echoSwe:
Nej, jag utger mig inte för att ha en färdig lösning, utan endast en RIKTNING för strävan. Det handlar inte om "mer pengar till lärarutbildningen", utan snarare om rätt INRIKTNING på den. Det viktiga är att lära lärare hur man motiverar eleverna, för det är något som saknas rejält idag.
Nu har jag inte gjort nån vetenskaplig undersökning av exakt hur läget ser ut idag, vilka resurser som redan finns och vad som saknas, vad som används rätt, vad som används fel, hur utbildningarna för lärare ser ut, hur många obehöriga lärare vi har (det är många), hur intresset för lärarutbildningen ser ut osv osv. Jag har bara sagt vad vi bör sträva efter. Forskningen lämnar jag åt de som forskar om sådant.
Vad tycker du själv?
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inläggVad jag tycker om fängelser kan man läsa här (jag känner inte för att upprepa mig). Men i kort kan man väl säga att mina åsikter ligger lite i samma linje som antipentAs, dvs att man bör satsa på att förebygga att folk utvecklas till brottslingar, även om jag kanske snöade in lite väl på vård i länken ovan. Det är en viktig del men inte den enda lösningen på problemen.
Om jag får gå lite off topic, hur ser situationen ut i Kanada? Jag har för mig att de har bra statistik vad gäller antalet kriminella och kriminella som faktiskt blir "normala" människor igen efter fängelse/vård. Finns det någon som vet nåt? :)
dAEk^ skrev:
..i kort kan man väl säga att mina åsikter ligger lite i samma linje som antipentAs, dvs att man bör satsa på att förebygga att folk utvecklas till brottslingar..
Ni kan räkna in mig till den skaran.
Jag tycker att grundinställningen för brottsbekämpning skall vara att all brottslighet har sociala orsaker som på ett eller annat sätt kan förebyggas genom åtgärder generellt i samhället och riktat mot enskilda grupper och/eller personer.
QuidMedlem sedan juni 20006 022 inlägg
echoSwe skrev:
- Ska första generationens invandrare som begår brott, med straffvärde över 1 år bli utvisade till respektive hemland, när de har bott i landet i mindre än,säg, 5 år? Personligen tycker jag detta vore självklart.
Är person svensk medborgare så nej, annars ja och då spelar det ingen roll vilken genration det är. Om man som icke svensk befår ett brott här, stort som litet då tycker jag man har förbrukat sin rätt att vara här. Det finns bra mycket bättre saker att lägga pengarna på än fångvård, och framför allt fångvård till icke svenskar.
HiDensity:
(orkar inte citera)
Så gott som all brottslighet har sociala orsaker som på ett eller annat sätt kan förebyggas. Dock hjälper ju inte förebyggande arbete mot de problem vi redan HAR skaffat oss genom att inte ha arbetat tillräckligt förebyggande TIDIGARE. Därför räcker det inte med förebyggande åtgärder, utan man måste ha något sätt att hantera det som redan har gått fel.
Då är vi inne på vård kontra straff igen. Jag tycker förvisso att vård är bra som idé, men den vård vi har idag är undermålig och fyller inte sin funktion. De som vårdas blir inte "rehabiliterade", för de vet att det räcker att låtsas att man är snäll. Och gör man nåt som egentligen skulle ge hårt straff så kan man ljuga och säga att man är psykiskt sjuk och då får man straffet ändrat till vård istället, och vården kan man lätt hantera eftersom det går utmärkt att agera efter en viss mall - man ger dem vad de vill ha, så blir man "frisk".
Jag föredrar vård framför straff, men jag vill inte ha en naiv vård. Jag vill inte heller ha nån form av anstalter där man kan spärra in folk och tvinga "vård" på dem, för det är ju inte så lätt att en människa ändras bara för att nån annan vill att den ska göra det. Förändring kommer inifrån, genom motivation att VILJA ändras. Om den som ska vårdas går in i vårdprogrammet med inställningen att han/hon ska LURA vårdarna att TRO att han/hon vill ändras, så kommer nån ändring inte att ske.
Jag har ingen bra lösning på det problemet. Ingen lösning alls, faktiskt.
HiDensity skrev:
Ni kan räkna in mig till den skaran.
Jag tycker att grundinställningen för brottsbekämpning skall vara att all brottslighet har sociala orsaker som på ett eller annat sätt kan förebyggas genom åtgärder generellt i samhället och riktat mot enskilda grupper och/eller personer.
Alltså vore det helt oki att sätta alla som kastar gatsten och slå sönder andras egendom på en öde ö utan mat? De kommer då vara i ett socialt sammanhang som de kommer älska då de slipper alla oliktänkande.
CCoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg
Rikard skrev:
Jag upplever att det här finns ett problem eftersom organisationen inte är en organisation i ordets rätta bemärkelse.
Av det skälet är det viktigt att vi för tillbaka ansvaret till de som deltar i demonstrationen. För vi har alla ett ansvar i det vi gör.
