webForumDet fria alternativet

Att demonstrera är inte en rättighet för alla(?)

Politik & samhälle

57 svar · 1 774 visningar · startad av legis

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg
Frågan#1

Vänsteranhängare, varav ett flertal säkerligen från osynliga partiet, gjorde allt de kunde för att störa en laglig demonstration arrangerad av centerns ungdomsförbund igår. CUF's demonstration gällde ungdomsarbetslöshet.

Hur ska man tolka detta? Att bara vissa ska få lov att demonstrera och demonstrerar de iaf så ska man göra allt för att förstöra?

Den svarta flaggan känns säkert igen...

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=203947

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Osynliga partiet har inget meddelande. De vill bara förstöra för andra.

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg

Ja, vad ska man säga?

De klarar väl inte av att se en laglig demonstration utan problem, så då måste den förstöras. Det jag inte förstår är varför det alltid är just vänsteranhängare som håller på så här?

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

No Comments. =)

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

legis skrev:

Vänsteranhängare, varav ett flertal säkerligen från osynliga partiet, gjorde allt de kunde för att störa en laglig demonstration arrangerad av centerns ungdomsförbund igår. CUF's demonstration gällde ungdomsarbetslöshet.

Hur ska man tolka detta? Att bara vissa ska få lov att demonstrera och demonstrerar de iaf så ska man göra allt för att förstöra?

Den svarta flaggan känns säkert igen...

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=203947

Är det inte rätt förståeligt att det anordnas en motdemonstration mot detta högst kontroversiella förslag? Och i relation till den reaktion som mötte den franska högern (varifrån centern lånat sina idéer) så är väl detta rätt så harmlöst?

Jag förväntar mig och hoppas att det anordnas fler demonstrationer mot det här förslaget (som har en egen tråd, så vi behöver inte diskutera det här).

HiDensity skrev:

Är det inte rätt förståeligt att det anordnas en motdemonstration mot detta högst kontroversiella förslag? Och i relation till den reaktion som mötte den franska högern (varifrån centern lånat sina idéer) så är väl detta rätt så harmlöst?

Jag förväntar mig och hoppas att det anordnas fler demonstrationer mot det här förslaget (som har en egen tråd, så vi behöver inte diskutera det här).

Kan de inte försöka hålla en egen demonstration, eller iaf försöka lösa det på ett moget, civiliserat sätt som alla andra?

VARFÖR gå efter tåget och skrika och ha sig? Är ju sånt jävla omoget beteende så det är sorgligt.

HiDensity skrev:

Men snälla nån. Nu ska det inte bara vara tillåtet att ha stora demonstrationståg utan tillstånd, man ska dessutom få lov att förstöra andras tåg för att de har annorlunda åsikter. Där bekände du färg ordentligt, och det är inte rött. Det är helt klart kolsvart i stil med "Jag accepterar inga andra åsikter än mina egna".

Yttrande-/åsiktsfriheten ska tydligen bara gälla vissa.

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Jag håller med båda sidor här.

Centerns förslag är vidrigt och folk borde uppmärksammas på det.
Dock INTE på det där viset.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

legis skrev:

Den svarta flaggan känns säkert igen..

Gör den? Varifrån? Jag kan utläsa "acket" samt Centern's blomma.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

legis skrev:

Att demonstrera är inte en rättighet för alla(?)

Nej, tydligen är det inte en rättighet att demonstrera för alla. Polisen dök ju bevisligen upp och skingrade motdemonstrationen, en grundlagsskyddad sådan. Precis som det är fullt lagligt att ha en åsikt, så är det på papperet fullt lagligt att ha en annan åsikt. Polisen hade väl för lite att göra i det behagliga försommarvädret, och pressen (säkert som väntat, eller om det går på reflex) ställde inga besvärliga frågor efteråt. Eventuella anmälningar slängs också enligt praxis i närmaste papperskorg.

Det är inte heller synd om Centerpartiet. Dels är det Sveriges rikaste parti (så några rutor har de råd att betala utan att det ens märks i kassan) och dels representerar de eliten och försöker föra fram den ekonomiska 1800-talsliberalismens fula tryne, vilket utgör ett direkt hot mot majoriteten av de anställda.

Individen skrev:

Polisen dök ju bevisligen upp och skingrade motdemonstrationen, en grundlagsskyddad sådan.

Grundlagsskyddad demonstration my ass. Grundlagen handlar om att du skall få uttrycka din åsikt, inte att du har rätt att förstöra för andra när de uttrycker sina åsikter.

Individen skrev:

Det är inte heller synd om Centerpartiet. Dels är det Sveriges rikaste parti (så några rutor har de råd att betala utan att det ens märks i kassan) och dels representerar de eliten och försöker föra fram den ekonomiska 1800-talsliberalismens fula tryne, vilket utgör ett direkt hot mot majoriteten av de anställda.

