webForumDet fria alternativet

Israel/Palestina

Politik & samhälle

62 svar · 4 547 visningar · startad av HiDensity · sida 3 av 4

Frågan, av HiDensity

Läste en enormt skrämmande artikel idag, måste dela med mig. Israels regim styr svenska medier \- 2005-12-28 Svenska medier friserar bilden av världens mest välbevakade konflikt, den mellan Israel och palestinierna. Israels regim har de senaste åren drivit en framgångsrik kampanj för att styra rapporteringen. Det handlar om inskränkningar i journalisters rörelsefrihet och statlig censur på p

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Majoriteten av världens kanske 13 miljoner judar bor inte i Israel. Om jag vore jude skulle jag bli hyfsat irriterad på att hela tiden representeras av den israeliska makteliten och extremhögern och deras övergrepp mot mänskligheten.

Om det där med "Israels regim styr svenska medier": http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,763662,00.html

Medlem sedan dec. 20021 804 inlägg

Individen skrev:

Majoriteten av världens kanske 13 miljoner judar bor inte i Israel. Om jag vore jude skulle jag bli hyfsat irriterad på att hela tiden representeras av den israeliska makteliten och extremhögern och deras övergrepp mot mänskligheten.

Precis. Var är protesterna?

Individen: Tack för ett tänkvärt inlägg! :)
Konspiratorisk (eller? ;) ) som jag är, undrar jag samma sak vad gäller muslimer och allt som händer i det ämnet, runt om i världen...
Var i hela Hälsingland är protesterna?

Om någon vill kalla mig dum, hävda hellre okunskap och rätta mig med käll-hänvisning så jag kan bli en bättre människa...

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Intressant artikel i DN om München-massakern: "Vi lyckades öppna världens ögon för vårt lidande"

I fredags var det biopremiär för Steven Spielbergs omtalade film "München". Peter Löfgren har åkt till Damaskus och träffat den man som organiserade terrorattacken under sommar-OS 1972.

Debattartikel i Aftonbladet: Vi får bara se stereotyper

*Palestinarapporteringen i våra nyhetsmedier är ofta svårt ensidig. Åter och åter igen bilden av skrikande, blödande israeler efter bombattentat av självmordsbombare.

Sedan 1992 har 600 israeler dödats eller sårats i sådana attentat. Samtidigt har mer än 4000 palestinier dödats av israeliska missiler, granater och kulor.*

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jo, och det är inte bara i mellanösternkonflikten som media lyckas vinkla till det så att gemene man får en skev uppfattning.

Fria och oberoende medier i väst?? HA! Bullshit! Tryck/yttrande-frihet ska det värnas om, men huruvida det som skrivs/sägs speglar sanningen eller inte verkar vara ointressant.

Cut n' paste från ett privat forum..

"Israelisk militär hämtade fånge i Jeriko"

Det talas om att en pflp ledare (Sadaat) möjligtvis skall frisläppas från ett Palestinskt fängelse igår, den 14de Mars, 2006. Detta tycker Israel är "farligt".

Hör här - en timme innan Israel skickar in sina tanks i Palestina drar Amerikansk och Brittisk militär sig bort från fängelset så Israel kan gå in ostört, trots, ja, trots att, och jag citerar "Palestina stod under beskydd (av Amerika och Storbrittanien) för att sådant här inte skulle ske. Nu har USA och britterna dragit tillbaka sitt skydd. De ger Israel fria händer". /.../ fångarna vägrade lämna fängelset och notera att Israel rev fängelset senare på kvällen.

Hur i helvete funkar det? Tror väl fan att det är krig där nere, detta är ju bara ett av tusen olika skäl till att det är ett helvete på jorden.

Är det inte rätt tragiskt att man inte blir förvånad över USA:s agerande? Hur fan kan resten av världen, inkl. Sverige, bara fortsätta att stå vid sidan och glo när sånt här händer? Och inte nog med det, till och med smöra för den där jävla Bush... :bla

Idag gästbloggar Johannes Wahlström på Jinges blogg med ett långt inlägg om Israel. MYCKET läsvärt.. Våra sinnens mur

Jag har t.ex. fått reda på att jag tydligen är antisemit.. lyssna på detta..

Antisemitism förklarar Henrik Bachner forskaren från Lund är att påstå att det finns en sionistisk lobby som tystar journalister. Publiken nickar. Att påstå att israels ageranden har något att göra med islamisk terror är antisemitism fortsätter han. Att jämföra israels ageranden med nazisternas är också antisemitism instämmer Leon Volovici. Ja, att hävda att israel är Goliat, den starke parten, är antisemitism tillägger Judith Elizur. Jag spärrar upp ögonen och undrar för mig själv om dessa tänkare någonsin har sett den verklighet de beskriver.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ok enligt dessa definitioner är jag också antisemit.
Annars kan jag vara anti ibland, men mest är jag för (pro), att vi skall vara jämställda och kanske även jämlika!