Självklart har vi alla ett ansvar i det vi gör, men att man inte kan straffas för att delta i en demonstration som man inte visste var illegal, som hade god trovärdighet, är lika självklart som att man inte kan straffas om man handlar stöldgods i god tro. Däremot kan jag hålla med om att människor som medvetet deltar i demonstartioner som de vet saknar tillstånd skall straffas.
Om du menade att alla skulle straffas oavsett medvetenhet och att det skulle vara individens ansvar att själv kolla upp så tycker jag du har fel. Det finns en anledning till varför man går fri om man handlar i god tro...
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inläggEn 16-åring fick livstid för mord! Han var 14 år när han sköt ihjäl en busschaufför och kan få straffet ändrat till villkorligt, om tidigast 51 år! Det hände i USA förstås, men är det något att ta efter? Straff måste man ju ge för ett sådant brott, men vilket i ett fall som detta? Artikel i Aftonbladet
CCassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg Känns det inte lita paradoxalt att prata om straff i sammanhanget fångvård? Vad vi behöver är rehabiliteringsprogram. Kosta vad det kosta vill! Höj skatterna och finansiera fångvården!
Cassady skrev:
Känns det inte lita paradoxalt att prata om straff i sammanhanget fångvård? Vad vi behöver är rehabiliteringsprogram. Kosta vad det kosta vill! Höj skatterna och finansiera fångvården!
hur löser höjda skatter strukturproblem?
Skatterna ska inte höjas, dom ska sänkas. Om inte statsapparaten vore så äckligt stor och ineffektiv p.g.a. den ballongliknande expansion den haft under dom senaste årtionderna så skulle man enkelt kunna haft pengar till sådana saker utan att behöva ha så äckligt höga skatter. Måhända att det får större prioritet sen men först måste denna misskötsel av staten åtgärdas. Regeringen är som en fet gammal gubbe som har haft flera hjärtinfarkter redan. Nu är det motion, diet och möjligen en metaforisk bypass som gäller.
CCassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg
micke_nkpg skrev:
hur löser höjda skatter strukturproblem?
Goda rehabiliteringsprogram är kostsamma. Som det ser ut fungerar inte slussarna (permissar). Vi behöver stöd för brottslingar i samhällsmiljön och utökad psykvård inom fångvården.
Kapten Haddock skrev:
Skatterna ska inte höjas, dom ska sänkas. Om inte statsapparaten vore så äckligt stor och ineffektiv p.g.a. den ballongliknande expansion den haft under dom senaste årtionderna så skulle man enkelt kunna haft pengar till sådana saker utan att behöva ha så äckligt höga skatter. Måhända att det får större prioritet sen men först måste denna misskötsel av staten åtgärdas. Regeringen är som en fet gammal gubbe som har haft flera hjärtinfarkter redan. Nu är det motion, diet och möjligen en metaforisk bypass som gäller.
Rädd för att dra ditt strå till stacken?
Nej då, jag gör allt en ensam människa kan för att få slut på vansinnet som jag nämde.
Kapten Haddock skrev:
Nej då, jag gör allt en ensam människa kan för att få slut på vansinnet som jag nämde.
Bra! Höjda skatter it is then!
Cassady skrev:
Bra! Höjda skatter it is then!
Näpp. Det vore ju efterblivet.
Kapten Haddock skrev:
Näpp. Det är ju efterblivet.
Varför? Är inte ett fungerande samhälle utan våldsmän, tjuvar och vandaler värt alla pengar i världen?
Höjda skatter är ingen garanti att man får ett fungerande samhälle, tvärtom en stat som växer sig för stor blir själv ett hinder för ett fungerande samhälle och likt alla stora organisationer blir väldigt ineffektiv och går troligen under p.g.a. sin egen storlek till sist. Detta leder inte till ett bättre samhälle. Inte ens om skatten vore 110% så skulle det få bort våldsmänniskor, tjuvar och vandaler. Saker och ting kan inte lösas genom att man bara kastar pengar på nått. Det bästa man kan ådstakomma är en minimal stat som gör ett fåtal saker och gör dom bra. Statsapparaten hålls nätt och effektiv tack vare sin lilla storlek och låga skatter är möjliga på samma gång som man får en hög kvalitet på servicen i dom områden staten är verksam.
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
Cassady skrev:
Varför? Är inte ett fungerande samhälle utan våldsmän, tjuvar och vandaler värt alla pengar i världen?
Kolla filmen 1200 miljarder, så får du en ganska bra insyn i vad dagens skattepengar går till. Det behövs inte höjda skatter, det behövs en effektivisering och omstrukturering.
http://www.1200miljarder.se
legis skrev:
Kolla filmen 1200 miljarder, så får du en ganska bra insyn i vad dagens skattepengar går till. Det behövs inte höjda skatter, det behövs en effektivisering och omstrukturering.
http://www.1200miljarder.se
Absolut. Men först måste vi få bukt på problemen! Därefter kan vi börja med vårt reformarbete eller vad som nu är aktuellt. Om vi alla bara "chippar in" lite kan vi göra världen till en bättre plats...