webForumDet fria alternativet

Myndigheterna, hela listan?

Politik & samhälle

41 svar · 2 874 visningar · startad av Rikard · sida 2 av 3

Frågan, av Rikard

Jag har begärt att få ut uppgifter från regeringskansliet på alla statliga myndigheter, nämnder och kommittéer. Vad de gör, hur stora anslag de har, hur många anställda och en kort beskrivning. I avvaktan på att få ut de officiella siffrorna finns här en lista framarbetad med hjälp av egna sökningar på nätet. Heja offentliga sektorn! Alkohol- och läkemedelssortimentsnämnden Alkoholkommittén

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Moonwolf skrev:

Samarbetsnämnden för statsbidrag till trossamfund, SST (varför öht ha statsbidrag till trossamfund, Sverige är inte en religiös stat?)

*Om en viss ironi kan anas i inlägget har man läst alldeles rätt*

Fast det sista förslaget tycker jag inte man behöver tolka ironiskt. Den myndigheten borde absolut avskaffas. Jag, som ateist, ska inte tvingas betala skatt till vidskepligheter. Religiösa ska inte tvingas betala skatt som går till religiösa samfund av annan tro, och därmed hedningar ur de religiösas eget perspektiv.

Medlem sedan nov. 2003129 inlägg

Orsaken till att staten betalar bidrag till religiösa samfund är att de bedriver samhällsnyttig verksamhet: Ungdomsverksamhet, hjälpverksamhet till hemlösa, sjuka, gamla, ensamstående föräldrar, osv.

Ska man vara principfast enl din mening, UlfT, så måste man också ifrågasätta att staten betalar bidrag till andra ideella organisationer. De får nämligen också bidrag pga sin samhällsnyttiga verksamhet.

Jag är helt ointresserad av IOGT-NTOs och Adoptionscentrums verksamhet, tycker tom att de är en smula fascistoida emellanåt. Varför ska jag som inte är nykterist och inte vill adoptera barn bekosta deras verksamhet??

Moonwolf skrev:

Orsaken till att staten betalar bidrag till religiösa samfund är att de bedriver samhällsnyttig verksamhet: Ungdomsverksamhet, hjälpverksamhet till hemlösa, sjuka, gamla, ensamstående föräldrar, osv.

Det är bra verksamheter som jag kan tänka mig att skattefinansiera. Men det är inte fråga om några religiösa verksamheter. Därför synes det mig fortfarande onödigt att ha en särskild myndighet för bidrag till religiösa samfund. Då är det bättre att det sköts av någon myndighet som har kompetens på det sociala området. Varför inte Socialstyrelsen?

Moonwolf skrev:

Jag är helt ointresserad av IOGT-NTOs och Adoptionscentrums verksamhet, tycker tom att de är en smula fascistoida emellanåt. Varför ska jag som inte är nykterist och inte vill adoptera barn bekosta deras verksamhet??

Jag är inte helt insatt i dessa organisationers verksamhet, mer än på ett ytligt plan. Därför kan jag inte besvara den frågan. Men jag tycker det är bra att du ifrågasätter skattefinansieringen av deras verksamhet. På samma sätt anser jag att det är bra att ifrågasätta nyttan av vissa myndigheter. Av det du skrev tidigare (bland annat ditt ironiskt menade ifrågasättande), fick jag intrycket att du menade att man inte ska ifrågasätta myndigheter överhuvudtaget. Visst är det så att vi inte vet vad alla myndigheter pysslar med, och att många av dem faktiskt kan vara nyttiga, även om inte vi vet det. Men om man inte frågar, får man ju inte veta något. ;)

Jag menade absolut inte att man inte bör ifrågasätta nyttan av myndigheter. Ett nyanserat och kritiskt resonerande förhållningssätt är i alllmänhet bra, oavsett vad det handlar om.

