Ingen som vet?
Hej.
Jag sitter nu och undrar över ministerrådet, europaparlamentet och kommissionen. Finns det några kopplingar mellan dem eller är de fristående organ?
3 svar · 426 visningar · startad av UnConed
Hej.
Jag sitter nu och undrar över ministerrådet, europaparlamentet och kommissionen. Finns det några kopplingar mellan dem eller är de fristående organ?
Ingen som vet?
UnConed skrev:
Hej.
Det är klart det finns kopplingar mellan dem. De tillhör samma organisation; EU.
Ministerrådet är ett mellanstatligt samarbete där alla ministrar i medlemsländerna sitter. Dvs. ett ministerråd kan bestå av t.ex. medlemsländernas finansministrar.
Europaparlamentet består av folkvalda (direktvalda) från dom olika medlemsländerna. Medlemsländer har olika antal parlamentariker beroende på folkmängd. Alla förslag måste behandlas via parlamentet. Dock behöver inte alla förslag godkännas av parlamentet utan dessa går genom parlamentet enbart för att parlamentarikerna ska få yttra sin åsikt i frågan.
Kommisionen är "EUs råd". Dom som sitter där får inte företräda sitt eget land. Kommisionen förbereder olika förslag. T.ex. Margot Wallström som förbereder lagen som behandlar klassificeringen av kemiska produkter.
Frågan var ganska luddigt skriven därför blir det ett luddigt svar. :p
Problematiken är nog denna. Rätta mig om jag har fel.
EU-parlamentet är inget riktigt parlament, då de inte får stifta egna lagar eller lägga förslag på sådana. Vad jag förstår så är EU-parlamentets primära uppgift att enbart säga ja eller nej till de förslag som kommer från kommissionen.
EU-parlamentet har alltid blivit lite hånad för att inte vara ett riktigt parlament, men kanske har det ändrats på det under senare tid. Men tidigare så var det i alla fall inget riktigt parlament, då det saknade egen makt.