webForumDet fria alternativet

Går det att anmäla staten för missbruk av skattebetalarnas pengar?

Politik & samhälle

3 svar · 493 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Jag har suttit och tänkt på vad det är för samhälle vi svenskar igentligen lever i (eller rättare sagt tvingas leva i), hur politiker styr och ställer i vårt avlånga land, hur det ena politiska beslut som fattas är dummare än det andra, hur våra inbetalade skattepengar aldrig tycks räcka till. Listan skulle kunna göras hur lång som helst.

Min första fråga som jag skulle vilja ha ett kort svar på är precis som rubriken antyder; går det att anmäla staten/statsråd/politiker för missbruk av skattebetalarnas pengar då de fattade besluten är uppenbart felaktiga (motsvarande "trolöshet mot huvudman" för oss vanliga dödliga männsikor)? Går det? Hur skulle ett sådant mål drivas? Tvingas jag stå för rättegångskostnaderna? (Någon med juridisk bakgrund får gärna reda ut detta för mig) Skulle en åklagare ta sig an en sådan anmälan?

När det gäller alkoholinförseln har det väl funnits vanliga samhällsmedborgare som anmält staten Sverige till EU för att de trotsar EU:s gemensamma alkoholregler avseende införseln. Då måste det ju gå att göra i andra avseenden också där staten alldeles uppenbart "slösar" med våra skattepengar?

Det finns ju väldigt många exempel där staten formligen sprätter pengar runt omkring sig i olika helt MENINGSLÖSA projekt, men pengarna tycks ändå aldrig räcka till. Hela tiden skall vi medborgare straffas med ännu högre skatter så att Per Nuder kan finansiera sin egna lilla drömvärld.

Politiker verkar vara de enda som inte behöver leva efter de lagar/regler som vi övriga samhällsmedborgare tvingas göra! - När ska folket vakna, resa sig upp och säga ifrån?! Jag är riktigt uppgiven när jag tänker på vad det har blivit av det svenska samhället. När ska politiker börja ta ansvar för sina beslut? I och med det senaste försvarsbeslutet omlokaliserade de ett verk till Gotland (minns ej vilket). Ur en ett samhällsekonomiskt perspektiv, hur bra kommer det igentligen att bli? Tror de verkligen på fullaste allvar att alla som jobbar i Stockholm i dagsläget på detta verk kommer att flytta med till Visby? Denna myndighet hade precis renoverat sina lokaler i Stockholm (förmodligen för en ansenlig summar pengar) och så flyttar man på det! Kompetensmässigt förlorar man ju på det också och man når inte full kapacitet på kanske ett par år. Varför inte istället försöka skapa förutsättningar för nya "riktiga" jobb inom den privata sektorn lokalt. Den är väl de jobben som ska stå för välvärden, inte de andra jobben som är betalade med redan skattade pengar.

Slutligen så tycker jag Björn Rosengren har fel, när han säger att Norge är den sista Sovjetstaten. Det passar bättre in på Sverige! Finns det något i detta land som politikerna inte kan låta bli att bestämma över och styra och ställa med? Sveriges i särklass största dagis för medelårlders människor måste definitivt utgöras av Sveriges Riksdag!

"Over and out!"

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Jag kan hålla med om mycket av det du säger, något måste hända med våran ansträngda ekonomi. Men jag kan ju inte tänka mig att medborgare kan anmäla staten för att personen inte tycker staten gör rätt. Det funkar säkert i USA men förhoppningsvis inte i Sverige. Det kommer ju bara att resultera i ännu mer pengaspill när alla inser att de kan få pengar genom att hitta på någon töntig anledning att anmäla.

Demokrati är segt, det du kan påverka är nog att rösta rätt, bli politiker eller journalist. Kanske?! :)

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

KoTTeN skrev:

Men jag kan ju inte tänka mig att medborgare kan anmäla staten för att personen inte tycker staten gör rätt.

Det är väl en åklagare i slutändan som avgör om målet ska drivas eller ej?

KoTTeN skrev:

Det kommer ju bara att resultera i ännu mer pengaspill när alla inser att de kan få pengar genom att hitta på någon töntig anledning att anmäla.

Nu verkar det som du missförstod mig. Mitt syfte med att anmäla staten har inte att göra med att jag eller någon annan ska få någon ersättning. Det jag vill uppnå är att klargöra ansvarsförhållanden i större utsträckning än vad som verkar ske idag. En politiker kan i princip besluta om vad som helst som kostar vad som helst och i slutändan säga att det var en felbedömning utan att det blir några konsekvenser. Det tycker jag är fel!

KoTTeN skrev:

Demokrati är segt

.
- Ja, men här i Sverige verkar den vara död!

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Om du anser att en statslig verk eller en stalig myndighet missbrukar skattepengar eller hanterar dessa med uppenbara brister, så kan du kontakta RiksRevisionsVerket.

När de gäller de exempel du pekar mot, myndighetsflyttar och dylikt, har du nog tyvärr inte så mycket att välja på, än att försöka påverka vid nästa val.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)