webForumDet fria alternativet

Om du fick styra sveriges politik?

Politik & samhälle

20 svar · 1 403 visningar · startad av His Divine Shadow

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg
Frågan#1

Låt oss säga att av nån orsak så har du blivit kung/kejsare/president över sverige och regeringen består av ett enda parti som överensstämmer med dina synpunkter. Vad skulle du göra för ändringar i sveriges politik om du kunde?

Ska väl komma med nått senare, fredag nu så jag har inte tid.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Införa strängare vapenlagar, sedan återinföra demokrati och avgå!

Nå, HDS, ska du avslöja dina åsikter?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag hade gjort en kvinna till statsminister.

Jag var alltså väldigt sarkastisk, eftersom jag i regel ogillar högeråsikter, så det var egentligen ingen smutskastning. Och dessutom så satt jag och snackade med "den där tönten" (Han har faktiskt ett namn) på msn, och då satt vi och tänkte ut de där sakerna.
Så här tycker jag om ditt svar (Allvarligt):
-Saker som kultur och konst kommer inte att stödas av staten.
Mycket minoritetskultur riskerar att försvinna utan staligt stöd. Därför bör detta finnas kvar i någon form.

-SVT privatiseras eller går under.
Samma sak där. Det sänds så mycket komersiell smörja, så det behövs ett alternativ.

-Systembolaget försvinner.
Behövs för att skydda folk mot alkohol. Du tycker att c:a 15-17 år är en bra ålder för att ha sin första fylla, om jag minns det rätt, jag tycker 18 eller högre är en bra gräns. Privata näringsidkare, åtminstone vissa, skulle inte tveka att sälja ut till minderåriga för att tjäna pengar.

-Kärnkraftsforskningen legaliseras igen.
-Barsebäck startas på nytt.
-Planer på mera kraftverk, tänker samarbeta med tyskarna när det gäller nya kärnkraftsreaktorer och börja bygga såkallade "pebble bed reaktorer" som är effektivare, billigare och säkrare. Dom kan också byggas på mindre skala.
Håller med till 100%!

-Bensinskatten sänks, diesel sänks också, morötter för dom som kör biodiesel eller har nya miljövänliga dieselbilar.
Bensinskatten ska hållas hög. Faktum är att diesel också är ett fossilt bränsle, och bör motverkas i förmån för bättre alternativ.

-Uppmuntra alternativa drivmedel, E85 speciellt och stöda forskning som effektiviserar inhemsk produktion.
Håller med, med skillnaden att mer miljövänliga alternativ, t ex elbilar, eller åtminstone hybrider bör uppmuntras.

Trots att vi tycker olika om mycket så tycker jag att det är bra att du är ateist oavsett anledning. (Om du inte lade dit den länken ironiskt)

-Saker som kultur och konst kommer inte att stödas av staten.
Mycket minoritetskultur riskerar att försvinna utan staligt stöd. Därför bör detta finnas kvar i någon form.

Dom brukar försvinna för att barnen inte längre bryr sig och börjar integrera sig i majoritetskulturen, jag ser ingen poäng att med statliga medel hålla en kultur artificiellt vid liv, ser inte heller det att folks kulturer förändras och blandas samman som nått dåligt. Tycker det är fel att försöka skydda saker från förändringar, det är livets gång helt enkelt.

Samma sak där. Det sänds så mycket komersiell smörja, så det behövs ett alternativ.

Säkerligen, men jag är inte intresserad av att staten gör det, det är ändå bara TV, folk kan hitta på nått bättre på annat vis isåfall, staten borde istället se till att TV bolagen ger bra service och för ordentliga priser med regulation och övervakning, sen vill jag se ett gemensamt nordiskt samarbete som ska verka för att alla länders kanaler syns i alla andra länder.

Behövs för att skydda folk mot alkohol. Du tycker att c:a 15-17 år är en bra ålder för att ha sin första fylla, om jag minns det rätt, jag tycker 18 eller högre är en bra gräns. Privata näringsidkare, åtminstone vissa, skulle inte tveka att sälja ut till minderåriga för att tjäna pengar.

