His Divine Shadow skrev:
Är det faktiskt nödvändigt? Är det inte lite allmän kunskap?.
Uppenbarligen inte eftersom jag har varit aktiv kristen, i bla just Sv Kyrkan, i 20 år och uppfattar att det finns väldigt olika åsikter i frågan, både bland präster och teologer. Och det är ändå de som bäst kan säga vad kyrkans lära är, inte enskilda medlemmar utan teologisk bildning.
His Divine Shadow skrev:
Men bland annat korintierbreven så står det att kvinnor ska vara tysta i kyrkan, paul kvinnohataren har säkert mycket att säga där också. ?.
Det är som sagt omdebatterat om detta bibelställe verkligen uttrycker ett förbud mot kvinnliga präster. Det kan lika gärna handla om att kvinnorna i den församlingen i Korinth störde under gudstjänten, vilket Paulus tyckte var fel.
His Divine Shadow skrev:
Du tror väl allvarligt inte att kyrkans motstånd mot homosexualitet och kvinliga präster inte har grund i bibeln??.
Jodå, det är precis vad jag tror. Precis som jag tror att de kristna boer i Sydafrika som ansåg att apartheid var inskriven i Bibeln också hade fel.
Människor har använt Bibeln i århundraden för att rättfärdiga sina egna åsikter, och därmed läst in dem i texterna. det har också avspeglat sig i översättningar. Bibeln är en historisk text som måste förstås i sitt sammanhang, bokstavstrogna tolkningar riskerar att bli de som mest bryter mot Guds vilja genom att missa vad som egentligen avses med texterna.
His Divine Shadow skrev:
Erkända teologiska figurer, tja jag referar till påven.
???!! Sen när är påven en auktoritet i SVENSKA kyrkan? Det var ju kyrkovalet vi började i, det handlar bara om svenska kyrkan. den är inte katolsk, den är lutheransk....
Homosexualitet:
Leviticus 18:22 Thou shalt not lie with mankind, as with womankind: it is abomination.
Jo, och det är tveksamt om det är sexuellt umgänge mellan män i en kärleksrelation som avses. Denna del av 3 Mosebok är en uppräkning av allsköns förbud som ingen modern kristen följer idag. Detta eftersom stora delar av det gamla förbundet anse upphävt iochmed NT.
Leviticus 20:13 If a man also lie with mankind, as he lieth with a woman, both of them have committed an abomination: they shall surely be put to death; their blood shall be upon them.
Som sagt, se ovan.
Kings 1 14:24 And there were also sodomites in the land: and they did according to all the abominations of the nations which the LORD cast out before the children of Israel.
I den sv översättningen från -81 står det tempelbolare. Vet du vad som står i orginaltexten och vad som kan antas avses egentligen?
Ett av problemen med att påstå att Bibeln innehåller förbud mot homosexualitet och kvinnliga präster är att det var företeelser som inte fanns på den tid Bibelns texter skrevs. (Personer som förälskade sig i andra av samma kön fanns såklart, men all sexualitet som inte skedde inom äktenskapet ansågs "fel", man skilde inte ut just samkönat sex. Den kulturella förståelsen av begrepp som homosexuell kom först på 1700-talet, och det var först därefter som homosexuella i sin egenskap som homosexuella började angripas på olika sätt.)
Författarna hade lika lite kunskap om dessa saker som om radiovågor eller bilar. Därmed måste man göra tolkningar av vad som kan tänkas menas. Annars måste man för att vara konsekvent tolka samtliga texter boktavlligt, och dessutom gå till källskrifterna så man vet att det inte förvanskats något i översättningar.
Då får man leva med att inte äta blodpudding, inte bära kläder av olika fibrer och att dödstraff medelst stening ska finnas. Man kan inte plocka lite ställen här och var och tolka dem bokstavlig men utelämna andra, det är definitivt heretiskt.
Och ja, det är min uppfattning att det finns en hel del som delar denna åsikt inom Sv Kyrkan, det är därför jag inte gått ur än.