webForumDet fria alternativet

Man har väl rätt att ändra sig... (+tankar i natten)

Politik & samhälle

13 svar · 702 visningar · startad av Rikard

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Frågan#1

Det är inte första gången i den här valrörelsen jag springer på berättelser av det slag som beskrivs i den bifogade annonsfilen...

När man skrek "jävla borgarsvin" åt mig och mina moderata kollegor den första maj så förstod jag att jag inte förstod.
Vad vet dessa människor som kallar mig "jävla borgarsvin" om vem jag är och vad jag står för?
I deras värld, är jag bara ett objekt att hata? I deras värld, saknar jag empati på grund av min partitillhörighet? I deras värld, vad kan bryta detta status quo?
Jag förstår att jag faktiskt inte förstår.

Extremvänstern driver detta till sin spets, men liknande händelser har skett även med representanter tillhörande riksdagspartier på vänsterkanten. Naturligtvis finns tyvärr liknande fördomar åt andra hållet. Påstod jag något annat vore jag bra blind. Men varför?

Jag försöker förstå. Jag försöker verkligen. Vissa saker förblir dock för mig obegripliga. Så, ikväll får jag nog fundera ett par extra gånger över texten i min signatur:

Ge mig tålamod att acceptera det jag inte kan ändra, styrka att ändra det som kan förändras samt vishet att skilja de båda åt.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag har också funderat på detta. Likheterna med fotbollssupportrar är slående. Det kan säkert kännas illojalt att byta parti om du under en längre tid har varit delaktig.

Hatet mot personer med andra partitillhörigheter än den egna byggs upp ytterligare när företrädare för partierna pratar mer om hur dåliga de andra partierna är än förträffligheterna hos det egna partiet.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Den utomparlamentariska vänsterns fiender är inte enbart nazister och moderater. Hela det existerande, orättvisa samhället är fienden. Titta vilka gigantiska sammanslutningar det finns internationellt, särskilt efter de franska jättedemonstrationerna mot CPE. Att avvisa detta som "fotbollshuliganer" är inte bara okunnigt och naivt utan även rätt korkat. Här finns enormt mycket människor som genuint och ärligt arbetar för en bättre värld.

Och angående Willie Craaford och hans upplysning. Det finns precis lika många åt andra hållet, som insett att individens rätt inte kan gå före samhällets nytta. Som insett att faktumet att de rika blir rikare inte är en utveckling som håller för framtiden.

Och vad är det förresten för uppseendeväckande med frasen "borgarsvin", titta på det här forumet hur många betitlar oss från vänster, är det med respekt?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Gislaved skrev:

Det kan säkert kännas illojalt att byta parti om du under en längre tid har varit delaktig.

Det ligger det förmodligen mycket i.

Gislaved skrev:

Hatet mot personer med andra partitillhörigheter än den egna byggs upp ytterligare när företrädare för partierna pratar mer om hur dåliga de andra partierna är än förträffligheterna hos det egna partiet.

Säkerligen. Är inte detta hat en form av "åsiktsrasism"? Rasism för mig är när man hatar en etnisk eller religös grupp oavsett var i världen den befinner sig. Att jämföra med invandrarfientlighet, som jag uppfattar är när man "hatar" en grupp när de är i det egna landet.
Med den definitionen skulle jag vilja påstå att det är en form av åsiktsrasism. Är du med på tankegången?

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Det hela blir ju lite enklare om man med eftertanke "förstår" att alla andra partisympatisörer vill de som dom tror är bäst för sverige (och förhoppningsvis världen) också... det är inte bara du själv som vill det. =)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Hidensity skrev:

Och vad är det förresten för uppseendeväckande med frasen "borgarsvin", titta på det här forumet hur många betitlar oss från vänster, är det med respekt?

Det är nog skällsord från båda hållen, men jag har inte sett något grövre än detta: http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,887953,00.html

Det är rent ut sagt riktig jävla patetiskt, lite synd att jag inte tänkt rösta på S, för då hade jag iallafall ändrat mig snabbt. Sådan påhopp hör inte riktigt hemma i en sannsad debatt.

