G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg21:30 ikväll i SVT1
Addeladde skrev:
Och moderaterna borde byta namn till Socialdemokraterna 2
Det skrattretande hur de förändrat sin politik till sossarna enbart för att ragga röster. Men men om de nu vinner valet så hoppas jag att de inte kör på sin Sosse politik utan går tillbaks partiets grundvärden.
Jo, Moderaterna är inte så blå som de brukade vara, snarare lila idag. Å andra sidan är inte heller Sossarna så röda heller. Tycker det är flera partier som söker sig in mot mitten på flera punkter..
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg"Alliansen tvingas släppa hjärtefrågor"
G8 skrev:
Jo, Moderaterna är inte så blå som de brukade vara, snarare lila idag. Å andra sidan är inte heller Sossarna så röda heller. Tycker det är flera partier som söker sig in mot mitten på flera punkter..
Rubriken ovan finns i Norrbottens-kuriren (moderat), men av någon outgrundlig anledning har dom inte artikeln i deras webbupplaga? §jr
Artikeln handlar om att de fyra partiledarna samlades på tisdagen för slutförhandlingar om deras gemensamma valmanifest. Bara för en vecka sedan ville Reinfeldt skynda på en sänkning av inkomstskatten, men nu tvekar han. Inte finns det heller utrymme för familjepolitiska reformer. Jo,jo, dom "fagra" löftena från allianser verkar falla platt till marken!
Resurser till skola, vård psykiatrisk vård och polisen anser man dock att det finns. Varifrån kommer då dessa resurser? Jo, besparingar i a-kassa och sjukförsäkring! De är alltså de som "redan ligger", som har det sämst och minst att bidra med som ska finansiera det man kan komma överens om.
Visst, det är möjligt att resurser till skola, vård och polis kan ge något enstaka jobb också, men vilka kan söka dom jobben? Arbetslösa psykiatrivårdare, läkare, sjuksköterskor eller poliser, finns sådana i någon större utsträckning? Vad ska alla andra arbetslösa och sjuka göra när ersättningen krymper och jobben inte är för dom?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Mozfan skrev:
Artikeln handlar om att de fyra partiledarna samlades på tisdagen för slutförhandlingar om deras gemensamma valmanifest. Bara för en vecka sedan ville Reinfeldt skynda på en sänkning av inkomstskatten, men nu tvekar han. Inte finns det heller utrymme för familjepolitiska reformer. Jo,jo, dom "fagra" löftena från allianser verkar falla platt till marken!
Verkligen?
Alliansen säkerställer, innan valet, vad de kommer att kunna leverera och presenterar det för väljarna. Istället för att som vänsterkartellen komma med tre olika manifest. De kommer ju tvingas till samma "köpslående", men efter valet - om de nu skulle få behålla makten.
Jag vet inte vad ni tycker är ärligast mot väljarna. Att i förväg enas och presentera det eller att som vänsterkartellen lova runt och hålla tunt...
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggMen vänsterkartellen går väl inte till val tillsammans utan som de tre olika partier dom faktiskt är? Om högerpakten redan innan valet kommer överens om alla frågor är det ju meningslöst att fortfarande vara fyra partier. Det spelar ju ingen roll om jag röstar på KD eller M eftersom dom ändå redan bestämt hur dom ska ha det.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggBara för att man är överens i ett antal viktiga centralfrågor innebär det naturligtvis inte att man är överens i allt - då kunde man, precis som du skriver, gott vara ett parti istället för fyra.
Skillnaden på alliansen och vänsterkartellen är väl just den att om alliansen får väljarnas mandat så vet man redan nu vad som kommer att ske. Får kartellen behålla makten så påbörjas ju köpslåendet redan vid regeringsbildandet. Vilken cirkus som kommer därefter kan vi ju bara ana oss till. Någon som minns miljöpartiets femöresvändning vid förra valet? :OO
(Påminnelse: http://www.mattias.st/index.asp?sida=kategori&kategori=val2002, http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdnr=88&number=39650)
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg
Rikard skrev:
Verkligen?
Ja, det vi nu verkar se (oavsett att de är överens) redan innan valet, vad de inte kommer att kunna leverera, oavsett deras tidigare fagra löften. Jo, det är ju bra, då ser väljarna att det inte finns någon anledning att rösta på ett alliansparti som redan "ställt undan" sina egna hjärtefrågor. Det bidde bara en tumme och i den ryms inte alla som sades kunna få plats på något konstigt sätt. Det var vad jag ville framhålla. ;)
Det du kallar "vänster" är tre partier som har var sitt manifest, inget konstigt med det. Då vet väljarna vad dom vill och att det parti som blir starkast av dem också får mest att "säga till om", om de tvingas till "köpslående" med andra efter valet.
