webForumDet fria alternativet

Partiledardebatten?

Politik & samhälle

16 svar · 700 visningar · startad av Kapten Haddock

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg
Frågan#1

Nån som såg den igår? Jag var hemma och var sjukledig då jag tagit bort en visdomstand en timme tidigare så jag började kolla på den litet. Nån annan som såg på den?

Det finns nog mycket jag skulle kunna säga men mycket av det blev sagt i debattsoffan i morse på SVT1.

Min egna observationer var Göran Perssons insistens på att Sverige ska göra dom svåra jobben, inte dom enkla. Vad jag märkte när han diskuterade detta är att han är så fokuserad på detta att dom enkla jobben inte ens verkar registrera på hans radar.

Visst är det en skön liten idé att alla svenskar ska börja med sådana jobb(jag vill bli raketkirurg!) men det också totalt verklighetsfrämmande. Statsministern måste inse att inte alla är tillräckligt smarta för att kunna utbilda sig till sådana arbeten(nått jag tror är emot s-ideologin), att alla inte ens vill ha sådana arbeten och att Sverige behöver dessa enklare jobb för att funka från dag till dag. Att ignorera dessa personer är att precis förstärka den utanförskaps som oppositionen talar om. Förstås han kanske inte är statsminister så länge till.

En annan sak är att Göran Persson inte tänker stänga ner Barsebäck innan det finns kapacitet att ersätta det med, menar han då innan det finns inhemsk svensk el att ersätta den med eller när det finns sketen kol-el att köpa från Tyskland och Danmark eller naturgas från Ryssland? Skulle han vara emot färsk kärnkraftsel från Finland? Vi kanske t.om. börjar med ett sjätte kraftverk och egen uranbrytning enligt nyheterna.

Det blir ju nog att köpa el från utlandet, bioförbränning är den effektivaste alternativa källan (alltså ved och sånt ska värma Sverige) men det verkar inte som den kan göra nått annat än att möjligen täcka dagens behov, vilket ju kommer att öka i framtiden.

Det var nu det jag fann mest intressant. Annars var det som dom sade i morse i TV, det gick mest ut på att snacka skit om dom andras politik och för lite med att få ut deras egen politik. Peter Eriksson var ganska komisk när han drog upp EMU med Göran Persson, jisses tala om att inte hänga med... Lars Ohly var bara tragikomisk(tror inte jag använt det ordet förut) och det jag såg handlade mest om den absurda utökningen av staten som V vill genomföra och började brottas med statsministern om vapenexport. Vilka allierade alltså, tycker inte det finns nått att klaga på med högerkoalitationen när man ser hur vänstern går på emot varandra...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jo, mest pajkastning från samtliga håll och upprepning av gamla mantran.

Reinfeldt: "Det ska löna sig att arbeta"
Persson: "Ni sparkar på dom som redan ligger"
Bla, bla, bla...

Kapten Haddock skrev:

Peter Eriksson var ganska komisk när han drog upp EMU med Göran Persson, jisses tala om att inte hänga med... Lars Ohly var bara tragikomisk(tror inte jag använt det ordet förut) och det jag såg handlade mest om den absurda utökningen av staten som V vill genomföra och började brottas med statsministern om vapenexport. Vilka allierade alltså, tycker inte det finns nått att klaga på med högerkoalitationen när man ser hur vänstern går på emot varandra...

Menar du att Ohly och Eriksson inte ska uttrycka sina åsikter?

Hade jag varit vänsterpartist eller miljöpartist hade jag varit rätt sur om inte partiet vågade stå för sina åskter. :l

Web-Tor skrev:

Menar du att Ohly och Eriksson inte ska uttrycka sina åsikter?

Hade jag varit vänsterpartist eller miljöpartist hade jag varit rätt sur om inte partiet vågade stå för sina åskter. :l

Förstås, men det var ganska lustiga åsikter att dra upp i denna kontext i min mening. Att börja dra upp EMU och vapenexport och gadda ihop sig mot Persson i just denna tid hjälper ju inte vänsterns allians nått eller?