- M

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

HiDensity skrev:

Den utomparlamentariska vänsterns fiender är inte enbart nazister och moderater. Hela det existerande, orättvisa samhället är fienden. Titta vilka gigantiska sammanslutningar det finns internationellt, särskilt efter de franska jättedemonstrationerna mot CPE. Att avvisa detta som "fotbollshuliganer" är inte bara okunnigt och naivt utan även rätt korkat. Här finns enormt mycket människor som genuint och ärligt arbetar för en bättre värld.

Och angående Willie Craaford och hans upplysning. Det finns precis lika många åt andra hållet, som insett att individens rätt inte kan gå före samhällets nytta. Som insett att faktumet att de rika blir rikare inte är en utveckling som håller för framtiden.

Tack, HiDensity, den var på sin plats.

Det är tyvärr uppenbart att det känns mer tillåtet att titulera alla vänsterpartister som kommunister och vandaler, än att råka kalla en moderat för borgarsvin. Och wF är verkligen inget undantag, snarare tvärtom. :l

override skrev:

Det är tyvärr uppenbart att det känns mer tillåtet att titulera alla vänsterpartister som kommunister och vandaler, än att råka kalla en moderat för borgarsvin. Och wF är verkligen inget undantag, snarare tvärtom.

Hur i f-n kan du tänka på att gnälla över att någon titulerar vänsterpartister som kommunister och vandaler, när du tycker det är okej att sprida "politisk satir" där man utmålar reinfeldt som någon nazist som slaktar barn till frukost. Med andra ord är det okej att kalla moderater för nazister, men inte vänsterpartister för kommunister?

Kom in i matchen och få lite distans till verkligheten.

- M

Gladh skrev:

Kom in i matchen och få lite distans till verkligheten.

Var har jag sagt att det är okej för politiker och ungdomsförbund att använda sig av den där serien? Och distans har jag redan (men till verkligheten..?), har du?

Men, för att hålla sandlådan igång, så kan jag ju fortsätta kalla er allihopa för borgarsvin sålänge jag blir kallad kommunist. Sen får du säga vad du vill.

/red. Förresten, säger man verkligen att man bör ha "distans till verkligheten"? Brukar det inte vara distans till liksom.. sakfrågan?

override skrev:

Var har jag sagt att det är okej för politiker och ungdomsförbund att använda sig av den där serien?

I en annan tråd där samma sak diskuterades och du svarade följande.

override skrev:

Ja, det är så synd om den stackars högern..

MUF gör ett ganska bra jobb i sandlådan de också, föga förvånande. Speciellt med den andra av dessa två videos: http://www.bytstatsminister.nu/?page=download

override skrev:

/red. Förresten, säger man verkligen att man bör ha "distans till verkligheten"? Brukar det inte vara distans till liksom.. sakfrågan?

Det lät bra när jag skrev det, men nu låter det inte riktigt lika rätt :OO

- M

Gladh skrev:

I en annan tråd där samma sak diskuterades och du svarade följande.

override skrev:

Ja, det är så synd om den stackars högern..

MUF gör ett ganska bra jobb i sandlådan de också, föga förvånande. Speciellt med den andra av dessa två videos: http://www.bytstatsminister.nu/?page=download

Jag ser fortfarande inte vart jag tycker att det är okej. :q

override skrev:

Jag ser fortfarande inte vart jag tycker att det är okej.

Smiles försvan i citatet, det är den som ger ditt utryck en annan innebörd än vad som står skrivet...

- M

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Och ungefär så här låter låten för er som vill sjunga. Det hade dock låtit annorlunda för 5 öl sen. Fast då hade jag visserligen inte kommit på tanken att spela in det.

Kanske var off topic, men ändå. Nu ska jag på kalas! Får spela in hela en annan dag. Det kommer väl fler fester :bire

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

han spelade låten i svt nyss :P

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)