Jag delar nog inte din åsikt om frivilligorganisationer, UlfT. Jag tror att samhället behöver deras verksamhet i mycket stor utsträckning. Och jag vill inte se ett samhälle där barn utan rika föräldrar inte kan spela fotboll, gitarr eller teater på fritiden. Eller ett samhälle där de enda som har råd att påverka media och attityder är större företag och kulturen bara speglar majoritetens liv. Därför accepterar jag att betala skattepengar även till IOGT-NTO och Adoptionscentrum, för andra betalar skattepengar för sånt som jag vill ha.

Ett förtydligande: Samfunden får alltså inte bidrag för att bedriva religiös verksamhet. De får dem för att bedriva annan verksamhet. Men de ska väl inte behöva registrera nya organisationer vid sidan om bara för att kunna få bidragen? Det skulle ju bara kosta tid och pengar, bättre de pengarna läggs på hjälparbete.

Moonwolf skrev:

Jag delar nog inte din åsikt om frivilligorganisationer, UlfT.

Vad har jag för åsikter om frivilligorganisationer? Jag minns inte att jag har redogjort för någon sådan åsikt. Däremot vill jag inte betala skatt för religiös verksamhet.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Moonwolf skrev:

Jag menade absolut inte att man inte bör ifrågasätta nyttan av myndigheter. Ett nyanserat och kritiskt resonerande förhållningssätt är i alllmänhet bra, oavsett vad det handlar om.

Myndigheterna och regeringen ska ifrågasättas och kritiseras 24/7, allt dom gör ska under mikroskopet och vändas in och ut av en kritisk allmänhet, inte en sekund ska man låta politikerna glömma det faktum att vi betalar deras löner och att dom inte gör som folket vill så får dom sparken, dom lever på våran goda vilja. Eller åtminståne så borde politik vara.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Glöm aldrig bort att samhället dvs. det som politikerna tycker om att styra, är ett annat ord för släkten, grannarna och vanliga människor

Moonwolf skrev:

Ett förtydligande: Samfunden får alltså inte bidrag för att bedriva religiös verksamhet. De får dem för att bedriva annan verksamhet.

Nu tog jag mig tid att kolla upp den omdiskuterade myndigheten: http://www.sst.a.se/
Det är möjligt att ditt "förtydligande" äger bäring på bidrag som andra myndigheter har beslutat om. Men när det gäller SST, är det helt uppenbart just religiös verksamhet som de faktiskt betalar bidrag för. De följer följande lag med avseende på målet för stödet:

Mål för stödet
2 § Stödet skall bidra till att skapa förutsättningar för trossamfunden att bedriva en aktiv och långsiktigt inriktad religiös verksamhet i form av gudstjänst, själavård, undervisning och omsorg.

Källa: http://www.sst.a.se/lag.htm
Det är bara ordet "omsorg" som skulle kunna lämna öppet för en tolkning som omfattar även sociala åtgärder. Men, återigen, rent sociala projekt skulle ju andra myndigheter kunna besluta om att ge bidrag åt. Myndigheter som är inriktade på mer sociala verksamheter, har säkert också mer kunskap om hur man bedömmer att målet med dessa projekt verkligen uppfylls.

För övrigt skriver myndigheten om vilka tillämpningsföreskrifter de har: http://www.sst.a.se/tillamp.htm
Vilka former av bidrag betalas ut:

Statligt stöd till trossamfund kan utgå i form av

1. organisationsbidrag,

2. verksamhetsbidrag,

3. projektbidrag

Vad innebär då dessa former?

1. Organisationsbidrag har till syfte att stödja trossamfundet för att samfundet skall kunna bedriva en långsiktig religiös verksamhet.

Religiös verksamhet, var ordet.

2. Verksamhetsbidrag har till syfte att stödja verksamhet som inte skulle kunna genomföras om inte statsbidrag betalas ut. För att verksamhetsbidrag skall ges krävs att vissa mål uppfylls och att ett förväntat resultat skall uppnås. Verksamhetsbidrag får ges till

1. teologisk utbildning som anordnas vid teologiska högskolor / seminarier som av regeringen förklarats bidragsberättigade enligt förordningen SFS 1999:974,

2. andlig vård inom sjukvården.

Fortfarande enbart religiös verksamhet.

3. Projektbidrag får lämnas till församlingar för speciella ändamål.

Vilka ändamål är då dessa?

