Hade seriösa funderingar på att rösta på allliansen, men eftersom ingen vare sig i tv-sända debatter eller på forum som t.ex detta kunnat ge mig svar på en för mig viktig fråga kommer det nog inte att bli så. Frågan jag saknar svar på är hur den som trots alliansens arbetsskapande åtgärder fortfarande är för sjuk för att kunna jobba eller av andra skäl helt enkelt inte lyckas få jobb skall klara sig med sänkta intäkter och ökade utgifter. D.v.s vilket skyddsnät anser alliansen skall finnas kvar för de svaga som blir över och som alliansens åtgärder inte lyckats hjälpa.
Så i nuläget hoppas jag inte på ett maktskifte.
Kommer det bli riksdagsbyte. Vad tror ni?
49 svar · 1 486 visningar · startad av xtreme · sida 2 av 3
Frågan, av xtreme
Tror ni något/några parti utanför riksdagen kommer att komma in detta valet respektive att någon åker ut? Riksdagen idag: Socialdemokraterna (s), 144 mandat Moderata samlingspartiet (m), 55 mandat Folkpartiet liberalerna (fp), 48 mandat Kristdemokraterna (kd), 33 mandat Vänsterpartiet (v), 28 mandat Centerpartiet (c), 22 mandat Miljöpartiet de gröna (mp), 17 mandat
Läs frågan i sin helhet →silfver skrev:
Visst vore det kul ifall någon kunde röra om lite i den svenska politiken? Ett maktskifte vore intressant. Men jag vet inte ifall jag vill ha ett...
Ian och Bert rörde väl om en hel del, men inte vet jag om deras staplande av ölbackar gav något. :moose
Det jag irriterar mig mest över, är när alliansanhängare ibland uttrycker sig om att det är bra att byta regering ibland. Varför ska man byta bara för bytandets skull?
silfver skrev:
Visst vore det kul ifall någon kunde röra om lite i den svenska politiken? Ett maktskifte vore intressant. Men jag vet inte ifall jag vill ha ett...
Jag är inne på din linje - ett maktskifte hade varit spännande.
Jag tror inte att vi får se några nya riksdagspartier.
mozfan skrev:
Det jag irriterar mig mest över, är när alliansanhängare ibland uttrycker sig om att det är bra att byta regering ibland. Varför ska man byta bara för bytandets skull?
Faktiskt så skulle det kunna vara en bra ide, då de kanske rör om bland de gammlegubbarna som annars sitter kvar. Säg att vänstern vinner valet, då sitter GP kvar som statsminister, men om Alliansen vinner så är det stor sannorlikhet att GP avgår som ordförande för S och släpper fram någon annan.
Så ja, det kan vara bra att byta bara för bytandets skull.
- M
Gladh skrev:
Säg att vänstern vinner valet, då sitter GP kvar som statsminister, men om Alliansen vinner så är det stor sannorlikhet att GP avgår som ordförande för S och släpper fram någon annan.
Så ja, det kan vara bra att byta bara för bytandets skull.
Vad är det som säger att GP:s efterträdare är bättre än GP?
web-tor skrev:
Vad är det som säger att GP:s efterträdare är bättre än GP?
Det är ingen som säger att han/hon ÄR BÄTTRE. Men man har oftas nya ideer och nya vinklar på problem som man inte har när man suttit länge vid en och samma sak. Samt att personen kommer garanterat vara lite mer INTRESSERAD av att sitta som ordförande och inte så trött och oegenagerad som GP är just nu.
- M
Hur vet du att man som "nyanställd" har fler nya idéer och är mer intresserad?
Gladh skrev:
Säg att vänstern vinner valet, då sitter GP kvar som statsminister,..
Jag tvivlar starkt på att GP sitter kvar särskilt länge. Han håller god min nu fram till valet skulle jag tippa på.
I min mening har GP blivit en buffel och borde bytas ut mot någon annan, gärna Anna Lindh.. om inte det går så är Margot Wallström en bra kandidat!
web-tor skrev:
Erfarenhet.
