webForumDet fria alternativet

Slutdebatten

Politik & samhälle

26 svar · 1 116 visningar · startad av Kim

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg
Frågan#1

Slutdebatten är nu avklarad i SVT 1. Intressant att höra samtliga partier. Nu är jag väl inte helt objektiv i min analys av allt som sades, men nog känner jag, att alliansen i det närmaste åt upp vänsterkartellen. :moose

Vad som ändå är så märkligt, är att varken Ohly eller Persson kan ägna en enda minut åt att inte snacka skit om alliansens politik. I sina slutpläderingar fick de fram sin egen politik. Jag talar naturligtvis om Olofsson, Reinfeldt, Leijonborg, Hägglund, och även Eriksson. Sen var det då dags för de två sista, Ohly och Persson. Vill du ha ett hårt samhälle? Vill du slå på de som ligger ner? Vi har hört det förr, den egna politiken har inga åtgärder på problemen som diskuterades i programmet, och därför väljer man att attackera motståndarens politik.

Jag hoppas att det svenska folket har tagit ställning för ett maktskifte, och att jag på måndag får vara med och bygga upp ett nytt samhälle, där jobben prioriteras, där familjens roll stärks, där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Ohly var bäst som vanligt. Det är minst högst objektiva åsikt!! :p

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Min uppfattningen var den omvända. :p Tyckte framförallt att Persson skötte sig väldigt bra. Tycker han presterade mycket bättre än i dom föregående debatterna. Vänsterblocket avgick med segern (enligt mig). :)

Medlem sedan jan. 2002307 inlägg

Ohly var bäst. Alla de andra, utom Maud Olofsson (som alltid är dålig), var "okej".

där jobben prioriteras, där familjens roll stärks, där ingen hålls tillbaka och ingen lämnas efter.

Hur blir det med skolan då? Den skolpolitik som jag har hört framföras från alliansens sida är vidrig och skulle bara resultera i att eleverna, överlag, presterade sämre.

En fråga, till någon, dock: Om alliansen vinner valet, ökar centralstyrningen av skolan igen eller minskar den ytterligare?

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

HiDensity skrev:

Ohly var bäst som vanligt. Det är minst högst objektiva åsikt!! :p

Måste tillägga att jag tycker Peter Eriksson är riktigt jävla jobbig med sitt stapplande prat. Wetterstrand TOTAL-ÄGER honom (och de flesta andra också).

Maud var bra retoriskt men hon är ju med i ett hopplöst gäng. ;)

Roligast tyckte jag var när Leijonborg skulle bemöta Perssons tjat om "pensionärsskatt" och drog till med en parallell om pensionärer och avdragsgill fackavgift. Varpå Ohly vänder det mot honom, insinuerar att Leijonborg inte har koll, börjar skratta och får publiken med sig. :L Man riktigt såg de röda blixtarna komma flygande ur Leijonborgs ögon där.

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

HiDensity skrev:

Måste tillägga att jag tycker Peter Eriksson är riktigt jävla jobbig med sitt stapplande prat. Wetterstrand TOTAL-ÄGER honom (och de flesta andra också).

Håller med! Wetterstrand är snabb, rapp och intelligent! Hon hade ju 2.0 på högskoleprovet. :h P. Eriksson är ju bara seg och stapplig ("ehhhh...."). Låter ju som att han kommer från gnällbältet. ;)

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är väl inget snack om att det var Reinfeldt som ägnade mest tid åt att prata om fienden?
Håller med om att Ohly var riktigt bra.

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Jag har redan lagt min röst så jag brdde mig inte så mycket av vad som sades. Lyssnade mer på va dålig dom är på att låta en prata klart.
Speciellt buffeln Göran P. (n)

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Hade TV:n i gång i rummet intill och hittade inte åt fjärrkontrollen, så tyvärr hann jag höra Hägglund häva ur sig att det minsann var att svika Afghanistan att inte vilja ha ockupationstrupp i det landet under NATO-befäl - svenska soldater som bland annat har direkta order att så inte ens kasta en blick på de opiumfält de dagligen sladdar förbi och som nyligen varit inblandade i eldväxling med lokalbefolkning (om än, som det sägs, "kriminella" - typer som hotar den lokale guvernörens intäkter alltså).

Ett Afghanistan som under snart fem års "välvillig" ockupation gått från värst till värre. Jean Mazurelle, Världsbankens chef i Kabul, menar att 35-40 procent av allt internationellt bistånd till landet "spenderas dåligt" och att en "riktig plundring pågår, i huvudsak av privata entreprenörer. Det är en skandal. Under trettio år av min karriär har jag aldrig sett något liknande". Samtidigt ökade opiumodlingen med ofattbara 60 procent sedan året innan och är nu över tjugo gånger högre än 2001 (och dubbelt så hög som toppåren under talibanernas styre, talibaner som dels inte kontrollerade hela landet och - även om det av förklarliga skäl inte skedde så öppet - faktiskt sysslade (och sysslar) med droghandel). Lågt räknat dödas "tiotals" varje dag i våldshandlingar utförda av krigsherrar och droghandlare (som ofta också är polischefer, politiker, höga officerare, borgmästare och guvernörer som hålls under armarna av en ockupationsmakt i desperat behov av lokala allierade), politiska grupper som talibanerna och slutligen framför allt av ockupationsmakten som enligt egna utsagor är indragna i regelrätta frontstrider i södra och sydöstra Afghanistan, och som just nu begär förstärkningar i form av fler soldater, helikoptrar och bombflyg.