1. lokalbidrag för att

- anskaffa lokaler,

- bygga om eller rusta upp församlingens lokaler samt

- anpassa församlingens lokaler till handikappade.
(Anm. Lokalbidrag får inte lämnas till projekt för vilka statsbidrag ges enligt förordningen om stöd till allmänna samlingslokaler, SFS 1989:288.)

Det ser ut som om det egentligen bara handlar om lokaler för religiösa ritualer. Nu har de inte länkat till den lag som omtalas längst ner. Å andra sidan har de på en annan sida, skrivit om de lagar som gäller för deras verksamhet:

Projektbidrag får lämnas till församlingar som behöver bidraget för att kunna hålla lokaler för religiös verksamhet (lokalbidrag).

Källa: http://www.sst.a.se/lag.htm
Mycket riktigt. Det är enbart religiös verksamhet som kan komma i fråga för lokalbidraget.

Men det finns ju fler delar av projektbidraget:

2. etableringsbidrag får lämnas till trossamfund eller församling som huvudsakligen betjänar invandrare för att bygga upp en central eller lokal verksamhet. Etableringsbidrag får lämnas under högst tre år till samma projekt.

3. särskilt utbildningsbidrag kan i vissa fall lämnas för utbildning och fortbildning av funktionärer i trossamfund som saknar egna utbildningsinstitutioner i Sverige.

Fortfarande bara religiös verksamhet.

Således har vi kommit fram till att det bidrag som SST beslutar om, handlar enbart om religiös verksamhet. De utövar även kontroll av bidraget:

1. SST har rätt att när som helst kontrollera att erhållet bidrag används för det ändamål det beviljats för och/eller begära in kompletterande uppgifter.

3. SST får även besluta att ett bidrag skall betalas tillbaka

- om det har beviljats på grund av felaktiga uppgifter,

- om det inte används för det ändamål det beviljats för, eller

- om trossamfundet eller församlingen inte lämnar sådana handlingar och andra uppgifter som SST begärt.

Och ändamålet, har jag redan visat, är alltid kopplat till den religiösa verksamheten. Visst vet jag att organisationer, som Frälsningsarmén, bedriver social verksamhet som står utanför religiös verksamhet. Men det är uppenbart att en sådan verksamhet inte på något vis täcks in av de bidrag som SST beslutar om. Det kan tänkas att de får bidrag för den verksamheten från någon annan myndighet. Dessutom vet vi att de får frivilliga bidrag från privatpersoner.

Min slutsats; SST gör verkligen precis det som jag föreställde mig när jag hörde talas om dem, nämligen lämnar statliga bidrag till religiös verksamhet. De lämnar inga bidrag till någon annan verksamhet. Om ett religiöst samfund bedriver social hjälpverksamhet, ska det helt enkelt inte få något bidrag från SST, enligt deras egna föreskrifter. Jag kan se ett värde i samfundens sociala verksamhet. Däremot inget i deras religiösa verksamhet. Därför anser jag att SST-myndigheten kan avskaffas. Men om någon annan myndighet anser att de bedriver en social verksamhet värd att stödja, har jag inget att invända.

Moonwolf skrev:

Men de ska väl inte behöva registrera nya organisationer vid sidan om bara för att kunna få bidragen? Det skulle ju bara kosta tid och pengar, bättre de pengarna läggs på hjälparbete.

Har jag verkligen föreslagit detta? Jag ser inget hinder för att en pingstkyrka får ett bidrag för att hjälpa hemlösa. De får redovisa hur mycket den hjälpen kostar. Därmed får vi en kontroll på att bidraget verkligen går till hjälp av hemlösa, och inget annat. De behöver inte skapa någon parallell organisation för det.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Intresset att jaga myndigheter sprider sig tydligen, nu är det Centern som tycker att det är för många.
kolla in denna ledare i dagens HD:
http://tidning.hd.se/14/hd0074.htm

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

En statlig utredning med målet att reda ut hur många myndigheter det egentligen finns är redan på gång. :OO
Hanna André, som citerades ovan, jobbar med uppgiften sen i januari/februari i år. Det ska vara klart till oktober.
Jag avser att följa hennes arbetsresultat med stort intresse.

