webForumDet fria alternativet

Systemet suger....

Politik & samhälle

15 svar · 608 visningar · startad av aleborg

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg
Frågan#1

Vad irriterad man blir på det svenska systemet.
Jag har fyllt i papper för föräldraledighet och för dagistider.

Eftersom jag är egenföretagare är allt lite mer komplicerat, de första åren gick allt +-0 på deklarationen, fram till 2004, då blev det annorlunda siffror.
Av försäkringskassan fick jag veta att eftersom jag 0-deklarerade 2003 och 3 år dessförinnan så blir min pappaledighet baserad på 0 kr, likas sjukpenning m.m. Att jag sedan 2004 har tagit ut 20 000/mån i lön och att skattemyndigheten begär xxxx kr/mån i beräknad skatt bryr dom sig inte om.
Samtidigt så fyller jag i papper för barnens dagistider, där måste jag ange vad jag tjänar nu, att jag nolltaxerades 2003 ger de blanka fan i.

x( x( x(

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Trist som stryk! :(
Dock så finns det nog en tanke med systemet:
Eftersom du som företagare inte fått den slutliga deklarationen för 2004 än så kan inte det året räknas.
Och varför summan baseras på flera år är för att man inte ska kunna ta ut typ 50.000/månad i lön under en kort period som man sedan ska få föräldrarpenning på.

Jga lider dock med dig, trist, trist som stryk!

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

http://www.regeringen.se/sb/d/3051;jsessionid=aTS0JWmgVOq5

Skriv en fråga om konsekvensen i att mäta inkomsten på ett sätt när det gäller avgifter och ett annat när det gäller det sociala trygghetssystemet. Ta med praktiska exempel från din situation och begär ett personligt svar.

Sänd frågan till varje minister som berörs av din fråga.

Göran Persson, Bosse Ringholm, Berit Andnor, Hans Karlsson, Jens Orback, Morgan Johansson, Per Nuder, Thomas Östros och Ulrica Messing.

doggelito skrev:

Trist som stryk! :(
Dock så finns det nog en tanke med systemet:
Eftersom du som företagare inte fått den slutliga deklarationen för 2004 än så kan inte det året räknas.
Och varför summan baseras på flera år är för att man inte ska kunna ta ut typ 50.000/månad i lön under en kort period som man sedan ska få föräldrarpenning på.

Jga lider dock med dig, trist, trist som stryk!

Det förstår jag med, men man tycker att de borde titta iaf på deklarationen eller papper som jag kan visa upp, sen kan man ju undra varifrån skattemyndigheten har fått de summor de vill att jag ska betala i skatt varje månad(troligen deklarationen från 2004) och varför inte försäkringskassan kan gå på samma som skatteverket. Nej, ner med sossarna.

Löste det smidigt, satte 0:- som inkomst på "Anmälan av bruttoinkomst", blanketten de vill ha för att basera dagiskostnaderna på. Ska staten envisas att gå på år 2003's deklaration så får de fan göra det enhetligt... :e

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

aleborg skrev:

Nej, ner med sossarna.

Nu blir jag nyfiken. Har de borgerliga partierna någon lösning på det här problemet?

Det vet jag inte, är inte såpass insatt i politik, men jag vet så pass mycket att sossarna gör allt för att man inte ska kunna driva ett företag i sverige, om man inte omsätter X miljarder kr.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Vad är problemet? Har för mig inte varit några somhelst problem att få sjukpennig, föräldrapenning m.m efter dagsaktuell inkomst om man bara pratar med dem, visar intyg m.m.. så varför skulle det vara så för dig? Förklara! :)

Jag har pratat med dem men eftersom jag är egenföretagare så totalvägrar de, dom är stenhårda och går enbart efter de tre senaste, synliga deklarationerna

Mja... jag menar inte att misstro det du säger men när jag körde eget var även jag 0-taxerare en tid.. men det var sen inga problem att uppdatera inkomsterna. Verkar ju dumt att de inte motiverar varför de vägrar. Med en rätt uppsatt bokföring är det ju inga tvivel. Tycker det verkar som att det skär sig mellan dig och någon tjänsteman, inte att det är ett systemfel.. fast det är ju bara min uppfattning :)

Om det hade varit så, bokföringen är korrekt m.m. o jag hade ett långt och trevligt samtal med kvinnan på försäkringskassan men de är stenhårda tyvärr.

Stenhårda på vad? En normal löntagare har inga problem att ändra sin inkomst från dag till dag genom intyg från lönekontoret. Jag kan inte heller minnas att jag hade problem som företagare, mot att jag bad min revisor intyga, men det var iofs inte igår jag var det så det kanske har ändrats på nån punkt... frågan är väl då vilken?

De var stenhårda på att gå på de 3 senaste deklarationerna som är synliga, dvs 2003 och bakåt. De bryr sig inte om revisorsintyg eller liknande.

Ja det verkar ju idiotiskt. Jag ställer mig dock frågande till att det är ett systemfel före en enskild tjänstemans tolkning av systemet. Iaf tills vidare ;)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Jag ställer mig dock frågande till att det är ett systemfel före en enskild tjänstemans tolkning av systemet. Iaf tills vidare

Enligt egen erfarenhet så skiftar svaren mycket beroende på vilken försäkringskassan man tillhör. Det som inte går i den ena kommunen kan mycket väl fungerar i nästa. Allt enligt "tycke och smak".

Det är lite som med CSN, har man otur och träffar på sura agda, så är det kört, men om agda fått sitt morgonkaffe så är det betydligt lättare att komma hem med det man vill....

- M

Ja, och det snarare ett implementationsfel på komponenten tjänsteman, än ett systemfel (arkitekturen).

281 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
142 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)