Om detta vansinne och nya rond av "Det stora spelet" råder nästan koncensus att det är ett svek att åtminstone låta bli - bara låta bli - att militärt stöda den part som under och efter sin unilaterala och folkrättsvidriga invasion dödat, invalidiserat, fänglat och torterat tiotusentals afghaner och som högsta ansvarig i sin roll som ockupationsmakt sett på när fattigdomen markant ökat och knark- och krigsekonomin vuxit.

Medlem sedan nov. 2001195 inlägg

Tycker Göran var riktigt tråkig, likaså Reinfeldt som måste ha gått hos samma retorik snubbe som Göran
Tar ca: 40 min att få ut ett ord & ser ut som att ansiktet
håller på att smälter samman.

Annars tyckte jag att Ohly var riktigt bra...
Är som att han är den som får ut sig saker och ger lite fart,
medans Peter är den lite lugnare, den lite stabilare..
(vilket kan behövas ibland)

Wetterstrand är precis som Ohly! Ger lite liv åt politiken.. :)

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

vilka var det som mest pratade om vad de ville göra och inte om vad "fienden" skulle göra? jo, alliansen.

Vad har vänsterkartellen för politik? ingen!
Om man skulle ha det så döljer man det iaf bra...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag förstår inte hur debattledare efter debattledare tillåter Göran Persson att konstant avbryta och tala högt när andra har ordet. Om gnabbet alla partiledare över kan låta som ett gäng obstinata tonåringar, så ligger Göran Perssons beteende på ett småbarns nivå. Sätt honom på plats för tusan.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

legis skrev:

Jag förstår inte hur debattledare efter debattledare tillåter Göran Persson att konstant avbryta och tala högt när andra har ordet. Om gnabbet alla partiledare över kan låta som ett gäng obstinata tonåringar, så ligger Göran Perssons beteende på ett småbarns nivå. Sätt honom på plats för tusan.

De skulle haft en programledare med lite mer pondus - de försökte säga åt honom, men han sket ju i det.
Nu lyssnade jag bara med ett öra på debatten, men såvitt jag märkte var det bara Hägglund som fick tyst på Persson när han inte hade ordet...

:stefan: skrev:

Nu lyssnade jag bara med ett öra på debatten, men såvitt jag märkte var det bara Hägglund som fick tyst på Persson när han inte hade ordet...

Ja, jag hade inte möjlighet att lyssna på den igår, så jag ser reprisen nu. Hägglund fick tyst på Persson genom att 3-4 ggr fråga om det var han som hade ordet. Ärligt talat förstår jag inte vad Mats gör som debattledare. Han har rakt igenom varit ganska dålig i de flesta utfrågningar. Guillou och Rosenberg ratade jag till en början men de har i mitt tycke faktiskt bjudit på den bästa underhållningen.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

legis skrev:

Valet i realtid: http://val.services.neno.se/

Måste fråga varför det där skulle vara snabbare eller bättre än http://www.val.se/ där du även får resultaten från landstings- kommunalvalet i både ditt eget landsting och din egen kommun och andra dito som kan vara av intresse?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag ogillar både Ohlys och Perssons hånfulla flin och skratt. Persson är rätt duktig på att hånle men under denna debatt var det Ohly som vann den ronden tycker jag, :x.
Hägglund har jag fått upp ögonen för på senare tid, han är relativt rapp, humoristisk och argumenterar bra.

Mozfan skrev:

Måste fråga varför det där skulle vara snabbare eller bättre än http://www.val.se/ där du även får resultaten från landstings- kommunalvalet i både ditt eget landsting och din egen kommun och andra dito som kan vara av intresse?

Precis som det parti jag tänker rösta på tror jag på ökad valfrihet. Du tycker uppenbarligen annorlunda, men det är helt ok. Tillika är den funktionen ny på deras sida.

legis skrev:

Precis som det parti jag tänker rösta på tror jag på ökad valfrihet. Du tycker uppenbarligen annorlunda, men det är helt ok. Tillika är den funktionen ny på deras sida.

"Valfrihet" som inte gör någon skillnad är som bytande bara för bytandets skull. Är det den "valfriheten" som alliansen erbjuder, klarar jag mig bra utan. :)

https://www.val.se/ är inte ny för det här valet i alla fall. Den har varit med tidigare också och jag slipper flashen där. :birp

Mozfan skrev:

"Valfrihet" som inte gör någon skillnad är som bytande bara för bytandets skull. Är det den "valfriheten" som alliansen erbjuder, klarar jag mig bra utan. :)

https://www.val.se/ är inte ny för det här valet i alla fall. Den har varit med tidigare också och jag slipper flashen där. :birp

Att du orkar. Det är inte konstigt detta landet körts i botten...

legis skrev:

Att du orkar. Det är inte konstigt detta landet körts i botten...

Va! Om det nu skulle vara så att landet körts i botten, vad har det att göra med att jag "orkar" ha en åsikt?

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
138 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
145 ms — ändringar (db)