UlfT
Där ser man, jag trodde faktiskt inte bidrag betalades ut för religiös verksamhet. Det är en smula märkligt faktiskt, men å andra sidan kan man säkert argumentera för at även den religiösa verksamheten är samhällsnyttig på något sätt.

Och förhoppningsvis kan även HumanEtiska Förbundet och andra "livåskådningsorganisationer" få bidrag för sin "religiösa" verksamhet. Annars vore det ju verkligen illa, då har vi inte lika villkor för alla livsåskådningar, i ett land som inte ska ha en statsreligion.

Finns det verkligen något försvar (.-)) för 12 försvarsmyndigheter förresten?

Vilka är de 12 myndigheterna du tänker på?

Moonwolf skrev:

Och förhoppningsvis kan även HumanEtiska Förbundet och andra "livåskådningsorganisationer" få bidrag för sin "religiösa" verksamhet. Annars vore det ju verkligen illa, då har vi inte lika villkor för alla livsåskådningar, i ett land som inte ska ha en statsreligion.

Om man prompt ska betala ut bidrag till religiösa samfund, då bör naturligtvis även Human-etiska förbundet ha bidrag. Lika villkor, som du talar om, det har vi inte idag. SST skriver följande om villkoren för att bidrag ska betalas ut:

Samfundet/Församlingen skall bidra till att upprätthålla och stärka samhällets grundläggande värderingar.

Källa: http://www.sst.a.se/tillamp.htm

Jag har svårt att tolka det på något annat vis än att staten vill bestämma vilka samfund som är acceptabla. Förvisso är det inte enbart kristna, utan även muslimska, judiska och buddhistiska samfund som får bidrag. Men då ska man komma ihåg att dagens samhälle är inte fundamentalistiskt kristet. Det kan finnas andra värderingar som staten vill styra samfunden med. En styrning är det likafullt. Jag är inte övertygad om att ens religiösa skulle uppskatta dessa bidrag, om de uppfattar sig styrda av staten.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det finns så många myndigheter att sverige verkar mera som ett allfärdssamhälle än ett väldfärdssamhälle.

Säkert skulle hälften kunna kastas bort.

Skarre skrev:

Bara av nyfikenhet: Är det något riksdagsparti som jobbar för en genomgång och utrensning av överflödig byråkrati i Sverige?

Rikard skrev:

Vi är ett par moderata kollegor som har börjat spåna om att titta på precis det. Därav att jag har ovanstående lista. Lite näringslivssyn på myndighetsträsket skulle nog sitta bra.
Jag får väl skriva en motion om det. :)

Rickard, låt mig bespara dig jobb. Saken utreds redan, efter beslut av den socialdemokratiska regeringen.

Ja, av Hanna Andrén på Statskontoret. Jag vet.
Det var väl ändå på tiden med tanke på att befintlig regering har ökat antalet myndigheter (inte bara statliga) med ett par hundra...

Välj ut alla dom myndigheter som behövs och lägg upp listan, dom som inte kommer med på listan behöver ej vänta mera pengar från staten, så enkelt ska det va, får stänga ner precis hur dom vill sen.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Dags för ännu en ny myndighet?
» Tråd här på wF
» SvD:s artikel

;)

Medlem sedan okt. 2001551 inlägg

Rikard skrev:

Ja, av Hanna Andrén på Statskontoret. Jag vet.
Det var väl ändå på tiden med tanke på att befintlig regering har ökat antalet myndigheter (inte bara statliga) med ett par hundra...

Rapporten är klar och det konstateras att antalet myndigheter har minskat kraftigt sedan år 1990. År 1990 fanns det 1 394 statliga myndigheter och i år finns 552.

Statskontoret konstaterar samtidigt att en del av de nybildningar som uppmärksammas inte är myndigheter utan tidsbegränsade uppdrag inom kommittéväsendet.

http://www.statskontoret.se/Statskontoret/Templates/NewsPage____2875.aspx
http://www.regeringen.se/sb/d/5973/a/55281

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)