Medlem sedan apr. 20062 inlägg

Jag skulle gärna vilja läsa artikeln som det länkas till i det första inlägget i denna tråd. De andra länkarna fungerar men när jag trycker på just denna kommer följande text upp:

The requested document was not found.

--------------------------------------------------------------------------------

Description: The resource you are looking for (or one of its dependencies) could have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. Please review the following URL and make sure that it is spelled correctly.

Requested URL: /ordfrontmagasin/artiklar/israel

Jag undrar om ni andra också får detta meddelande. Annars vore jag väldigt tacksam om någon kunde länka till en fungerande länk med artikeln, alternativ maila mig den eller om ni har andra idéer. grim.vindkall@spray.se
Tack på förhand!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Grim skrev:

Jag skulle gärna vilja läsa artikeln som det länkas till i det första inlägget i denna tråd. De andra länkarna fungerar men när jag trycker på just denna kommer följande text upp:

The requested document was not found.

--------------------------------------------------------------------------------

Description: The resource you are looking for (or one of its dependencies) could have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. Please review the following URL and make sure that it is spelled correctly.

Requested URL: /ordfrontmagasin/artiklar/israel

Jag undrar om ni andra också får detta meddelande. Annars vore jag väldigt tacksam om någon kunde länka till en fungerande länk med artikeln, alternativ maila mig den eller om ni har andra idéer. grim.vindkall@spray.se
Tack på förhand!

Jag letade runt och märkte att sökvägen är ändrad:
http://www.ordfront.se/Ordfrontmagasin/Artiklar/1205sraelmedia.aspx

Medlem sedan apr. 20062 inlägg

Tackar tackar, nu läsning! ;)

Anna Herdy skriver om Norge: Norge vägrar underordna sig USA och bjuder in Hamas. GO NORGE! (y)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

HiDensity skrev:

Anna Herdy skriver om Norge: Norge vägrar underordna sig USA och bjuder in Hamas. GO NORGE! (y)

Du får nog brodera ditt ställningstagande med lite fler egna ord än att bara länka till en run-of-the-mill-vänsterblogg. Varför är Norges beslut bra? Är Hamas en organisation som du trivs med, gillar, sympatiserar med?

Vilka andra terrorgrupper sympatiserar du med? Svart September, al-Aqsa-martyrernas brigader, Hizbollah, al-Qaida?

sgtpepper skrev:

Du får nog brodera ditt ställningstagande med lite fler egna ord än att bara länka till en run-of-the-mill-vänsterblogg. Varför är Norges beslut bra? Är Hamas en organisation som du trivs med, gillar, sympatiserar med?

Vilka andra terrorgrupper sympatiserar du med? Svart September, al-Aqsa-martyrernas brigader, Hizbollah, al-Qaida?

Hamas har valts i ett demokratiskt val. Det ska vi acceptera så länge de visar en vilja att lösa situationen fredligt.

För övrigt anser jag inte att Hamas militanta gren är mer av en terrororganisation än den Israeliska staten. Enda skillnaden är att Israel har mer pengar och resurser och därför lyckats döda fler palestinier än antalet israeler som fått sätta livet till.

Sen ska vi inte glömma vem som har ockuperat vem i 35 år. Väpnad kamp mot en ockupationsmakt är försvarbart i min värld. Militära övergrepp på en försvarslös befolkning är det inte.

HiDensity skrev:

Idag gästbloggar Johannes Wahlström på Jinges blogg med ett långt inlägg om Israel. MYCKET läsvärt..

Tidigare i tråden så skrev du ju att han "uppenbarligen inte /ska/ jobba som journalist" eftersom han ljugit och förfalskat citat i sin Ordfront-artikel, men nu är han killen hela dagen igen?

Jag tycker att han verkar vara en relativt ordinär vänster-antisemit. Sådana kryllar det av, de ser mediakontrollerande judar och konspirerande sionister i vartenda hörn och sitter väl antagligen och lyssnar på radio Islam och förbannar familjen Bonnier för deras "kontroll" över media.

sgtpepper skrev:

Jag tycker att han verkar vara en relativt ordinär vänster-antisemit.

Snälla, spara ordet antisemit till dem som förtjänar det. Det blir så töntigt det här annars. Jag kan ju tex börja skrika rasist åt dig eftersom du uttalar dig negativt om palestina. Är du rasist?

sgtpepper skrev:

Tidigare i tråden så skrev du ju att han "uppenbarligen inte /ska/ jobba som journalist" eftersom han ljugit och förfalskat citat i sin Ordfront-artikel, men nu är han killen hela dagen igen?