Den regering jag vill ha skyddar inte folk från sina egna val. Om dom vill supa så är det deras val, och jag har sagt att det är den normala åldern för tonåringar såvitt jag vet. Högre straff på att sälja till minderåriga, sen får var person stå sitt kast. Likadana system funkar fint i länder såsom Tyskland, i detta fall planerar jag emulera dom.

Bensinskatten ska hållas hög. Faktum är att diesel också är ett fossilt bränsle, och bör motverkas i förmån för bättre alternativ.

Ekonomin behöver en lättning och det är viktigare tycker jag, bensinskatten gör inte mycket skillnad för miljön heller i min mening. Den regering jag föreställer mig ska inte med straff försöka införa ändringar utan med morötter. Diesel är också mycket mera miljövänligare i moderna bilar så det tänker jag uppmuntra.

Håller med, med skillnaden att mer miljövänliga alternativ, t ex elbilar, eller åtminstone hybrider bör uppmuntras.

Tycker dom har ingen framtid, elbilar kräver batterier vilka knappast är vidare miljövänliga och hybrider också, vill foksuera på sånt som kan överleva, jag låter inte ideologi gå före det praktiska. När det gäller bränsle celler finns det inte tillräckligt med platina på jorden för att kunna ersätta alla bilar, så etanol och i längden vätgasdrift(i förbränningsmotorer då p.g.a. bränslecell problemet) är vad jag ser som framtiden.

Trots att vi tycker olika om mycket så tycker jag att det är bra att du är ateist oavsett anledning. (Om du inte lade dit den länken ironiskt)

Jag är ateist, trodde det var välkänt?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Inget mer nonsens/trams nu tack, och var snälla mot varann!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ibland blir man ju nyfiken på hur Sverige skulle fungera i diktatur. Jag skulle nog till en början vara väldigt rättvis och ödmjuk. Men senare, efter att jag börjat frossa i mitt rike, så hade jag antagligen fått hybris och blivit elak i stället.

Men längre fängelsestraff för de som verkligen förtjänar tycker jag är bra... Eller bättre vård för de som verkligen behöver det.

Scenariot behöver inte vara en diktatur, bara att regeringen på nått magiskt vis består av ditt parti som till större delen håller med dig så du kan genomdriva dom ändringar du tycker behövs. Bra förslag annars.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Tråden är redigerad enligt de regler som gäller i politikforumet och/eller webForums generella regler.

Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Web-Tor alternativt forumledare@webforum.nu.

Web-Tor
Forumledare, webForum

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

Drömmar!

Jag skulle iallafall göra mig själv till diktator, och sedan se till att PersianBulldog, nitro2k01, erka och Magnus Feldth skulle få ta en del beslut åt mig. Sen skulle hypatia få vara rådgivare, eftersom hon är så smart. :f

Det jag skulle lägga ner mest tid på, skulle vara att införa strängare lagar och straff. Anarkister skulle vara förbjudna i mitt samhälle, och de som ändå var det (det har lite svårt att fatta, så de kanske skulle fortsätta tycka fel) skulle detta beivras med våld. Jag skulle utvisa alla jag inte gillar, och bygga palats åt dem jag gillar.

Jag hade tvingat mina soldater att bränna ner NK och Biblioteksgatan för att jävlas med kapitalisterna, aptera splitterbomber under bilar på gator där RTC-demonstrationen äger rum, för att jävlas med kommunister (iallafall hobbykommunisterna) och anarkisterna, fälla Karl XII-statyn och resa en gigantisk Malcolm X-staty för att jävlas med nazisterna, jag hade sedan stängt in samtliga i ett diverse rum, ungefär 5 av varje grupp i varje rum, och låta dem göra smutsjobbet själva - de överlevande sätts i ett annat rum där de får slåss än en gång mot andra som också överlevt. De resterande, de som vinner alltså, skulle jag ge litet vatten med skorpor till, för att sedan roa mig med att se dem springa över ett minfält när de är jagade av jättehungriga afrikanska rovdjur där tänderna smörjts in med Svarta Änkans gift.

