webForumDet fria alternativet

Oavlönat arbete straff för ungdomsbrottslingar

Politik & samhälle

22 svar · 991 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

DN skrev:

Minderåriga som begår brott ska inte dömas till böter, de ska istället få arbeta utan lön. Det kommer regeringen snart presentera i ett lagförslag, skriver Svenska Dagbladet.

[...]

Bodström menar att de straffpåföljder som finns i dag är anpassade för vuxna och att den sådan här lösning skulle passa ungdomar bättre.

Källa: Oavlönat arbete straff för ungdomar (DN)

Spontant tycker jag det här låter jättebra. Vad tycker ni andra? Finns det några glömda nackdelar med förslaget? (Har magnusfeldth någon kommentar, du som läst jurudik?)

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Är väl skitbra. Gratis arbetskraft kan man aldrig få för mycket av. Fast visst, den ökande sociala utslagningen kanske motbevisar mig? Vi får väl se.

Nej du, kan inte några ungdomsbrottslingar sparka ner den där Thomas Bodström så han blir sjukskriven ett tag? Säg 50 år. Slipper vi honom. Lömskare jäkel har jag då aldrig sett maken på. Han smyger igenom repressiva förslag lite åt gången och har så gjort under en lång tid, och emellan dräller han till med något populistiskt så alla förblir glada. Spelar lite boll framför kameran, vill att kriminella minderåriga ska straffarbete och helt plötsligt pang: lagring av all e-post, avlyssning, hemliga husrannsakningar... Sedan sparkar han boll igen och ler så där charmigt som bara han kan.

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Jo, det är väl bättre att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar... Ett sådant samhälle vill vi ha! (y)

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Tja om brottet är så lätt att det endast kräver böter så ser jag inga problem med straffarbete istället, det är ju mera slit och gnid än att bara betala böter.
Kanske dom får gå i oranga overaler och plocka skräp vid vägkanten så får folk åka förbi och se hela spektaklet.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Spontant så tycker jag att samhällstjänst är bättre än böter. Då blir det ju mer riktat mot den som begått brottet, och inte som annars lika mycket mot föräldrarna. Syns utåt mer också, kanske är bra?

Men frågan är om det inte strider mot någon FN-konvention.. har för mig att straffarbete är förbjudet där nånstans..

devotion skrev:

Jo, det är väl bättre att man inte behöver ta ansvar för sina handlingar... Ett sådant samhälle vill vi ha! (y)

Menar du att böter skulle vara ett hårdare straff än samhällstjänst?

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Jag var ironisk.... ;)
Är inte helt insatt i förslaget, men tycker det verkar ok!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Jag funderar över motiveringen som går ut på att böter riskerar att göra de unga förbrytarna skuldsatta. Bötesbelopp brukar dömas ut i form av ett antal dagsböter, vars nivå är inkomstberoende, och därför inte kan vara särskilt blodig för en ungdomsbrottsling. Det stora problemet med framtida ekonomiska bekymmer, tror jag snarare hänger ihop med de skadeståndskrav de kan få på sig. Dessa skadeståndskrav kan bli enormt höga, om de i ungdomligt oförstånd har råkat sätta fyr på en större byggnad, eller liknande.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Minst 30:- per bot kan bli mycket pengar det med.

UlfT skrev:

Bötesbelopp brukar dömas ut i form av ett antal dagsböter, vars nivå är inkomstberoende, och därför inte kan vara särskilt blodig för en ungdomsbrottsling.

magnusfeldt skrev:

upptill 284 300 kr i årsinkoms:

(bruttoinkomst - (antal barn x 19300))/1000 - 30

över 284 300 kr

(bruttoinkomst-((bruttoinkomst-284 300) x 20 %) - (antal barn x 19 300))/1000 - 30

Detta är då vad varje dagsbot blir värd. Därefter finns möjlighet för tingsrätten att jämka en del.

Märk dock att man aldrig betalar mindre än 30 kr per dagsbot, oavsett hur låg inkomst man har. Märk också att man max räknar 5 barn.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Frågan e hur motiverad dom här brottnlingarna e på att arbeta...
Personligen tror jag att du flesta enbart kommer att "vänta" av tiden plus att begå nya brott undertiden dom e på arbetet...

Nicrosoft skrev:

Minst 30:- per bot kan bli mycket pengar det med.

Det kan säkert svida en del för någon utan inkomst. Men den totala summan lär ju knappast hamna i trakter runt hundratusentals kronor, vilket den kan göra om det handlar om skadestånd för förstörd egendom.

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Esen skrev:

Frågan e hur motiverad dom här brottnlingarna e på att arbeta...
Personligen tror jag att du flesta enbart kommer att "vänta" av tiden plus att begå nya brott undertiden dom e på arbetet...

Personligen tror jag att det kan bli ganska bra, en del har inget att göra och begår därför brott som sysselsättning inte bara för brottets skull. Genom att få jobba någonstans tror jag att åtminstonde en del av dem kommer att finna det som meningsfullt att göra nåt :)

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Var det inte något program på tv nyligen om ett fall där någon ungdom tvingats jobba pga ett mindre brott som begåtts? Har för mig att det var bara positiva reaktioner. Ungdomen i reportaget fick lära sig hålla rutiner/tider och få uppskattning för utfört arbete. Just uppskattning tror jag är A och O, även om det är straffarbete. Jag tror visserligen han fick en mindre lön för det också.