Själv skulle jag inte ha något emot att t.ex. (s) kunde köpslå med ett eller flera borgerliga partier, istället för att tvingas köpslå med andra utanför alliansen. Men om det är omöjligt (som det verkar) på grund av att de borgerliga är ovilliga att förhandla utanför alliansen (även om det partiet skulle få mer än dom får innanför alliansen!), vem är det då som tvingar någon till köpslående med dem som är villiga att förhandla, om inte alliansen skulle få egen majoritet?
Att i förväg enas och presentera det eller att som vänsterkartellen lova runt och hålla tunt...
Eftersom man går in i valet som en "enhet" så vore det konstigt om man inte kunde enas, men nog har det lovats runt och hållits tunt på den kanten också. Ärligast vore att alla partier presenterar sina egna program och efter valet är öppna för diskussioner mot mer än ett håll, för att skapa en majoritet utifrån dom förutsättningar som valresultatet ger! Nu är det ju bara i princip två "partier" som slåss om regeringsmakten, alliansen låtsas bara utåt visa fyra "ansikten" utan eget innehåll.
Mozfan skrev:
Ja, det vi nu verkar se (oavsett att de är överens) redan innan valet, vad de inte kommer att kunna leverera, oavsett deras tidigare fagra löften.
Men fortfarande, det finns också svart på vitt man kommer att leverera. Det kan inget parti i vänsterkartellen med mindre att de ensamma skulle få majoritet.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
Rikard skrev:
Men fortfarande, det finns också svart på vitt man kommer att leverera. Det kan inget parti i vänsterkartellen med mindre att de ensamma skulle få majoritet.
Det ska bli spännande att se en borgerlig regering som inte backar en tum från något av det som står i detta valmanifest. Med tanke på hur partierna i den borgerliga pakten ändrat åsikt från dag till dag skulle jag bli förvånad om man inte ändrade på något under en mandatperiod. Politiker är ju knappast kända för att hålla vad de lovar.
Eftersom de olika partierna inte vet vilket stöd de ha innan valet vore det konstigt att köpslå innan väljarna sagt sitt. Jag antar att ett litet parti som KD inte får igenom så mycket av sin politik i det borgerliga valmanifestet men tänk om det blir det största borgerliga partiet i valet? Har man varit schyst mot väljarna då?
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggNej, det kan jag hålla med om, att det inte är kända för att hålla vad de lovar. Å andra sidan är det rätt svårt att hålla saker om man inte får mandat av svenska folket att förändra.
Ska vi gå på historiska erfarenheter så har ju småpartier fått igenom en hel del av sin politik trots lågt stöd. Se bara på trängselskatten i Stockholm. Miljöpartiet tvingade stora socialdemokraterna att genomföra detta trots löften på lokal plan att det inte skulle ske, från samma sistnämnda parti.
En nackdel med den form av demokrati vi har?
G8 skrev:
:L
Jag noterar att du tydligen inte har något konkret att komma med, med anledning av det jag skrev. Där S kan tvingas (ja, just det) att köpslå med dom enda partier som är villiga att förhandla, om inget av dom borgerliga (enligt "tradition") vägrar göra det även om alliansen inte skulle få egen majoritet. Vad menar du att man ska göra i en sådan situation?
Rikard skrev:
En nackdel med den form av demokrati vi har?
Jag håller med om att dagens system inte är bra med tanke på vågmästarrollen som kan uppstå. Små partier kan få igenom mycket vilket MP är ett bra exempel på. Om man kohandlar innan valet finns ju samma risk men dessutom finns den omvända risken; ett parti som var litet innan valet (och fick bestämma lite i valmanifestet) blir betydligt större efter valet men kan då inte förvalta väljarnas stöd eftersom man redan bundit sig vid vissa löften.
En fundering till när det gäller högerpaktens valmanifest: Hur gör man om ett parti inte klarar 4-procentsspärren? Plockar man bort partiets avtryck i manifestet? Allt annat vore ju extremt odemokratiskt.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggDet tror jag inte. Lika lite som man ändrar t.ex. socialdemokraternas valmanifest bara för att fyra medlemmar som påverkade det kanske lämnar partiet.
Rikard skrev:
Ska vi gå på historiska erfarenheter så har ju småpartier fått igenom en hel del av sin politik trots lågt stöd.