Om de klarar det, åker jag med min helikopter till andra sidan av minfältet för att säga grattis, och sedan fråga om han var rädd. Om han svarar ja, ger jag honom en ärlighetsmedalj och en fru, om inte så skrattar jag litet för mig själv, och säger "varför måste du förorena min luft med dina lögner", för att sedan låta de afrikanska rovdjuren ta hand om honom. När hans kvarlevor ligger under mina kängor, skall jag utbrista "är du rädd nu då? Just det, du kan inte svara, du är död" för att sedan brista ut i skratt.

Hahaha ...

*poff*

Fan, min dröm var så vacker. :(

Det är väl ungefär sådär jag skulle vilja ha mitt Sverige, ta inte bort det, bara för att ni kanske tillhör någon av de som skulle bli utsatta i mitt land, måste jag få ha mina åsikter.

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Som din rådgivare, magnusfernstrom, hade jag förmodligen avrått dig från att ha ihjäl oskyldiga människor. :f

Om jag hade fått bestämma under HDS exempel hade jag snabbt återinfört demokrati eftersom jag, liksom Churchill, anser att det är den minst dåliga styrelseformen. :)

Som sagt, det behöver inte vara en diktatur, kan bara vara en magisk värld där hela regeringen tycker precis som dig.

Medlem sedan mars 20033 686 inlägg

His Divine Shadow: Du har fattat vinken! Ta en kaka.

hypatia: du är så wicked awesome snäll alltså. :f

Medlem sedan juli 2002630 inlägg

Jag hade avskaffat arbetslösheten.

Det kan inte vara såpass svårt att låta alla som saknar något vettigt att göra på dagarna jobba inom vård, omsorg eller tekniska verken (parkunderhåll mm). Låt de göra det fyra dagar i veckan och söka jobb den femte. Utgifterna för samhället bör inte skilja alltför mycket samtidigt som vi får det renare utomhus samt fler personer på vårdhemmen. Och ja, jag är medveten om att det finns brister i resonemanget =)

Det är också så att det måste finnas en del arbetslösa i ett land för att saker ska funka, en pool med ledig arbetskraft behövs för att företagens behov kan tillgodomötas, runt 4% har jag hört är optimalt för ett land.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

hypatia skrev:

Om jag hade fått bestämma under HDS exempel hade jag snabbt återinfört demokrati eftersom jag, liksom Churchill, anser att det är den minst dåliga styrelseformen. :)

Churchill ansåg också att det var helt okej att använda kemiska stridsmedel (gas) mot sina fiender (kurder och afghaner) efter första världskriget. Tror inte att han är en så bra förebild egentligen.

His Divine Shadow skrev:

[snip] ..det är ändå bara TV

hehe, snacka om att överförenkla problematiken. Det råkar vara så att all media, inkl. tv är en enormt viktig komponent i en demokrati. Vi vanliga människor är helt beroende av att bli serverade sanningsenliga och korrekta nyheter för att kunna forma oss en världsbild och rösta på dem vi anser styr bäst.

Av den anledningen vill man tex inte enbart ha 1 tvkanal eftersom den kanalen då helt kan styra den världbild de vill att vi ska ha. Av samma anledning så ska man i min mening inte heller enbart ha vinstmaximerande kommersiella kanaler för information. Ett statligt alternativ är enbart en fördel i en demokrati.

Faktumet att SVT inte behöver bry sig om reklamintäkter och att då sända det majoriteten vill titta på är en enorm fördel som ökar mångfalden i svensk tv.

His Divine Shadow skrev:

[snip] ..jag ser ingen poäng att med statliga medel hålla en kultur artificiellt vid liv, ser inte heller det att folks kulturer förändras och blandas samman som nått dåligt.