Häxjakten på Johannes Wahlström är aningens mer komplicerad än jag insåg när jag gjorde det där inlägget. Jag tar tillbaka det uttalandet.

sgtpepper skrev:

Sådana kryllar det av, de ser mediakontrollerande judar och konspirerande sionister i vartenda hörn och sitter väl antagligen och lyssnar på radio Islam och förbannar familjen Bonnier för deras "kontroll" över media.

Tycker snarare att det är dina förutfattade meningar som lyser igenom. Måste man vara antisemit för att kritisera en 35årig olaglig ockupation?

HiDensity skrev:

Hamas har valts i ett demokratiskt val. Det ska vi acceptera så länge de visar en vilja att lösa situationen fredligt.

Varför ska vi göra det? Hitler kom till makten även han i "demokratiska" val. Självklart ska vi inte blanda oss i den interna palestinska politiken, vill de ha en terrororganisation som regering så fine, men vi behöver inte gladeligen omfamna terroristerna och börja kindpussa dom hysteriskt.

För övrigt anser jag inte att Hamas militanta gren är mer av en terrororganisation än den Israeliska staten.

Hamas har i sina stadgar kravet på staten Israels förstörelse och införandet av en islamisk stat med sharia-lag istället för en sekulariserad palestinsk stat. Hamas ledare är öppet antisemitiska och de har för vana att spränga oskyldiga civila i Israel i luften med hjälp av levande bomber. Jag väljer nog staten Israel framför dessa "frihetskämpar" any day.

Väpnad kamp mot en ockupationsmakt är försvarbart i min värld. Militära övergrepp på en försvarslös befolkning är det inte.

Självmordsbombare mot civilbefolkning, är det en väpnad kamp mot ockupationsmakten eller är det ett övergrepp mot försvarslösa?

HiDensity skrev:

Snälla, spara ordet antisemit till dem som förtjänar det.

Tyvärr (för dig) så avgör inte du vilka jag skall anse förtjäna detta epitet.

Är du rasist?

Nej. Är du?

Häxjakten på Johannes Wahlström är aningens mer komplicerad än jag insåg när jag gjorde det där inlägget.

Intressant på min ära! Berätta mer! Var de påhittade och vinklade intervjucitaten inte alls påhittade och vinklade? Kanske är han utsatt för en judisk komplott, styrd av Bonnier och iscensatt av Mossad?

Tycker snarare att det är dina förutfattade meningar som lyser igenom. Måste man vara antisemit för att kritisera en 35årig olaglig ockupation?

Nej, det måste man inte och det har jag heller inte sagt. I hans Ordfrontsartikel så fokuserade han väl heller inte på Israel-Palestinakonflikten i sak utan mer på den uttjatade vänsterhysterin om att "judarna styr massmedia"! Som om inte kommunistvänstern har styrt stora delar av vår massmedia under långa perioder.

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Fan grabbar. Man hinner ju knapt svara på inläggen. ;)

HiDensity skrev:

För övrigt anser jag inte att Hamas militanta gren är mer av en terrororganisation än den Israeliska staten. Enda skillnaden är att Israel har mer pengar och resurser och därför lyckats döda fler palestinier än antalet israeler som fått sätta livet till.

Klassar du Hamas militära gren som en terroristorganisation, och även den "Israeliska staten"? Ger lite perspektiv på din diskussion...

HiDensity skrev:

Sen ska vi inte glömma vem som har ockuperat vem i 35 år. Väpnad kamp mot en ockupationsmakt är försvarbart i min värld. Militära övergrepp på en försvarslös befolkning är det inte.

sgtpepper skrev:

Självmordsbombare mot civilbefolkning, är det en väpnad kamp mot ockupationsmakten eller är det ett övergrepp mot försvarslösa?

Är dock inne på sgtppeppers linje här. Men precis som Hidensity skrev tidigare så handlar det även mycket om ekonomi och resurser i den här frågan. Men givetvis även om vart man orsakar mest skada (i förhållande till sin kapacitet).

red/ Shit va jag stavar ibland. ;)

sgtpepper skrev:

Nej, det måste man inte och det har jag heller inte sagt. I hans Ordfrontsartikel så fokuserade han väl heller inte på Israel-Palestinakonflikten i sak utan mer på den uttjatade vänsterhysterin om att "judarna styr massmedia"! Som om inte kommunistvänstern har styrt stora delar av vår massmedia under långa perioder.

Nu hittar du ju på! Det han skrev om var att Israel styr svenska medier som rapporterar från Israel/Palestina, inget annat.

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)