Det handlar inte om huruvida det är synd om Centern, det handlar om ifall vi skall acceptera ett såhär skamligt beteende. IMHO ska vi självklart inte det det vore att ge anarkisterna vatten på kvarnen.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Vimp skrev:

Kan de inte försöka hålla en egen demonstration, eller iaf försöka lösa det på ett moget, civiliserat sätt som alla andra?

VARFÖR gå efter tåget och skrika och ha sig? Är ju sånt jävla omoget beteende så det är sorgligt.

Håller med, två demonstrationer som säger precis emot varandra utgår samma dag i samma stad. Det är som upplagt för bråk. Bättre att dom får gå var för sig och sen får vi som inte deltog skapa en egen ärlig uppfattning av de båda och därmed göra ett val. Denna händelse förlöjligar bara osynliga partiet för alla utomstående, de själva blir å andra sidan ännu m mer tagande och aggressiva. Så skapar man inte vänner...

Skärpning!

Lite lustigt faktiskt. :) Påminner mig om foton jag såg på en Walk for Capitalism-demonstration med kanske 20 deltagare. Några figurer hade smugit sig in med plakat som det stod "profit not people", "massan hotar demokratin" etc. på. Ingen verkade märka något. Gruppfoto på leende högerdårar, fast vissa av budskapen var nog aningen för tydliga och gick nog inte riktigt hem hos allmänheten misstänker jag.

Annars skulle jag bra gärna vilja veta vad eliten, med sin massmediala arsenal och sina tiotals miljoner i propagandabudget bara inför valet, ska ut och spatsera för. Förstår någon vitsen?

Individen skrev:

/.../
Det är inte heller synd om Centerpartiet. Dels är det Sveriges rikaste parti (så några rutor har de råd att betala utan att det ens märks i kassan)
/.../

En sann vänstersympatisör har talat. Hur tänker såna som du egentligen? Vad är det som är fel? Dålig uppfostran?

Jag fick lära mig att skilja på ditt och mitt som liten, och är jäkligt glad för det, för tänk om jag hade haft samma syn som ni.

Det du menar är alltså att eftersom centerpartiet har så mycket pengar kan man krossa några rutor utan att det gör något? Ja, det är ju jävligt smart.

Om du skulle ha t.ex. 32 bidragsberoende bröder, skulle jag då kunna avrätta några utan att det gör något eftersom du ändå har så många?

Varför skulle jag gå och bli upprörd över krossade rutor? Det finns värre problem ska du se.

Individen skrev:

Varför skulle jag gå och bli upprörd över krossade rutor? Det finns värre problem ska du se.

För att det är fel och oacceptabelt? Näe förlåt, du tycker ju att dina rutor är mina rutor så då är det väl OK att jag krossar de? :q

Om du känner dig så fasligt engagerad, så kör på. Det är någorlunda temperatur på nätterna nu och det är hyresvärdens rutor. :OO

Vimp skrev:

Om du skulle ha t.ex. 32 bidragsberoende bröder, skulle jag då kunna avrätta några utan att det gör något eftersom du ändå har så många?

Oj, vem är det som har konstig syn på saker och ting egentligen? Några krossade rutor kontra mord? ehm..
Du borde börja med att lära dig skilja på egendomsförstörelse och våld mot människor. Sen kan vi börja diskutera vilka metoder som är acceptabla för att uppmärksamma frågor.

Coccozz skrev:

För att det är fel och oacceptabelt? Näe förlåt, du tycker ju att dina rutor är mina rutor så då är det väl OK att jag krossar de? :q

Det finns väldigt många människor i världen som inte anser att de medel man får ta till för att hindra eliten från att styra över massan stannar vid en lugn och tyst plakat-demonstration. Några krossade fönster är en skitsak. I det här fallet ett bra steg i min mening, vi diskuterar ju frågan för fullt eller hur? Och diskussion och debatt stärker demokratin och får folk engagerade. Så kanske var det värt några fönster ändå?

Individen skrev:

Det är inte heller synd om Centerpartiet. Dels är det Sveriges rikaste parti (så några rutor har de råd att betala utan att det ens märks i kassan)

Eftersom du uppenbarligen inte är insatt i händelsen, så bemödar jag mig bara att besvara denna del. Jag har skrivit om detta i min blogg. Socialdemokraternas valbudget är fem gånger större än alla andra partier tillsammans...

http://jesper.org/?p=34

legis skrev:

Eftersom du uppenbarligen inte är insatt i händelsen, så bemödar jag mig bara att besvara denna del. Jag har skrivit om detta i min blogg. Socialdemokraternas valbudget är fem gånger större än alla andra partier tillsammans...

http://jesper.org/?p=34

Och vad har LO för hemska baktankar med sina bidrag tro?
Vad är det för pengakåta aktiägare dom representerar.. nej just det.. vänta nu här.. ;)

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)