Här håller jag inte med alls, vi skall alltid värna om mångfalden och olikheter. Inte vill vi ha ett samhälle där alla är lika, där enbart den största musikgenren finns kvar eller där enbart de mest vinstgivande hjärndöda actionfilmerna produceras. "Doom" var tydligen en riktig hit på biograferna.. jag vet inte vad du tyckte om den men jag ser inte ljust på en framtid med enbart såna rullar.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag hade tillsatt mer poliser ute bland folk, tillsatt ett organ som aktivt motverkar trångsyntheten bland svenskar angående folk från andra kulturer (genom utbildning m.m), tillsatt mer folk på integrationsenheterna, gjort min födelsedag till en allmän festdag och tagit bort skatten på litteratur. Alltsammans finansierat genom stenhård kontroll av skatterna (främst för höginkomsttagarna eftersom de tenderar att smyga undan från sina skatter), stenhård kontroll av a-kassa och stenhård kontroll av sjukskrivingar, samt att göra barnbidrag och underhåll behövsbeprövat och sist men inte minst genom att sänka ersättningarna för statligt och kommunalt anställda på toppositioner. :)

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Trycka på den stora röda knappen §e Sen skulle det inte finnas mycket kvar att styra över verken i Sverige eller världen :h.

Medlem sedan nov. 20041 189 inlägg

Jag hade sänkt skatterna för företagare och gjort regelverket mindre snårigt för dem, infört hårdare lagar för att komma in i Sverige, tagit bort 3/5 av alla onödiga lagar (om jag nu blev stadsminister så skulle jag veta vilka), sänkt öl till 16 och systembolaget till 18. Tagit bort spritskatten och systembolaget och gjort SVT skattefinansierat. Sedan hade jag ändrat hur pengar betalas ut till högskolorna så att det blir kvalité framför kvantitet och de inte tvingas godkänna personer som inte klarar kurser ordentligt.

Gymnasietskolan hade jag försvårat - villa kurser är som det är nu alldeles för enkla. Tuffare utbildning i hela grundskolan hade jag också fixat, för det är svinaktigt lätt i början.

Sedan hade livstidsstraff varit livstidsstraff.

Skatten för låginkomsttagare skall helt tas bort, så att de slipper socialbidrag vid låga löner. Skattesatsen ska bli platt. Inte accelererande.

Räntan ska höjas, för med skatteförändringarna så kommer ekonomin accelerera. (men det bestämmer ju inte jag)

Soft loans till nystartande firmor. Dvs. låg ränta fast hård betalningsskyldighet. Skolan ska verkligen vara gratis. Ut med flummet från skolan. Mer undervisning istället för grupparbeten i språk.

Mindre klåfingrighet än sossarna - lämna företagen i fred.

Anställ invandrare på skatteverket för att kolla taxichaufförernas fuskande. (som själva är chaufförer). Anställ krog-ägare också... (wow vad de ofta fuskar!)

Starta alla sveriges kärnkraftverk, förbjud importerad kolkraft. Satsa lite mer procent av BNP på forskning och utveckling (av bland annat alternativa energikällor). Subsidera etanol och naturgasbilar.

Ändra strukturen i regeringen - större transparens när de utser ministrarna, och skälen för att utse ministrarna ska vara offentliga och tillgängliga (inte som nu alltså)

Inför Euron.

Sluta skära ner på försvaret och börja istället forska om nukleära, biologiska och kemiska stridsmedel samt nya stridsflygplan osv... För att tjäna pengar på att sälja alltså.

Minska A-kassan, och sluta belöna försäkringskassans arbetare för att långtidssjukskriva personer --> gör det lättare för personer som är sjukskrivna att åter börja arbeta. (soft loans, och med skattesänkningarna)
Sluta behandla hård arbetande egna företagare som tjänar en bra lön som potentiella skattefuskare, och sluta snacka skit om att "en städare tjänar 10% av hans lön" och fatta att det inte handlar om personen, utan om utbildning och kämparglöd.

Ta bort vuxendagiset som ska frisera arbetslöshetsstatistiken och inför ORDENTLIGA utbildningar som ger högskolepoäng och inte någon slags dagis som vissa utbildningar idag är.

Minska villaskatten.

Ge mer resurser till polisen.

Ge mindre resurser till socialbidrag genom att få dem i arbete och genom inviduell uppföljning och genom att skrota AMS och istället låta bättre ställen, som tex. monster utföra jobben.

276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)