Jag har noterat att familjepolitiken (KD's stora "hjärtefråga" framför allt annat), inte nämns med en enda bokstav i alliansens manifest. Om dom nu inte har sålt sig väldigt billigt till M, bara för att visa enighet (utåt), så kommer dom att utöva utpressning efter valet istället. Då får vi se hur "4-partikartellen" håller. §jr
Och nu har inte Göran tid med en debatt i SVT ikväll där Alliansens valmanifest skulle diskuteras...
JJymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg Jag tycker det är lite ironiskt att högerkartellen nu gör det som dom anklagat vänsteralliansen (ja, se så löjligt det blir när man pratar om karteller och allianser!!) för att göra, men samtidigt lägger dom på lite skattesänkningar.
medialabs skrev:
Och nu har inte Göran tid med en debatt i SVT ikväll där Alliansens valmanifest skulle diskuteras...
Fast Fredrik och Maud lyckades prata ganska mycket om Socialdemokratern ändå. ;)
Det blev inte någon sänkt fastighetsskatt, inte någon sänkt sjukersättning och ingen sänkt bensinskatt. Ibland går det snabbt att byta åsikt...
G8Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg
Mozfan skrev:
Vad menar du att man ska göra i en sådan situation?
Uttryckte mig kanske lite dumt, det jag tyckte var roligt var bara att du skrev ordet "om" när vi av erfarenhet har sett just att alla i den vänster/mitten alliensen har fått köpslå på en rad punkter, precis som både Rickard och Web-Tor konstaterar. Tror inte jag behöver kommentera det vidare..?
Jymdis skrev:
Jag tycker det är lite ironiskt att högerkartellen nu gör det som dom anklagat vänsteralliansen (ja, se så löjligt det blir när man pratar om karteller och allianser!!) för att göra, men samtidigt lägger dom på lite skattesänkningar.
Hur menar du nu? Att Socialdemokraternas och högeralliansens valmanisfest ser likadana ut, fast alliansens har lite skattesänkningar som krydda på moset? Kan du utveckla lite, för jag ser en del konkreta skillnader utöver just inkomstskatten och fastighetsskatten.
Nu har jag ju bara hört alliansens och sossarnas manifest, har inte sett eller hört MP:s eller V:s manifest, och hittar de inte någonstans heller.. Någon som har en länk eller två?
När vi ändå är inne på manifest hit och dit, finns Fi:s och Junilistans manifest (om de nu har något) för jag hittar då inget där heller..?
Web-Tor skrev:
Fast Fredrik och Maud lyckades prata ganska mycket om Socialdemokratern ändå. ;)
Jo, det var en hel del snack om socialdemokraternas alternativ hit och dit. Måste också inflika att jag tyckte alliansen gjorde ett ganska vimsigt intryck på mig vid presskonferensen kl. 13 idag.. Såg inte helt professionellt ut.
Rikard skrev:
Det tror jag inte. Lika lite som man ändrar t.ex. socialdemokraternas valmanifest bara för att fyra medlemmar som påverkade det kanske lämnar partiet.
Att partiernas manifest utformas av människor är svårt att komma ifrån. Att vissa medlemmar slutar är också ofrånkomligt.
Jag tycker ändå att den borgerliga pakten har missat poängen med själva valet. I valet ger ju folket de olika partierna mandat för att föra en viss politik. Att man då bestämmer politik innan valet blir ju väldigt konstigt.
KD kan t.ex. få igenom en sänkning av bensinskatten innan valet trots att väljarna tydligt kan visa att man är emot en sänkning efter att valet är klart. Är det demokratiskt?
Web-Tor skrev:
Jag tycker ändå att den borgerliga pakten har missat poängen med själva valet. I valet ger ju folket de olika partierna mandat för att föra en viss politik. Att man då bestämmer politik innan valet blir ju väldigt konstigt.
Det är väl snarare fullt logiskt att partierna, redan innan valet, talar om exakt vad man kommer att göra - eftersom man är överens. Det man har enats om kommer att genomföras, om alliansen får makten. Synnerligen ärligt gentemot väljarna. Har några andra partier någonsin gått till val på detta sätt tillsammans? Har något annat parti kunnat garantera att man avser att genomföra ett antal åtgärder samt kunnat hålla detta tidigare? Jag är mycket tveksam till det, och än mer tveksam till att det skulle ha skett i den omfattning som alliansen nu historiskt förklarar sig villiga att göra.
Sen finns naturligtvis frågor, utöver detta, där man inte är överens. Konstigt vore annars. Där kommer du säkerligen att få se en del förhandlingar. :)