Det är ju sjukt helt enkelt. Allmän samhällstjänst. Alltså ska man beröva alla medborgare ett år, där de skulle kunna vara yrkesverksamma eller studerande istället. Jag ser det bara som ytterligare ett exempel för att FI har en del idéer som inte är verklighetsförankrade.
Skulle det dessutom gynna äldre att ha outbildad, inkompetent personal? Eller personal som kanske inte alls vill vara där egentligen, eller för den delen saknar förmågan att ta ansvar. Det är liv vi pratar om, i en bransch som redan är hårt utsatt med hårda arbetskrav.
Ack ack. Dessa feminister fortsätter att reta upp mig. Börjar misstänka att hela feministrörelsen är en konspiration mot just mig. Det ligger någon slug tanke bakom att reta upp mig dagarna i ända. Bästa att vara på sin vakt...
Ah, borde ha läst artikeln, samhällstjänst? Låter ännu mera ogenomförbart än militärtjänst för båda, vilket vad var jag trodde det var.
Nog för att i Finland så har vi civiltjänst för dom som mesar ur militären, som ändå bara är 6 månader som vanlig beväring vilket är nått liknande, men detta gäller för män endast.
Ack ack. Dessa feminister fortsätter att reta upp mig. Börjar misstänka att hela feministrörelsen är en konspiration mot just mig.
Jo, men så är det ju. Har du inte förstått det förräns nu? :L
Jag tycker att det verkar som ett mycket bra förslag, om jag nu har förstått meningen med det, på rätt sätt. Om det finns ett bredare spektra med "tjänster", så kan det vara mycket fruktbart att faktiskt få ut ungdomar i samhället där de får pröva på saker och se delar av yrken som de annars aldrig skulle kommit i kontakt med. Alla vill inte jobba inom vården, men det är viktigt att tänka på att det är långt ifrån alla som inte vill det heller.
Och det där om att "beröva" någon från ett år av sitt liv vet jag inte om jag håller med om. De som gjorde värnplikten vet säkerligen att de knappast anser sig själva ha blivit "berövade" på en del av sitt liv. Dessutom; om nu alla skulle göra det; då är det ju inte direkt något avvikande heller, eller hur?
Ur produktionssynpunkt så blir det absolut att beröva någon ett år. Själv gjorde jag 15 månader i lumpen (blev intvingad av staten) och hamnade därför minst ett år efter mina kamrater. För mig förlorade jag dock två år som jag hade kunnat spendera på utbildning istället, alternativt komma ut i arbetslivet två år tidigare. Visst, det kan vara bra för vissa att lattja omkring och prova vissa samhällstjänster utan att ha någon utbildning, men samhällsplikt? Tjena mittbena...
Dessutom är kostnaden säkerligen större än vad många tror för att skicka ut oerfarna, outbildade ungdomar. Tänk bara på den tid de tar i anspråk för att skolas in....gång efter gång efter gång...
Jag tycker att det verkar som ett mycket bra förslag...
Ett extremt korkat förslag. Det finns redan flera olika program som stoppar in folk i tillfälliga arbetspositioner/yrken. De enda som vinner på det är företagen som får billig arbetskraft en korttid, tyvärr så tänker de kortsiktigt eftersom man måste omskola en ny person efter 6-12 månader. Det var redan på min tid (det var längesedan) tal om uttnytjande av värnpliktiga för att utföra arbeten som egentligen försvaret skulle ha anställda till.
Vad tror man händer inom vården om man helt plötsligt får 4000 ungdomar varje år som kan göra arbetet för en spottstyver av vad en ordinarie anställd kostar.
Satsa pengarna på något mer hållbart i längden istället.