Kan inte låta bli att dra en parallell till valpuppfostran, där det är viktigt att man säger till hunden när den gör fel, men ännu viktigare att man ger beröm när den gör rätt. En hund som bara får höra när den gör fel tappar motivationen. Jag tror vi människor i grund och botten fungerar likadant.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Fia skrev:

DN skrev:

Minderåriga som begår brott ska inte dömas till böter, de ska istället få arbeta utan lön. Det kommer regeringen snart presentera i ett lagförslag, skriver Svenska Dagbladet.

[...]

Bodström menar att de straffpåföljder som finns i dag är anpassade för vuxna och att den sådan här lösning skulle passa ungdomar bättre.

Källa: Oavlönat arbete straff för ungdomar (DN)

Spontant tycker jag det här låter jättebra. Vad tycker ni andra? Finns det några glömda nackdelar med förslaget? (Har magnusfeldth någon kommentar, du som läst jurudik?)

Obetalt arbete... ha ha.. det får betalt hur som helst. fast inte kanske den summan som de borde vara rättmätiga att ha, om de hade jobbat som vanligt med yrket!

Fängelser = Gratis mat, gratis bostad, gratis träning, gratis studier, massor med umgänge, (dock av saknad av frihet att gå vars de vill) , tror de får dagsersättning också på det hela för att de sitter inne, har för mig det! (drar pengar som fan, en intern kostar ca 10000 kr/dygnet)

Sen jobba obetalt, näe ge jobben åt ungdomarna som behöver yrket istället, dvs de skötsamma arbetslösa ungdomarna. Räcker med att det finns en uppsjö av dem, och sen skall några brottslingar komma och rycka åt sig av dem.

Tror det är bättre med Vårdskolor, där de får lära sig vad som är rätt och fel, och få behandling, lära sig moral och etik. Och allt vad det heter.

hmm.. (har inte läst artikeln, men det är vad jag tycker! :)

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Tja om brottet är så lätt att det endast kräver böter så ser jag inga problem med straffarbete istället, det är ju mera slit och gnid än att bara betala böter.
Kanske dom får gå i oranga overaler och plocka skräp vid vägkanten så får folk åka förbi och se hela spektaklet.

Ja det kan ju gå också, städa samhället, skura bort grafiti från väggar m.m. hmm

Tvivlar väl att det är så många skötsamma som vill jobba med sådant då.. hmm

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Fängelser = Gratis mat, gratis bostad, gratis träning, gratis studier, massor med umgänge, (dock av saknad av frihet att gå vars de vill) , tror de får dagsersättning också på det hela för att de sitter inne, har för mig det! (drar pengar som fan, en intern kostar ca 10000 kr/dygnet)

kvv.se skrev:

I en sluten anstalt med förhöjd säkerhet kostar den intagne i genomsnitt 3737 kronor per dygn. Det beror den höga fysiska säkerheten och hög personalnärvaro.
En klient som övervakas till följd av en skyddstillsynsdom kostar i genomsnitt 100 kronor per dygn.

Notera att det ror sig om en sluten anstalt med forhojd sakerhet.

Jag tycker rent spontant verkar ratt vettig, men jag hade inte velat se de har ungdomsbrottslingarna pa Burger King eller H&M. Isafall ska de ga och plocka bajs i parker, eller kanske satta dem till sjoss i nagra veckor, lata dem slita.

4 dagar i veckan dar de far slita som djur och en dag dar de far nan slags praktik, sa de far prova pa ett arbete de hade kunnat tanka sig i framtiden, det tror jag hade varit nagot.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det Bodström säger att dom måste få en pekpinne om att dom gjort fel och istället för att nån annan kommer och betalar böterna så får dom straffarbeta, det tycker jag låter bra! Då får dom dessutom skämmas lite på jobbet kanske. Då lär återfallsrisken minska. Dessutom sade han även att om dom drar på sig en massa skulder kommer dom ju få det körigt senare i livet kanske, det lär inte bidra till nånting positivt. Nä det är bättre att visa från början var skåpet skall stå tycker jag.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

UlfT skrev:

Det kan säkert svida en del för någon utan inkomst. Men den totala summan lär ju knappast hamna i trakter runt hundratusentals kronor, vilket den kan göra om det handlar om skadestånd för förstörd egendom.

Skadestånd och straff är ju inte samma sak.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Tycker förslaget är Bra
Ungdomar kan i alla fal inte bettala blir deras föräldrar som blir lidande samt dom får ju sona för sina brott resten av livet endå pga dom inte får jobb osv

Låt dom Städa parker ... snöröjdning rensa ogräs o städa osv.
Viss dagspeng ska dom ha så dom försörjer sig ... typ 50kr om dagen eller så. men då ska dom sköta jobbet också

missköter dom sig ska dom riskera inlåsning eller förlängning.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Esen skrev:

Man kan ju vända på steken och säga att böter endast leder till att de begår fler brott för att betala av böterna..

Nicrosoft skrev:

Skadestånd och straff är ju inte samma sak.

Nej, det är ju inte det. Men det är sannolikt skadestånden som har störst potential att innebära problem för ungdomarna långt in i framtiden. Du kan se mitt inlägg som ett ifrågasättande av värdet i den föreslagna reformen.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)