webForumDet fria alternativet

Det är Krig och Politik

Politik & samhälle

13 svar · 853 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

som har fördärvat vår jord.
Hur får vi tillbaka den? :OO

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

kan vi inte alla ta i hand och sjunga We shall overcome?

det som behövs är väl rättvisa... men vad är då rättvisa? många krig skulle säkert kunna slippas om hunger kunde försvinna. men många människor har ett begär till att ha mer. många människor har ingen tolerans för andras åsikter och livsföring... det är många problem... :l

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

skulle säga att det är religion som är största boven i dramat.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tycker att religion bör läggas till listan. Religion har startat många krig, och religion är och har alltid varit politik till stor del, oavsett vad vissa tror eller hoppas på. Särskilt religion som bygger på att skapa rädsla.

Det finns väl inte många religioner som som inte skapar rädsla eller underdånighet?
Jag tror att Hinduismen, om vi nu skall ta till en gammal religion, kan vara det bästa på att lyfta fram individen, "Du är det".
Annars får vil skapa en fortwo religion som alla kan anamma!
Är det lösningen?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Det finns ingen religion som har startat ett krig, men det finns däremot religiösa idioter som tolkar sin religion som fan läser bibeln och använder den som ett slagträ.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Nej det är inte lösningen. Problemet ligger inte i någon enskild religion, utan hur folk väljer att praktisera sin tro. Så länge folk håller sin tro inom sin personliga sfär och inte försöker påverka världen att stämma med sin tro så är religion problemfritt. Men många praktiserar inte sin tro på det viset, och dessa personer kan inte omvändas bara för att man "uppfinner" en ny religion.
Så länge vissa tror att om "Gud vill att jag ska göra x, så ska jag göra x" och det dessutom finns andra som är motiverade att utnyttja detta så är religion ett problem.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag håller med magnusfeldth.. orättvisor föder krig. Fattigdom är en orättvisa t ex, om vi lyckas tackla den så har vi kommit långt.

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

obelix skrev:

Det finns ingen religion som har startat ett krig, men det finns däremot religiösa idioter som tolkar sin religion som fan läser bibeln och använder den som ett slagträ.

När bibeln glorifierar absolut underkastelse, blind tro, krig och övervåld i sin guds namn så har jag svårt att se precis var dessa människor läser den fel.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

fia skrev:

Jag håller med magnusfeldth.. orättvisor föder krig. Fattigdom är en orättvisa t ex, om vi lyckas tackla den så har vi kommit långt.

Att påstå att Saddam var fattig när han startade sina krig är kanske en underdrift, Likaså Serbien där målet var nationalism och storslagna ideer som startade kriget. Många av USA's krig beror inte på fattigdom utan på maktbegär och kontroll.

Så jag skulle knappast vilja säga att fattigdom skapar krig, speciellt inte när krig är långt i från gratis. Däremot så är det säkert enklare att rekryterar fattiga till krig än rika.

- M

Medlem sedan feb. 20011 198 inlägg

Lasp skrev:

Det finns väl inte många religioner som som inte skapar rädsla eller underdånighet?
Jag tror att Hinduismen, om vi nu skall ta till en gammal religion, kan vara det bästa på att lyfta fram individen, "Du är det".
Annars får vil skapa en fortwo religion som alla kan anamma!
Är det lösningen?

Inom hinduismen finns ju kast-systemet!
Om man trodde på det skulle man ju vara jätterädd att göra fel i sitt liv.

Varför står folk inte ut med tanken att vi finns här av en slump??

yohpops skrev:

Varför står folk inte ut med tanken att vi finns här av en slump??

Det är en rätt bra inställning.
Tar vi vara på den och våra liv, kanske vi inte skulle ägna så mycket tid åt alla gamla trossatser och att förgöra våra medmänniskor.
"Du är det" är sentensen som jag vill lyfta fram. Och så 42 förstås! :P

Medlem sedan mars 2004754 inlägg

Gladh skrev:

fia skrev:

Att påstå att Saddam var fattig när han startade sina krig är kanske en underdrift

Krigsherrar och andra allmänt idiotiska diktatorer är inte fattiga, deras soldater är det, och krigsherrarna utnyttjar det.

Gladh skrev:

Så jag skulle knappast vilja säga att fattigdom skapar krig, speciellt inte när krig är långt i från gratis. Däremot så är det säkert enklare att rekryterar fattiga till krig än rika.

På ett sätt tycker jag att du har helt fel, men på ett annat har du verkligen slagit huvet på spiken.
Jag tror faktiskt inte ens att det går att rekrytera på en stor skala utan att dingla en pengapåse framför samtliga rekryter. Krigsherrarna skulle således sakna stora arméer. Fattigdom kanske inte skapar krig, men krig skulle inte vara lika viktigt om olika stater inte uppmuntrade folk ekonomiskt till att kriga.
Jag menar, ta Monaco. Hur många soldater per invånare har dom? :p

Medlem sedan apr. 2006409 inlägg

Människor startar krig, inte religioner. Trosfrihet åt alla!!! Trosfrihet, då kanske man inte får ha trosor heller. Hmm.

/ej religös

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)