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Min egna observationer var Göran Perssons insistens på att Sverige ska göra dom svåra jobben, inte dom enkla. Vad jag märkte när han diskuterade detta är att han är så fokuserad på detta att dom enkla jobben inte ens verkar registrera på hans radar.

Detta har ju Persson sagt ett tag nu.

Det var ju inte längsedan som Ericssons VD uttalade sig och sade att det finns väldigt duktiga motiverade ingenjörer även i Kina som gör även det svåra arbetet billigare än vi gör i Sverige men då fick han ju en hel del kritik från diverse folk (s) som menade att han inte förstog sig på politik.

Jag får en bild av att i ett sånt Sverige så skulle en överklass med hårda men välbetalda jobb betala bidrag för en arbetslös majoritet. Förstås det är ju rent omöjligt att göra sig av med alla enkla jobb.

Kapten Haddock skrev:

Förstås, men det var ganska lustiga åsikter att dra upp i denna kontext i min mening. Att börja dra upp EMU och vapenexport och gadda ihop sig mot Persson i just denna tid hjälper ju inte vänsterns allians nått eller?

Är det bättre att träffas över en kopp kaffe och i förväg bestämma vad man ska tycka så att alla tror att man är överens?

Web-Tor skrev:

Är det bättre att träffas över en kopp kaffe och i förväg bestämma vad man ska tycka så att alla tror att man är överens?

Tja... Jag antar att jag inte ska klaga på att vänster-partierna inte reder ut sina problem innan en allmän debatt, det är ju förstås frågor som väljarna behöver veta om och det skapar ju en definitiv osäkerhet gällande dom röd-grönas framtida politik.

Förstås jag vet fortfarande inte varför EMU drogs upp? Den offentliga sektorn är ju åtminståne ett aktuellt ämne.

Varför skulle man inte få ta upp EMU-frågan om man nu tycker att den är viktig?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag tycker bara det är så patetiskt att folk hela tiden kritserar vänster/höger blocken för att de inte är enade i alla frågor.

Den enda som jag verkligen hört står på egna ben är Person, som säger att han går till val på sossarnas ideer, och om inte det räcker så får han hitta samarbetspartier. Om man redan i förväg gör upp om alla frågor så räcker det ju med 2 partier?

Nej låt varje parti köra sin linje och se hur långt det räcker, och så får man hitta ett regeringsalternativ när resultatet är färdigt.

Tror faktiskt att sverige skulle må bättre med sossar och moderater i regeringen ( istället för nuvarande konstruktion 3 reps 4 partier som skall enas) det har visat sig fungerar utmärkt på kommunalnivå, men där kanske man är närmare verkligheten och måste inte ha sina principer att stå för... vad vet jag.

- M

Web-Tor skrev:

Varför skulle man inte få ta upp EMU-frågan om man nu tycker att den är viktig?

Har väl aldrig sagt att man inte får? Men det ändrar väl inte det faktum att EMU frågan är lite irrelevant vid detta tidsskede, ni har ju redan röstat emot EMU och ingen disskussion pågår längre om den. Trodde faktiskt att MP skulle ha diskuterat miljöfrågorna över ekonomifrågorna.

Jag vet inte exakt vad Eriksson sa om EMU men ser inte något fel i att nämna saken i en politisk debatt. Sedan är ju inte Miljöpartiet något enfrågeparti så jag tycker inte heller att det är så konstigt att man tar upp ekonomiska frågor som t.ex. EMU. Ekonomiska frågor och miljöfrågor går ju ofta hand i hand.

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg

Gladh skrev:

Nej låt varje parti köra sin linje och se hur långt det räcker, och så får man hitta ett regeringsalternativ när resultatet är färdigt.

Njae, vet inte om jag riktigt är beredd att hålla med dig. Nu vet man ju vad de olika blocket står för (i alla fall ett av dem) och då vet man ju vad man får.

