webForumDet fria alternativet

Klarar socialdemokraterna sig ur det här?

Politik & samhälle

75 svar · 2 850 visningar · startad av lillebror · sida 4 av 4

Frågan, av lillebror

Göran Persson är bara FÖR mycket i denna extrainsatta valdebatt som sändes med anledning av deras valmanifest. Han är rent ut sagt patetisk! Han kan tydligen bara prata om moderaternas politik trots att detta extrainsatta valmagasin just skulle handla om sossarnas manifest och deras egna politik. Men vad gör man när man inte har något egen politik - jo då pratar man om motståndarens! Så är enkelt

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Av princip är jag också emot folkomröstningar av precis samma anledning som du. Men om en folkomröstning ändå anordnas anser jag att den ska följas.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Bendro skrev:

När det gäller elpriset är det bara att konstatera att avregleringen som skedde 1996 var ett stort misstag.

Inte nödvändigvis, men däremot så är problemet det sätt som man prissätter el på idag, alltså det är den sista kwh som sätter priset.

Ta exemplet med börsen, säg att alla aktier skall få samma värde som den sist handla aktien på börsen för en dag, helt oberoende vad aktien faktiskt kostade att införskaffa.

Det vattenfall gör med sin el producerad av vattenkraften är rent ut sagt ocker. Man säljer något till vinsmarginaler som är upp till 10 gånger mer än vad det kostar att producera. Det är väl bara skivbolagen som också har sådana marginaler....

- M

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

De fyra största elbolagen har fördubblat sina vinster de senaste två åren och beräknas hamna på ett resultat efter finansnetto på ca 57 miljarder. Samtidigt flaggar flera energikrävande industrier om stora problem att klara framtida energikostnader när nuvarande långtidsavtal skall omförhandlas med möjliga nedläggningar som resultat och därmed ett stort antal personer som går ut i arbetslöshet.

Tycker det är ganska tydligt att det nuvarande systemet inte fungerar och jag hävdar fortfarande att en så viktig sak för ett samhälle som prissättningen av energi inte kan läggas helt oreglerat under marknadens kontroll.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Rent principellt tycker jag det är bra med ett högt elpris, folk måste inse att man inte kan ha massa apparater igång hela tiden och vi bör se oss om att bli mer effektiva i vår elanvändning. Inte använda el vid uppvärmning osv.

När det gäller vår industri kan jag till viss del acceptera avdrag/billigare el för dessa, men samtidigt ska det vara en morot för dessa att se över sin processer för att få effektivare elanvändning de också.

Om man nu gör så enormt stora vinster på att sälja el, varför inte öppna ett elbolag själv och producera massa el? Varför gör inte alla det liksom?

jymdis skrev:

Varför gör inte alla det liksom?

Det är ju inte lika lätt att slänga upp ett kärnkraftverket som det är med en pizzeria, inte heller är det speciellt lätt att bara bygga ett vattenkraftverk vid första bästa å.

Sedan har regeringen verkligen gjort allt de kan för att man inte skall kunna lösa sin energi på ett eget sätt: http://www.lodde.nu/nummer32_17.11_05/sida3.html

- M

Angående att slänga upp ett kärnkraftverk själv så är det som tur är inte särskilt enkelt alls. Däremot vindkraftverk är faktiskt relativt billigt och enkelt (man får även bidrag till det) bara man får byggnadstillstånd. Så har du några miljoner liggandes kan det vara en bra investering...

Angående det som du hänvisa till i Lödde.nu så iaf miljöpartiets linje att man ska förenkla för just småskaliga verk. Frågan är dock komplex, som t.ex med vattenverk som inte varit igång på ett tag. Där har en ny biotop ofta skapats som kan vara mycket värdefull, och därför får man ta det försiktigt när man "rör runt" i sådana områden.

Rent allmänt är vattenkraft förknippad med en hel del problem och en utbyggnad av den bör tas med väldigt försiktiga steg.

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Jaha, kollade just nyheterna. Då stängdes ett verk i Sverige tack vare dom rödgrönas energipolitik. 150 jobb försvunna.

Men så har det varit under dom rödgrönas regi, vanliga saker har blivit dyrare och dyrare för den vanlige svensken, lägg till högre skatter och din vanlige medborgare får mindre och mindre frihet att spenderna sina pengar och blir mera beroende av bidrag för att få det att gå runt.

Nu går elpriserna utöver jobben också, precis som man förutspådde för länge sen faktiskt. Detta är resultatet av flummig och irrationel hippiemiljöpolitk samt övervärderandet av koncept som "jobbtrygghet", vad hjälper jobbtrygghet när det inte finns några jobb då företagen sticker? Ska vi gnata och klaga över kapitalistsvinen som lämnar Sverige för grönare ängar eller är det bättre att gråta över att världen inte är som man vill istället för att se till att folk har jobb?

