :p

jo, efter som de gjorde ett rekord val förra gången så blev det så i vissa kommuner...

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)