OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
daek skrev:
Istället för att sänka sig till den låga nivån kan man ställa sig över den och ifrågasätta varför personen beblandar sig med "svennar" öht, varför bor han/hon fortfarande i Sverige trots kännedomen om alla "svennar", osv. Låt inte motparten ta överhand utan ställ dig över, det är inte bara bättre utan även så mycket roligare!
Du menar alltså på fullt allvar att jag ska besvara "svenne" med "varför bor du ens kvar i Sverige för?"? Men jag får inte säga "blatte"?
Du har aldrig funderat på vilket som låter mest rasistiskt?
Mr. N.Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
HiDensity skrev:
lite bigj-stil på dig
Whoa whoa whoa, vänta lite här nu.
Du var den enda person som stod på bigjs sida och försvarade honom och hans åsikter när han härjade på forumet och nu anklagar du OveRRidE för att debattera som honom? Ser du ironin i detta?
Fast det är klart, man känner andra som man känner sig själv, inte sant?
Själv är det under min värdighet. Så jag struntar i påhopp (av alla typer och inte bara rasistiska).
dAEk^ skrev:
joel_joel88 skrev:
Jag känner en invandrare som säger att de är minst lika rasistiska mot oss svenskar som vi är mot dem.
Med "de" syftar du på din väns umgängeskrets antar jag, och inte invandrare i allmänhet? För generellt sett kan jag inte tänka mig att det är speciellt vanligt. Samma sak gäller för svenskar, så klart. I tonåren och framför allt i förorterna kan jag tänka mig att det är vanligt att använda ord som "blatte" och "svenne", jag kommer själv ihåg hur en del var under gymnasiet.
Jag känner många invandrare som är mycket mer rasistiska än svenskar. Jag tror inte på något sätt att det är ovanligt. Vad du missar är att många invandrare inte alls ser sig som invandrare utan som den nationalitet de är. Om de ogillade t ex muslimer i sitt hemland så betyder det inte nödvändigtvis att de ändrar sig när de kommer hit.
OveRRidE skrev:
Du menar alltså på fullt allvar att jag ska besvara "svenne" med "varför bor du ens kvar i Sverige för?"? Men jag får inte säga "blatte"?
Ärligt talat tycker jag inte alls att det låter rasistiskt att fråga "varför bor du ens kvar i Sverige för?". Det verkar ju vara en relevant fråga.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inlägg
OveRRidE skrev:
Eh? En som irrar omkring och spottar ur sig "Svenne" till höger och vänster kan omöjligt vara positiv till svenskar eller vårt samhälle, eller?
romulusMedlem sedan jan. 2006194 inläggAngående vad man får och inte får säga i Sverige. Nu får vi snart reda på det.
http://aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,810462,00.html
CCoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg
dAEk^ skrev:
Eh? En som irrar omkring och spottar ur sig "Svenne" till höger och vänster kan omöjligt vara positiv till svenskar eller vårt samhälle, eller?
Det kvittar, svenskar (svennar) är inte en minoritetsgrupp i samhället varpå lagen om hets mot folkgrupp inte omfattar påhopp mot denna etniska grupp. Så oavsett om avsikten är rasistisk eller inte så är det inte mot lagen (iaf. inte den om hets mot folkgrupp).
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
dAEk^ skrev:
Kanske inte, men att vilja få någon att åka hem på grund av det? De kanske inte ens har ett "hem".
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inläggNej, jag menar inte att de ska åka hem utan snarare att.. nja, jag vet inte riktigt. Om man lallar runt och kastar ur sig nedvärderande ord om svenskar är det ett ganska tydligt tecken på utanförskap eller bara fattigt vokabulär. Känner man sig så utanför att man börjar förolämpa folk, ja... det gör ju inte situationen bättre.
Hur som haver, jag är inte övertygad om att "svenne" alltid används som ett negativt ord utan jag tror att ordet används istället för "svensk" vilket inte passar in i invandrarnas inte-fullt-så-perfekta-svenska alla gånger. Det är så jag hört ordet användas iaf, men efter att ha läst någon tråd här på wF gick det upp för mig att jag verkar vara ensam om den åsikten? Under gymnasietiden hörde jag invandrare använda "svenne". Inte på ett negativt sätt utan mer för att skilja en svensk ifrån en invandrare, te.x. om man råkar känna 2 st vid namn Andreas; "Nej, inte han, svennen". Men men, jag umgås inte med invandrare så jag vet inte om det är ditten eller datten, men av dem jag träffat har ingen använt det som ett negativt ord.
Slutord: Slänger man skällsord omkring sig får man räkna med att bli bemött på ett likvärdigt sätt. Alla kan inte vara lika storsinta som jag! ;)
</svammel>
dAEk^ skrev:
Nej, jag menar inte att de ska åka hem utan snarare att.. nja, jag vet inte riktigt. Om man lallar runt och kastar ur sig nedvärderande ord om svenskar är det ett ganska tydligt tecken på utanförskap eller bara fattigt vokabulär. Känner man sig så utanför att man börjar förolämpa folk, ja... det gör ju inte situationen bättre.
Det var ett ovanligt användade av ordet "utanförskap". Har aldrig hört ordet användas så anklagande förut. Utanförskap brukar annars användas för att beskriva svensk integreringspolitiks misslyckande.
dAEkMedlem sedan feb. 20041 816 inläggDet kanske var ett tokigt ord att använda? Jag brukar inte diskutera dessa ämnen så ni får ursäkta om en del ord används på fel sätt. Utanför det svenska samhället då, låter det bättre? Det finns grupper som vill in i samhället men som inte riktigt får chansen, sedan har vi grupper som inte vill in.. hur som helst kan de inte känna sig inte som en del av Sverige, och då antar jag att ord som "svenne" ploppar upp. Det blir två grupper liksom, vi och de. Det var det jag försökte säga ovan. Men det är bara mina spontana spekulationer och har kanske inget i den här tråden att göra... Som ni kanske märker är jag inte på någe bra skrivhumör, det blir mest svammel av allt. :x
/r: Äsch, jag drar mig ur den här diskussionen. Jag har inte nog med kött på benen för att föra den vidare och i kombination med att jag inte riktigt delar övrigas åsikt om att "svenne" är ett nagativt ord blir det liksom lite svårt att argumentera för något som man inte riktigt håller med om? Ni som eventuellt fortsätter diskutera: mycket nöje! :)