Kapten Haddock skrev:

Jaha, kollade just nyheterna. Då stängdes ett verk i Sverige tack vare dom rödgrönas energipolitik. 150 jobb försvunna.

Men så har det varit under dom rödgrönas regi, vanliga saker har blivit dyrare och dyrare för den vanlige svensken, lägg till högre skatter och din vanlige medborgare får mindre och mindre frihet att spenderna sina pengar och blir mera beroende av bidrag för att få det att gå runt.

Nu går elpriserna utöver jobben också, precis som man förutspådde för länge sen faktiskt. Detta är resultatet av flummig och irrationel hippiemiljöpolitk samt övervärderandet av koncept som "jobbtrygghet", vad hjälper jobbtrygghet när det inte finns några jobb då företagen sticker? Ska vi gnata och klaga över kapitalistsvinen som lämnar Sverige för grönare ängar eller är det bättre att gråta över att världen inte är som man vill istället för att se till att folk har jobb?

Men, moderaterna vill inte sänka elpriset mer än sossarna vill?
Förövrigt så vill högeralliansen skära ner på den offentliga sektorn, hur många jobb kommer inte sticka iväg då?

Och du har kommit till denna slutsas hur? Sossarna anser att det höga elpriset är nått bra och ska inte alls sänka skatterna, när har moderaterna sagt det höga elpriset är nått bra och att dom inte ska göra nått för att få ner elprisena? Är denna flummpolitik då plötsligt OK? Kasta pengar i sjön och ha ett stort kumbaya runt kampelden som eldas med tusenlappar från skatteverket så att man kan känna sig självgod medans folk tappar jobben och när nån klagar så peka på moderaterna och säg dom inte vill sänka skatten?

Den offentliga sektorn? Den ska såklart vara så liten som möjligt. Den drivs med skatter vilket ökar kostnaderna för folk och det är vad som driver iväg jobb till att börja med.

Nått helt annat jag just läste i expressen:
Danielsson avgår - men behåller lönen

Vafan? 0 kr ska han ha, ställ dig i AMS kön som alla andra din igel.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jymdis skrev:

Förövrigt så vill högeralliansen skära ner på den offentliga sektorn, hur många jobb kommer inte sticka iväg då?

Hur får du ihop det när vi kommer att satsa 25 miljarder mer på den offentliga sektorn än socialdemokraterna under de kommande 3 åren?

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Jymdis skrev:

varför ska politiker lägga sig i vad marknanden kan klara av??

micke_nkpg skrev:

varför ska politiker lägga sig i vad marknanden kan klara av??

Det ska dom inte. Det var ju lite det som var min poäng - det är ju ingen skillnad vilket parti du tillhör - elpriset kommer vara detsamma.

Den offentliga sektorn? Den ska såklart vara så liten som möjligt. Den drivs med skatter vilket ökar kostnaderna för folk och det är vad som driver iväg jobb till att börja med.

Hur får du ihop det när vi kommer att satsa 25 miljarder mer på den offentliga sektorn än socialdemokraterna under de kommande 3 åren?

Förlåt om jag spelar ut er lite mot varandra nu, men den enda logiska följden av detta måste ju vara att ni vill satsa 25 miljarder på att bli mer ineffektiva?

Skämt åsido, det är ju faktiskt det här som är högersidans svaghet idag - de vet inte vilken fot det ska stå på.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Spelar ut oss? :q
Mig veterligen är inte Kapten Haddock allianspolitiker?

Jag ska dock korrigera mig. Det är välfärden vi vill satsa på, inte den offentliga sektorn i sig.

Jag är moderat poliiker och jag vet att vi i alliansen vill satsa 25 miljarder mer på välfärden än (s) under kommande mandatperiod. Men visst, det är riktigt, vi har lägger inte riktigt lika stor vikt vi vem som är huvudman.
För oss är resultatet viktigare än hur man kommer dit. För (s) verkar det vara tvärt om.

jymdis skrev:

Det ska dom inte. Det var ju lite det som var min poäng - det är ju ingen skillnad vilket parti du tillhör - elpriset kommer vara detsamma.

Det är sant att elpriset inte spelar någon roll vilket parti jag tillhör, men det spelar stor roll vilket parti som sitter vid makten för elpriset.

- M

Jymdis skrev:

Skämt åsido, det är ju faktiskt det här som är högersidans svaghet idag - de vet inte vilken fot det ska stå på.

Jag klassifierar mig inte som en allianspolitiker eller väljare för den delen, i min mening har dom gått för långt åt vänster ekonomiskt sett och deras politik ur ett socialt perspektiv är i många avseenden lika auktoritärt som vänsterns.

Även om jag kunde så finns partiet jag skulle rösta på i min signatur. Extrema kanske men det behövs för att dra saker i rätt riktning.

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Såg precis duellen mellan Göran Persson och Fredrik Reinfeldt på TV4s hemsida. Vilken enastående underhållning :e

Åter igen pratar GP mer om motståndarens politik än sin egna!

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)