webForumDet fria alternativet

USA inför tortyrförbud

Politik & samhälle

13 svar · 750 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Enligt artikel i DN så har nu USA infört tortyrförbud för all amerikansk militärpersonal. (y)

DN skrev:

USA godkänner inte längre att amerikansk militärpersonal bryter mot FN:s tortyrkonvention. Det säger utrikesminister Condoleezza Rice på onsdagen. [...] Tidigare har USA gjort tolkningen att tortyrkonventionen bara gäller innanför USA:s gränser. Beskedet kommer efter påtryckningar från EU och den amerikanska kongressen, och innebär formellt ett skifte i USA:s syn på hur utfrågning av fångar kan utföras.

Det här låter ju jättebra. :) Men... tror ni det kommer hålla? Eller finns det någon glömd hake nånstans? Under rätt lång tid har de ju gjort stora ansträngningar för att komma runt det här internationella tortyrförbudet. Jag kan inte låta bli att känna mig lite misstänksam...

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Fia skrev:

Enligt artikel i DN så har nu USA infört tortyrförbud för all amerikansk militärpersonal. (y)

DN skrev:

USA godkänner inte längre att amerikansk militärpersonal bryter mot FN:s tortyrkonvention. Det säger utrikesminister Condoleezza Rice på onsdagen. [...] Tidigare har USA gjort tolkningen att tortyrkonventionen bara gäller innanför USA:s gränser. Beskedet kommer efter påtryckningar från EU och den amerikanska kongressen, och innebär formellt ett skifte i USA:s syn på hur utfrågning av fångar kan utföras.

Det här låter ju jättebra. :) Men... tror ni det kommer hålla? Eller finns det någon glömd hake nånstans? Under rätt lång tid har de ju gjort stora ansträngningar för att komma runt det här internationella tortyrförbudet. Jag kan inte låta bli att känna mig lite misstänksam...

USA lär göra precis som de själva känner för även i fortsättningen, de har ingen anledning att göra något annat. Störst går först.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Oj. Jag trodde att de hade tortyrförbud redan innan. Tydligen inte. Jag äcklas bara mer av det där landet.

De gör som de vill, oavsett vilka "föbud" som införs.

1. Frän USA-kritik i Pinters Nobeltal ”Invasionen av Irak var ett banditdåd”.
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,742961,00.html

2.

– Ingen gillar tortyr. Den verkliga och svårare frågan är vad du gör när någon kommer i dina händer som med absolut säkerhet känner till planer på att döda amerikaner i framtiden. Nöjer du dig då med att tillämpa regler som gör att du aldrig kommer att gå veta något? säger den förre CIA-chefen John McLaughlin.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Fanns det inte en lag som motverkar det så är det väl på tiden att det dyker upp. Kan knappast skada.

oelbal skrev:

Oj. Jag trodde att de hade tortyrförbud redan innan. Tydligen inte. Jag äcklas bara mer av det där landet.

De gör som de vill, oavsett vilka "föbud" som införs.

Förutom att det framöver kommer få ta konsekvenserna av att tortera isåfall.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tror inte det har någon betydelse.

Dom har ju fångläger utanför sina gränser, vad hindrar att dom på dessa tar in lokala "experter"?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

GunnarD skrev:

Tror inte det har någon betydelse.

Dom har ju fångläger utanför sina gränser, vad hindrar att dom på dessa tar in lokala "experter"?

Tänkte också på det, just nu har de fångläger i länder som inte tillämpar internationella tortyrregler, så det finns inget som hindrar dem från att hyra in personal. Å andra sidan så skulle det ju inte heller se särskilt snyggt ut om det skulle komma fram att de anställer lokala torterare. Det amerikanska folket skulle nog inte gilla det.

Själv längtar jag mest till Bush's avgång, är så less på alla internationella konflikter han skapat.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

caze skrev:

Förutom att det framöver kommer få ta konsekvenserna av att tortera isåfall.

Det tvivlar jag på. USA bryter ju redan idag mot internationella lagar utan att bli straffade.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det är väl för att tysta ner kritiken lite inför valet nästa år.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vad är det för val i USA nästa år?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Senatsval? Viktigt, men inte lika mediebevakat.

Jag tittade på Harold Pinters Nobeltal igår.. hårdare kritik kunde nog inte USA ha fått.. helt enormt bra tal!

Talet går i repris på Lördag kl. 12:00 på SVT1 för er som vill se.

Det finns även att ladda ner på Nobelprisets hemsida: http://nobelprize.org/literature/laureates/2005/pinter-lecture.html

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Tandlös lag. USA:s säkerhetstjänst har ju lagt ut det mesta av sin tortyr på entreprenad i utlandet.

Krigsmotståndare registreras
Pentagon har en hemlig databas med information om personer som är emot USA-alliansens krig i Irak, uppger NBC.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=502900&previousRenderType=6

go go go, snart ser 1984 ut som en liten gullig historia..

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)