Moonwolf skrev:
Ett förtydligande: Samfunden får alltså inte bidrag för att bedriva religiös verksamhet. De får dem för att bedriva annan verksamhet.
Nu tog jag mig tid att kolla upp den omdiskuterade myndigheten: http://www.sst.a.se/
Det är möjligt att ditt "förtydligande" äger bäring på bidrag som andra myndigheter har beslutat om. Men när det gäller SST, är det helt uppenbart just religiös verksamhet som de faktiskt betalar bidrag för. De följer följande lag med avseende på målet för stödet:
Mål för stödet
2 § Stödet skall bidra till att skapa förutsättningar för trossamfunden att bedriva en aktiv och långsiktigt inriktad religiös verksamhet i form av gudstjänst, själavård, undervisning och omsorg.
Källa: http://www.sst.a.se/lag.htm
Det är bara ordet "omsorg" som skulle kunna lämna öppet för en tolkning som omfattar även sociala åtgärder. Men, återigen, rent sociala projekt skulle ju andra myndigheter kunna besluta om att ge bidrag åt. Myndigheter som är inriktade på mer sociala verksamheter, har säkert också mer kunskap om hur man bedömmer att målet med dessa projekt verkligen uppfylls.
För övrigt skriver myndigheten om vilka tillämpningsföreskrifter de har: http://www.sst.a.se/tillamp.htm
Vilka former av bidrag betalas ut:
Statligt stöd till trossamfund kan utgå i form av
1. organisationsbidrag,
2. verksamhetsbidrag,
3. projektbidrag
Vad innebär då dessa former?
1. Organisationsbidrag har till syfte att stödja trossamfundet för att samfundet skall kunna bedriva en långsiktig religiös verksamhet.
Religiös verksamhet, var ordet.
2. Verksamhetsbidrag har till syfte att stödja verksamhet som inte skulle kunna genomföras om inte statsbidrag betalas ut. För att verksamhetsbidrag skall ges krävs att vissa mål uppfylls och att ett förväntat resultat skall uppnås. Verksamhetsbidrag får ges till
1. teologisk utbildning som anordnas vid teologiska högskolor / seminarier som av regeringen förklarats bidragsberättigade enligt förordningen SFS 1999:974,
2. andlig vård inom sjukvården.
Fortfarande enbart religiös verksamhet.
3. Projektbidrag får lämnas till församlingar för speciella ändamål.
Vilka ändamål är då dessa?
1. lokalbidrag för att
- anskaffa lokaler,
- bygga om eller rusta upp församlingens lokaler samt
- anpassa församlingens lokaler till handikappade.
(Anm. Lokalbidrag får inte lämnas till projekt för vilka statsbidrag ges enligt förordningen om stöd till allmänna samlingslokaler, SFS 1989:288.)
Det ser ut som om det egentligen bara handlar om lokaler för religiösa ritualer. Nu har de inte länkat till den lag som omtalas längst ner. Å andra sidan har de på en annan sida, skrivit om de lagar som gäller för deras verksamhet:
Projektbidrag får lämnas till församlingar som behöver bidraget för att kunna hålla lokaler för religiös verksamhet (lokalbidrag).
Källa: http://www.sst.a.se/lag.htm
Mycket riktigt. Det är enbart religiös verksamhet som kan komma i fråga för lokalbidraget.
Men det finns ju fler delar av projektbidraget:
2. etableringsbidrag får lämnas till trossamfund eller församling som huvudsakligen betjänar invandrare för att bygga upp en central eller lokal verksamhet. Etableringsbidrag får lämnas under högst tre år till samma projekt.
3. särskilt utbildningsbidrag kan i vissa fall lämnas för utbildning och fortbildning av funktionärer i trossamfund som saknar egna utbildningsinstitutioner i Sverige.
Fortfarande bara religiös verksamhet.
Således har vi kommit fram till att det bidrag som SST beslutar om, handlar enbart om religiös verksamhet. De utövar även kontroll av bidraget:
1. SST har rätt att när som helst kontrollera att erhållet bidrag används för det ändamål det beviljats för och/eller begära in kompletterande uppgifter.
3. SST får även besluta att ett bidrag skall betalas tillbaka
- om det har beviljats på grund av felaktiga uppgifter,
- om det inte används för det ändamål det beviljats för, eller
- om trossamfundet eller församlingen inte lämnar sådana handlingar och andra uppgifter som SST begärt.
Och ändamålet, har jag redan visat, är alltid kopplat till den religiösa verksamheten. Visst vet jag att organisationer, som Frälsningsarmén, bedriver social verksamhet som står utanför religiös verksamhet. Men det är uppenbart att en sådan verksamhet inte på något vis täcks in av de bidrag som SST beslutar om. Det kan tänkas att de får bidrag för den verksamheten från någon annan myndighet. Dessutom vet vi att de får frivilliga bidrag från privatpersoner.
Min slutsats; SST gör verkligen precis det som jag föreställde mig när jag hörde talas om dem, nämligen lämnar statliga bidrag till religiös verksamhet. De lämnar inga bidrag till någon annan verksamhet. Om ett religiöst samfund bedriver social hjälpverksamhet, ska det helt enkelt inte få något bidrag från SST, enligt deras egna föreskrifter. Jag kan se ett värde i samfundens sociala verksamhet. Däremot inget i deras religiösa verksamhet. Därför anser jag att SST-myndigheten kan avskaffas. Men om någon annan myndighet anser att de bedriver en social verksamhet värd att stödja, har jag inget att invända.
Moonwolf skrev:
Men de ska väl inte behöva registrera nya organisationer vid sidan om bara för att kunna få bidragen? Det skulle ju bara kosta tid och pengar, bättre de pengarna läggs på hjälparbete.
Har jag verkligen föreslagit detta? Jag ser inget hinder för att en pingstkyrka får ett bidrag för att hjälpa hemlösa. De får redovisa hur mycket den hjälpen kostar. Därmed får vi en kontroll på att bidraget verkligen går till hjälp av hemlösa, och inget annat. De behöver inte skapa någon parallell organisation för det.