- M
hidensity skrev:
Jag tvivlar starkt på att GP sitter kvar särskilt länge. Han håller god min nu fram till valet skulle jag tippa på.
Jag har också dessa föraningar, han sitter ett 1år, sedan är det dags för nästa partiledare att bli varm ikläderna inför nästa val.
Margot är ett mycket bra val, synd att Anna inte vill längre...
- M
Gladh skrev:
Info: Anna dog för tre år sedan...
För övrigt den person jag väldigt gärna skulle ha sett tagit över efter Göran.
HiDensity skrev:
I min mening har GP blivit en buffel och borde bytas ut mot någon annan, gärna Anna Lindh..
Jag repeterar:
Trodde för ett ögonblick att era inlägg var från en urgammal tråd, men tydligen inte...
Phorpher skrev:
För övrigt den person jag väldigt gärna skulle ha sett tagit över efter Göran.
Håller verkligen med om det!
emission skrev:
Jag tror jag talar för både Gladh och mig själv när jag säger: duuuhh..! :stud Jag ville, och säkerligen Gladh också, poängtera att Anna Lindh var en solklar och utomordentlig efterträdare. Kryddat med lite ironi för att hålla er besserwissrar på topp. Kom in i matchen nu. :L
Det var väl dold ironi, och knappast något att ironisera över, men visst... jag gick väl på den.
Gladh skrev:
Vi behöver fler glada politiker.. som Maud och Maria.. :bire
Gladh skrev:
web-tor skrev:
Erfarenhet.
Intressant att du använder just ordet "erfarenhet". Personligen så har jag inte så stort förtroende för din erfarenhet. Däremot tror jag att en person med erfarenhet av ett visst jobb sköter det bättre än en person utan erfarenhet. Enligt dig är det precis tvärtom. När en person fått erfarenhet skall han snabbt bytas ut mot en oerfaren person.
Det finns inget egenvärde i att byta ut duktiga personer.
web-tor skrev:
Intressant att du använder just ordet "erfarenhet". Personligen så har jag inte så stort förtroende för din erfarenhet. Däremot tror jag att en person med erfarenhet av ett visst jobb sköter det bättre än en person utan erfarenhet. Enligt dig är det precis tvärtom. När en person fått erfarenhet skall han snabbt bytas ut mot en oerfaren person.
Det finns inget egenvärde i att byta ut duktiga personer
bla bla bla...
Jag har inte sagt något av ovanstående, jag sa bara att jag hade erfarenhet av att nyanställda personer har nya ideer och är mer intresserad, det har jag erfarenhet av.
web-tor skrev:
Personligen så har jag inte så stort förtroende för din erfarenhet
Ja, du är ju verkligen rätt person att kritisera min erfarenhet :), du vet ju inte ens hur gammal jag är, så det är ju klart att du måste veta allt om min erfarenhet.
- M
Hoppas det blir det och med över 50% för alliansen.
De partier som vill in, exempel Junilistan, Fi mfl kommer att få stå utanför även denna gång så partierna i Riksdagen blir de samma. På sätt och vis så hopppas jag att det inte blir några nya partier. För de partier som vill verkar, med undantag av Junislistan så drastiska i sina åsikter.
När det gäller makten så tror och hoppas jag på ett byte, vi har märkt det genom hela valdebatten att Person är slut, han har inget att komma med mer än att kritisera motståndarna. Samtidigt så behöver Sverige nytt blod, 12 år rött är inget bra så länge det inte är viner vi pratar om... ;)
Gladh skrev:
Jag har inte sagt något av ovanstående, jag sa bara att jag hade erfarenhet av att nyanställda personer har nya ideer och är mer intresserad, det har jag erfarenhet av.
Var Alf Svensson en populär och framgångsrik politiker?
Satt han länge på sin post?
Det finns inget egenvärde i att byta ut de som gör sitt jobb bra. En partiledare ska avgå när det finns någon som kan göra jobbet bättre. Inte för att han/hon varit partiledare en viss tidsperiod.