Istället för att rösta på ett parti och sedan hoppas på att det blir ett regeringsalternativ med någolunda likatyckande partier så man slipper alla de kompromisser som annars måste göras. Blir det massa kompromisser så får du ju inte riktigt det du röstade på utan en blandning.

Web-Tor skrev:

Jag vet inte exakt vad Eriksson sa om EMU men ser inte något fel i att nämna saken i en politisk debatt. Sedan är ju inte Miljöpartiet något enfrågeparti så jag tycker inte heller att det är så konstigt att man tar upp ekonomiska frågor som t.ex. EMU. Ekonomiska frågor och miljöfrågor går ju ofta hand i hand.

Kortfattat så sade Eriksson att det var bra att Sverige lämnade utanför EMU och tckte att statsministern skulle erkänna att han hade fel när han röstade för EMU i 2004.

DavidB skrev:

Njae, vet inte om jag riktigt är beredd att hålla med dig. Nu vet man ju vad de olika blocket står för (i alla fall ett av dem) och då vet man ju vad man får.

Du menar att de borgerliga partierna är överens i samtliga politiska frågor?

Davidb skrev:

Varför sitta och förhandla om sina åsikter och vad man vill om man skulle kunna få över majoritet.

Säg att moderaterna vill sänka skatten till en maxskatt på 10% och de lyckas få den finansierade genom att skära ner jordbruksstödet, detta skulle få centern att få i taket och de skulle vägra en sådan handling. Men om en majoritet av svenska folket skulle tycka det var en bra ide, varför då inte lägga fram den som en förslag på vad man vill göra och får man majoritet så kan man genomföra den, som det är nu så kan moderaterna inte ens lägga fram ett sådan förslag förren de får påhopp från vänstersidan att högeralliansen inte alls är enade för så vill inte center osv osv...

Det slutar ju med att vi istället för att ha 7 (det finns fler) parti att rösta på så har vi egentligen bara 2, för det spelar ju ingen roll om jag lägger min röst på center eller moderaterna (som borde stå rätt långt ifrån varandra) för i slutändan så har de ju båda två samma agenda, and that suxs....

- M

Men om dom vill ha en allians måste dom kompromissa på vissa frågor för att få den att funka och låta allmänheten veta om denna kompromisspolitik som dom nu för istället. Vad är det för skillnad på dom olika partierna då tycker du? Jo om du t.ex. då röstar på centern så ger du dom mera makt vid förhandlingsbordet och mera av deras politik kommer att lysa igenom i alliansens politik. Så det gör skillnad. Och vi kommer aldrig att få ett parti som helt håller med våran politik men vi väljer nu det som står närmast våra synpunkter.

Kaptenhaddock skrev:

Men om dom vill ha en allians måste dom kompromissa på vissa frågor för att få den att funka och låta allmänheten veta om denna kompromisspolitik som dom nu för istället.

kaptenhaddock skrev:

Jo om du t.ex. då röstar på centern så ger du dom mera makt vid förhandlingsbordet och mera av deras politik kommer att lysa igenom i alliansens politik.

Fast det fungerar inte så. Innan valet så går höger blocket ut och gemensamt säger att vi vill sänka skatten med 10 miljarder (moderatena kanske vill mer, center mindre) men de har alla tillsammans sagt 10 miljarder, om det sedan visar sig att moderaterna fick flest röster i alliansen så kan inte de gå in och ändra på denna siffra eftersom uppgörelsen redan är gjord innan valet.

Sedan är det så att det spelar inte så stor roll om du har majoritet innom alliansen när du sitter i regeringen, du måste ändå få med dig de andra för att få igenom dina krav vilket betyder att man måste komprissa och du kommer inte få komprimissa mindre bara för att det fattas 1 röst istället för 100 röster, du måste ändå ha de sista rösten.

Det visar ju sittande regering helt klart genom att ge ett littetparti (miljöpartiet) så mycket makt som de har fått...

- M

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)